Síla
víceméně nenápadných písní Nestíháme: Víceméně v klidu,
Good Day Records 2007, Celkový
čas: 38:17
Hudbu a texty na albu
Víceméně v klidu mají na svědomí společně Jan Řepka a Petr Ovsenák.
Hudební režii a produkci alba měli na starosti Nestíháme. Nestíháme jsou
Petr Ovsenák a Jan Řepka. Co z toho vyplývá? Zatímco u Žambochů, Disneybandu,
Sester Steinových nebo kdysi u Simona & Garfunkela píše/psala písně vždy
polovina dvojice, Nestíháme se pod vše podepisují svorně spolu a navíc si
desku sami produkují. Máme tedy co do
činění s naprosto příkladnou dvojicí, která na naší scéně možná ani nemá
obdoby. Pokud se ještě někomu v souvislosti s duem Nestíháme vybaví jejich
někdejší “bezstarostný” hit Chyťte zloděje!, bude při poslechu alba
Víceméně v klidu překvapen. Jenže pánové už mají za sebou
skrovnou diskografii, která čítá demo Nic
(2003) a bezejmenné minialbum z roku 2005, a z ní se už dalo vyčíst mnohem
víc. Dlouhohrající debut pak duo představuje jako mladé autory a interprety,
kteří navazují na to nejlepší z domácí a světové písničkářské tradice.
K tradici se v bookletu alba také hlásí: z českých autorů k Pavlu Dobešovi,
Vladimíru Mertovi, Jaromíru Nohavicovi a oběma mužským protagonistům
Nerezu/Neřež. Ze zahraničních vzorů zmiňují například Johnnyho Cashe, Boba
Dylana nebo Neila Younga. Raný Dylan je opravdu v některých epických písních
slyšet (A já nebyl chvíli sám, Píseň o dvou tvářích), avšak mně ve
výčtu chybí Simon s Garfunkelem. Vždyť vokály v závěrečné Po čem toužíš
ty? mi ihned evokují právě toto americké duo. Z anonymních vzorů bych
pak ještě přidal irské a skotské balady jako pravzor veškeré anglosaské
folkové tradice a nepřímo tedy i inspiraci Nestíháme. Například začátek
melodie Po čem toužíš ty? v mých uších zní opravdu ostrovně. To, že
jsem věnoval tolik prostoru výčtu možných i skutečných vzorů a inspirací,
ještě neznamená, že by Nestíháme nebyli originální. Pánové sice rezignovali
na původnost aranžérskou (se dvěma akustickými kytarami a občasnou
harmonikou toho moc nevymyslíte, a tak
jediným výraznějším zpestřením je čtyřstrunné venezuelské cuatro v rukou
Honzy Řepky), avšak o to víc se mohli projevit jako textaři. Sám jsem
si na první poslech oblíbil A tak je to tu se vším
s tematikou “dovolené na Sibiři” a
nezapomenutelnými verši “Už nikdy nebudu psát Idiota / a o problémech
duševního rozvoje”, avšak za pozornost stojí i méně nápadné písně. Velmi
pěkně je vystavěný příběh A já nebyl chvíli sám
o krátkém setkání dvou lidí, kteří si rozumí i
přes jazykovou bariéru (“Jinak vystačil jsem rukama a smutným pohledem”).
Nestíháme v této “cudně erotické” písni ukazují, že náznak bývá při
vyprávění silnější než dopodrobna vylíčený děj. Z úplně jiného soudku je
další silný text, závěrečná Po čem toužíš ty? Text se rozvíjí ze
zdánlivě trampského detailu (“Malý dům v ústraní / nad řekou ve stráni / kde
v noci bývá tma”) až k burcujícímu “A teď mi pověz po čem toužíš ty / po
bitevním poli, nebo po útočišti?”. Do třetice bych zmínil
Malostranskou, píseň sice milostnou, ale
ještě víc vypovídající o samotě (“než padne noc / plná samoty”) a o touze
(“proveď mě zátočinami / kde najdu všechno / co mi chybí”). Po řemeslné
stránce pánové ukazují, že dokážou vymyslet originální rýmy, ale zároveň si
příliš nelámou hlavu, když se jim do příběhu hodí rým gramatický nebo
asonance. Obecně Nestíháme ve svých textech upřednostňují obsah před formou,
což u tohoto žánru vnímám jako klad. Většina písní se nese v klidnějším
tempu, což opět napomáhá porozumění textů. Relativně rychlejší jsou skladby
Soška, Utek jsem z domova, A tak je to tu se vším a Jdu,
moudře rozložené po celé délce nahrávky.
K zajímavým dynamickým změnám však dochází také v Malostranské
a v dalších písních pánové udržují napětí zdařilým textem nebo aranžemi
vokálů. Jedním z mála momentů, kdy bych uvítal zrychlení, je
V půli cesty s bluesovým vrstvením rýmů.
Jakýmsi ještě pomalejším intermezzem uprostřed víceméně klidného alba je
píseň Vydýcháno, nepříliš
výrazná, avšak výmluvná: “Vydýcháno / je mezi mnou a tebou / a v tom
vzduchoprázdnu / prázdné dlaně zebou.”
Milan Tesař
Folk & Country 3/2008 |