O
pohřbech a kočkách s optimismem
Pláče kočka: Se slepým kocourem, Indies Happy Trails
2009, celkový čas 39:26
Narýsujme trojúhelník a jeho vrcholy označme písmeny T,
PB a ND. Těžiště trojúhelníka pak označme jako PK. Tímto exaktním postupem
získáme naprosto neexaktní vymezení hudby, kterou hraje skupina Pláče kočka.
Ano, na první poslech se nám její hudba může jevit jako něco mezi Původním
Burešem, Neočekávaným dýchánkem a Trabandem. Jde však opravdu jen o první
nástřel, protože od všech těchto kapel se pražské “ptačí” trio (Jakub
Sejkora, Josef Jeřábek, Tomáš Jeřábek) podstatně liší. Od garážového zvuku
Původního Bureše (v recenzi jeho alba jsem psal o interpretační neschopnosti
coby funkčním prvku) se Pláče kočka liší vycizelovaným zvukem a především
pečlivou výslovností a až optimistickým zpěvem Jakuba Sejkory. Možná bychom
tedy měli trojúhelník rozšířit na čtyřúhelník a čtvrtý úhel pojmenovat PPS
podle optimistických berounských Ponožek. S Neočekávaným dýchánkem má Pláče
kočka společný tah na branku – svižná tempa většiny písní. Přes zdánlivou
monotónnost je však album Pláče kočky pestřejší: dynamické a tempové změny
najdeme nejen na ploše celého CD, ale vyvíjejí se i jednotlivé písně (Půlnoční
blues, Potopa). S Trabandem měla Pláče kočka dříve společnou jednu
členku (Jana Modráčková účinkovala na minulém albu Malvazinky)
a kočičí zpěvák, houslista, banjista a kytarista Jakub Sejkora byl dříve
kolegou Jardy Svobody v jeho kapele Otcovy děti. Akordeonistu Josefa Jeřábka
můžete pro změnu znát z další zajímavé kapely Rudovous, ale to už by se nám
náš útvar pomalu začal měnit v mnohoúhelník. Vyvoďme z toho tedy dílčí
závěr, že pražská či středočeská scéna je propletená, a ihned dodejme, že
Pláče kočce se přes jistou přesycenost této scény povedlo objevit “díru na
trhu”. Čím je tedy kočičí trio výjimečné? Především tématy svých písní.
Jakub Sejkora s Josefem Jeřábkem spolu v 90. letech pracovali na pražském
hřbitově Malvazinky, což se odrazilo v obsahu jejich první desky z roku
2006. Písně jako Rekviem, Malvazinky, Farářova píseň nebo
Hrobnická rámovaly celé album, které však navzdory zvolenému tématu
znělo nakažlivě optimisticky. Ve zvoleném stylu – optimistický zpěv
s doprovodem akordeonu, houslí, banja a bicích – Pláče kočka pokračuje na
svém druhém opusu Se slepým kocourem. Funerální tematika zcela
nezmizela (viz závěrečnou píseň Zvrhlej pohřeb), avšak přibylo veršů
o kočkách (Katzen klub, Chytili kocouři, Se slepým kocourem, okrajově
i Potopa), o psech (Bessie) či jiné havěti (zmínky o krysách
v Potopě či Nejlíp). Při pozorném poslechu však zjistíme, že
zde vůbec nejde o čtyřnohé mazlíčky. Pláče kočka, která se podobně jako
většina výše zmíněných kapel zaměřuje na epiku, líčí ve svých textech
příběhy obyčejných lidí, a to s velmi dobrým smyslem pro detail. Píseň
s fádním názvem Buď mou má například na námořní míle daleko k laciným
popovým popěvkům. Poslechněte si refrén: “Dřív než se zeměkoule otočí, / než
usadí se prach, / než hajnej sovu ochočí, / než stín překročí můj práh – /
snad budeš mou.” Podobně originálně dokáže Pláče kočka i moralizovat: “S tím
kusem chleba v kapse dá se dojít daleko” (Nejlíp). A na písni Rybí
polívka by češtináři mohli učit žáky, co je to synekdocha (“V přístavní
kavárně / ráno, než se kdo naděje / sedí troje slaný kalhoty, / tři navlhlý
košile / a troje promáčený boty”). Nebojte se však, že by hudba Pláče
kočky byla nějak zvlášť intelektuálská. Zmíněné jazykové figury musíte
pečlivě hledat, protože při povrchním poslechu vám zcela splynou ve změti
skočné (a znovu zdůrazňuji: optimistické!) hudby. Ve zvucích všudypřítomného
akordeonu, neklidných bicích a dobře zaranžovaných houslí, banja či trubky
(tematiku závěrečné písně Zvrhlej pohřeb byste poznali i bez českého
textu). Zajímavé je také využití dětského sboru, které opět jen posiluje
optimistické poselství alba. Veskrze pozitivní dojem umocňuje také
pečlivě vypravený booklet s “hýbacími” prvky, s vystřihovánkou “kocoura
paňáci” a s nápisy Braillovým písmem. To abyste mohli nejen poslouchat, ale
i číst i se slepým kocourem.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk 6/2010