Řekněte
zadek…
Poslední výstřel: Rozhodně nečekejte sex, Indies MG
2009, celkový čas: 44:04
Před pěti lety debutovala albem Bingriwingri
skupina Bratři Orffové v čele s Ivanem Gajdošem, pro mne osobně největším
překvapením roku 2005 na české scéně. Už tehdy však existovala také
demonahrávka Gajdošovy druhé kapely Poslední výstřel. “Bratři Orffové hrají
klidnější hudbu spíše k zamyšlení, zatímco Poslední výstřel je veselý,
radostný. Jde o dvě zcela odlišné kapely, i když já jsem v obou většinovým
autorem,” vysvětloval kapelník v loňském rozhovoru. A já jsem v komentáři
v Deskách burze psal: “Z tvorby Ivana Gajdoše dávám jednoznačně přednost
melancholickým Bratrům Orffům. U Posledního výstřelu ocením sem tam nějaký
vtípek, uznávám, že jde o dobře zahranou muziku a o projekt vytvářený se
zdravým nadhledem, nicméně při tak vysoké koncentraci humoru se ztrácí
sdělení.” Zkusme se na oficiální debut Posledního výstřelu podívat
podrobněji. Pánové z Posledního výstřelu (v čele s Gajdošem, avšak zapomínat
nesmíme ani na zbylé členy Simona Piláta, Břetislava Koláčka a Petra
Odstrčila a spoustu hostů) dovedou hrát dobře, důvěryhodně, zajímavě. Ve
zvoleném žánru je to však nutné. Kdyby totiž rozpustilé a textově mnohdy do
extrému dovedené písně nestály na solidním hráčském základě, celé album by
se rozsypalo jako toaleta z karet. Mluvím-li o “zvoleném žánru”, měl
bych se pokusit jej nějak definovat. Velmi zjednodušeně je Poslední výstřel
rocková kapela. Jenže rock zde slouží pouze jako odrazový můstek, od kterého
kapela odskakuje tu k folku, tam k povedené parodii na hiphop, jinde ke
country a onde zase k reggae nebo ska. Zvolený styl někde koresponduje
s textem (hudební přitvrzení v souladu s textovým přitvrzením v Ken 4),
jinde otevírá posluchači nové obzory (díky ostrým kytarám se z dětské
říkanky Krtek stává málem horor), případně pomáhá vyznít zvolené
jazykové vrstvě. Například nedvědovská parodie Fak mi nevadí
s neustálým opakováním slůvka “fak” určitě vyzní lépe v hiphopovém kabátku,
než kdyby ji pánové zpívali se španělkou. A naopak záměrně neumělou
angličtinu ve Vinetů kaminksůn akustické folkové podání zdůrazňuje.
Album obsahuje 21 položek, ale nelze mluvit o 21 písních. Sama kapela v bookletu
vtipně některé z nich označuje písmenkem K jako “krátká (kravina)”. Jiné
skladby mají hvězdičku, což znamená “kontroverzní text, nevhodné pro mládež
do 16 let”. Takových písní na albu najdete pět a je pravda, že většinu
z nich bych se dětem neodvážil pustit. Budeme-li však skladby Ivana Gajdoše
brát jako cvičení na téma “napsat co nejnechutnější text bez použití
vulgárního výrazu”, jde o etudy často povedené. V písni Voajér je
sice nejextrémnějším slovem “zadek”, ale spojení optimistické hudby,
radostného přednesu a deviantního tématu zní úchylněji než téma samo.
V písni Banán Gajdoš freudovsky rozklíčovává inspiraci jednoho
z nejslavnějších děl Andyho Warhola. A v titulní Rozhodně nečekejte sex
tedy sex rozhodně čekejte, a to včetně velmi explicitních pasáží. A to opět
bez vulgárních slov, s výjimkou “citoslovce” fak. Ivan Gajdoš má extrémní
humor (který bohužel místy moc vtipný není) rád. Mezi všemi těmi banány a
zadky vesele zazpívá “Jsi jako mrtvola la la”, dětem nabídne “milou”
písničku “Letí kulka letí / koho asi trefí / srnu brnu, bobra snad /
zvířátka mám strašně rád” a dívkám vezme všechny iluze o Kenovi a Barbie.
Považuji takovou koncentraci humoru a “humoru” za škodlivou. Kdyby pánové
některé zastydle pubertální hlášky obrousili, více by vynikly skutečně
vtipné pasáže jako “Chovní ptáci potřebují tvoje sbírání”, “Zapni nahrávání,
nahrajem zapnutí” či “Můj tata má klepeta / A můj tata má rybí prsty”.
Moudra jako “Kámoše si nevybereš, kámoš je ten, kdo na tebe zbyde” pak
svědčí o tom, že pod nánosem humoru nabízí i Poslední výstřel špetku
zamyšlení. Na albu Posledního výstřelu rozhodně nečekejte nudu. Je to deska
hravá, hříčkami přeplněná. Protože se na ní navzdory názvu objeví i sex,
nedoporučil bych ji dětem. Přesto jde o album pro děti: Pro ty děti, kterým
už dávno bylo 18, ba i 30, ale které se ještě stále zasmějí slovu “zadek”,
podobně jako to dělaly v pubertě.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk 5/2010