Nohavica
a symbol češství
Jarek Nohavica – V Lucerně (CD + DVD), Jaromír Nohavica/Sony Music
2009, celkový čas 79:47 (CD)
Nad tím, že si Jarek Nohavica oblíbil koncertní alba,
jsem se zamýšlel už několikrát, naposled loni při recenzi “řadového” CD
Ikarus. Svým novým počinem V Lucerně
nejpopulárnější český písničkář jednak čerpá právě z Ikara
(především výběrem repertoáru), jednak po formální stránce navazuje na
projekt Doma. I zde jde totiž o soubornou kolekci CD a DVD
z koncertu. Zatímco Doma však byla nahrávka z průmyslové haly
z Nohavicovy domovské Ostravy, tentokrát si moravskoslezský bard vyzkoušel
vznosnější a prestižnější prostory pražské Lucerny, vysněný stánek pěvců a
hudců snad všech žánrů. O tom, že mu jeho Pražané po vzoru jeho oblíbeného
Mozarta rozumějí, nás Nohavica přesvědčil už na někdejší výběru starších a
raritních skladeb Pražská pálená. Zpěvník Jarka Nohavici je
tak rozsáhlý, že písničkář může na každém ze svých koncertů odehrát jiný set
písní v odlišném pořadí a vždy bude mít úspěch. Vzpomeňme například na
povedený recitál na Zahradě 2009, složený jak z velkých hitů, tak
z pozapomenutých či nových pecek. Pokud by Nohavica sestavoval koncertní
playlist tak jako řada jeho kolegů – tedy výběr hitů z poslední doby,
několik starších jistot a k tomu pár rarit a legrácek –, výsledek by zněl
právě tak, jak si to můžeme vychutnat na novém CD. V Lucerně totiž kromě
novinek z alba Ikarus (Pro Martinu, Ikarus, Ty ptáš se mě,
Sloní hřbitovy a další) Nohavica zahrál i ukázky z předchozích desek
Babylon (Dlouhá tenká struna), Moje smutné srdce
(Jako jelen když vodu chce pít), Divné století (Potulní
kejklíři) nebo Mikymauzloeum (Dál se háže kamením).
I když nejde o největší hity zmíněných alb, troufnu si tvrdit, že jsou to
všechno písně časem protříbené a velmi silné. Totéž zatím nelze říct o všech
zařazených skladbách z CD Ikarus. Rozhněvanou výpověď Já si
to pamatuju považuji i s mírným odstupem za dobově podmíněnou glosu a
song Pro Martinu je podle mne jedním z nejméně povedených
Nohavicových opusů. Naopak Ostravian Pie, Ikarus, Sloní hřbitovy nebo
Mám jizvu na rtu podle mého skromného názoru mají velkou šanci na
přežití stejně jako aktuální Jeruzalém. Druhou cestovatelskou novinku
Las Vegas jsem si poslechl se zájmem, nicméně řadím ji spíše
k “vážným legráckám”, které při opakovaném posluchu neobohatí. Ačkoli je
Nohavica hlavním hrdinou alba, zmínit je třeba i jeho spoluhráče, kteří se
sem tam objeví na pódiu a které známé už z Ikara: Dalibora
Cidlinského jr. (klavír), který odstartuje úvodní Dlouhou tenkou strunu,
a umožní tak hvězdnému Jarkovi vkráčet hrdě na pódium jen s mikrofonem
v ruce, a Michala Žáčka, jehož sopránsaxofon nádherně přizvukuje zpěvu
například v klezmerovém Ježíškovi. Třetím hostem je hiphopová skupina
Pio Squad, se kterou se Nohavica představil už na kompilačním albu ke 20
letům českého a slovenského hiphopu 20ers. Přestože tedy nejde
o spolupráci zcela nahodilou, vnímám ji stále jen jako “paralelní” výkon
dvou interpretů, kteří k opravdové hudební symbióze ještě nedospěli.
V kontextu alba je pak společná skladba Já tam byl pouhou raritou.
DVD oproti CD samozřejmě přináší pohled na pódium, na zpěváka a jeho hosty,
i na nadšené fanoušky. Že bude publikum v sále Lucerny méně živelné než
v ostravské průmyslové hale, se dalo předvídat. To však neznamená, že by
nadšeně netleskalo, případně jinak neoceňovalo výkony umělců. Ducha
prostředí však ctí i sám Nohavica volbou spíše klidnějších a přemýšlivějších
písní. Více než samotný záznam z koncertu mě na DVD zaujaly dva
bonusy: pohled do zákulisí (minidokument o tom, jak náročné a přitom
vzrušující je takový koncert připravit) a příběh Jizvy na rtu. Zde
jsem sice čekal odhalení pohnutek, které autora vedly k napsání jednoho
z jeho nejkrásnějších textů z poslední doby, avšak ani snímek o tom, jak se
vyvíjelo aranžmá skladby ve spolupráci s Daliborem Cidlinským, není
nezajímavý. Ve skladbě Jeruzalém Nohavica zpívá, že “písničku
v cizí řeči si nepořídíš”. Z umělců, kteří mistrně ovládají český jazyk,
patří dnes k těm absolutně nejlepším. I proto mu vyprodané koncerty
v Lucerně, jednom ze symbolů češství, sluší.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 11/2009