Luboš Pospíšil a 5P Příznaky lásky
Jak vypadají, či přesněji
řečeno, jak znějí příznaky lásky? Přesně tak, jaké budete mít pocity po
poslechu alba Luboš Pospíšila s výše uvedeným názvem. A pokud jste měli
rádi českou mírně rockovou, trochu beatovou muziku s obsažnými texty
sedmdesátých a osmdesátých let, vždy mírně ustrkovanou médii i schvalovateli
tehdejší kultury, ale stále žijící a evokující pocit ne přímo nějaké
konspirace, ale spíše sounáležitosti k nějakému stylu života (takováto
muzika ostatně existuje napříč věky i dneska, i když vypadá úplně jinak).
Při poslechu těch písniček vám ta léta vytanou na mysli se vším dobrým i
špatným té doby a toho věku. To je první silný a kompaktní pocit z tohoto
alba. Nevím ovšem, kolik z tohoto pro mě a starší posluchače snadno
srozumitelného poselství bude pochopitelné i pro posluchače mladší. Těm ale
naštěstí zbývá samotná hudební, interpretační, muzikantská a textová složka
desky, což taky není málo.
Luboš Pospíšil zpívá
způsobem charakteristickým a snadno zapamatovatelným. Jakkoliv jsem jej před
tímto albem už dlouho neslyšel, okamžitě, jakmile jsme album dostal do ruky
a pohlédl na obal, slyšel jsem jeho hlas v povědomí. Kdo ho na tomto albu
uslyší poprvé, pozná jej spolehlivě i ve všech starších nahrávkách – až se
v něm probudí zájem, zjistit, co L.P. dělal v minulosti, a začne se pídit.
Deska přináší tradiční kolekci 11 písní, vedených v mírně rockovém, mírně
bluesovém duchu, beroucí si z hudební historie to dobré a charakteristické a
zbavující se nánosu všeho hudebního pozlátka či balastu – kapela hraje
úsporně, přesně a barevně. O hudbu se postarali Bohumil Zatloukal a Luboš
Pospíšil, textoval Pavel Šrut, až na dvě výjimky: autorem textu Náš věk
je František Stralczynský a Já a ty napsal J.Kašpar. Pavel Šrut se na
desce projevil jako zručný a nápaditý textař, zpracovávající běžná témata
nově a trochu introvertně. Bohužel, někde trošku „ujel“ směrem ke své tvorbě
pro děti – v písni Mistr světa v dámě stále hledám nějaký hlubší
význam a stále docházím k názoru, že slovní hříčky v písni jsou dětinské až
infantilní. Naštěstí je tento text ojedinělý a je bohatě vyvážen jinými,
např. Válka slov (po formální stránce: jsou miny, které neminou)
nebo Růže z květinářství (po obsahové stránce: růže z květinářství
uvadnou ještě tentýž den) nebo Miriam (po stránce jinotajné a
druhovýznamové: je žhavá jak Libye, je samý útok, samý klam).
Doporučuji album konzumovat
postupně – nejprve kvůli zpěvu Luboše Pospíšila, potom kvůli obsahům textů a
nakonec kvůli hře doprovodné skupiny (kromě dvou autorů muziky jsou
v kapele Ondřej Fencl, M.Štec a bubenice P.Táboříková). Spokojeni budou
zralí rockeři, ale i zralí folkaři (ostatně, nejméně tři styčná jména této
desky s folkem najdete na první pohled), hudebnímu poznávání dychtivým
mladším posluchačům, kteří Luboše Pospíšila v dobách, kdy spoluurčoval směr
té části české muziky na pomezí komerce a nekomerce, deska nabídne pohled do
kuchyně chytré, nejednoduché ale přitom oslovující hudby. Shodou okolností
se mi v tutéž dobu dostala do ruky i deska hudebního současníka Pospíšila,
který měl pro v článku zmiňovaný druh hudby v přibližně stejném období
stejný význam, i když jeho písně byly o něco uhlazenější a o něco
introvertnější (ale to by byla jiná recenze) – Ivana Hlase. Jakkoliv je
technicky vzato zcela jiná, výsledný dojem z ní je stejný. Což mi potvrzuje
názor, že dobrou muziku a dobré muzikanty prověří léta – nejen z hlediska
životnosti jejich starých nahrávek z dob vrcholu kariéry, ale i z hlediska
toho, jakou desku dovedou natočit i po letech, řekněme, odpočívání od
slávy, jak dovedou navázat. Jak moc je ta muzika „v nich“. A věděl bych
ještě nejméně o dvou dalších rockerech, pro které to platí. Bohužel, věděl
bych také o nejméně dvou folkových sólistech, kterým se přesně toto
nepovedlo a kteří tak bezděky potvrdili plytkost a závislost své tvorby na
společenských podmínkách. Ale to by byla taky jiná recenze.
Miloš Keller
Folk & Country 7-8/2008 |