Originální
a překvapující Dýchánek
Neočekávaný dýchánek: Plech. Indies Happy Trails,
2010, celkový čas 41:47.
„Hudba otevřená, jak hubice vysavače:
mizí v ní veškeré žánrové smetí a ven už fouká jen čistý vzduch,“ napsal
kdysi o Neočekávaném dýchánku Ivan Hartman, znalec díla této kapely.
Uvedenou větou jsem prostě začít musel: poeticky a přesně charakterizuje, co
je na tvorbě Neočekávaného dýchánku zásadní a nejcennější. Pracují
s neskutečným množstvím žánrových vlivů, jejichž stylotvorné „kameny“ jsou
rozemleté na základní prvky, opravdu podobné dobře promíchanému smetí z
vysavače. Jak je tedy vůbec možné, že výsledek není zase smetí, ale
vzrušující a velmi nápaditá hudba? A co vlastně napadalo do mlýna? Nejvíc se
v souvislosti s Neočekávaným dýchánkem hovoří o world music, konkrétněji o
vlivu balkánských dechovek a klezmeru. Prvního je tu namleto celkem bohatě (Liška,
Úlovek…), úlomky druhého je třeba tentokrát dost pečlivě stopovat (Škeble,
V černý zemi). Slyšíme tu – stejně jako dřív – lehce undergroundový rock
a zejména punk (Zelí,…), šraml sycený z hospod velkoměstských i
vesnických a tentokrát i názvuky ska, ba i jazzu (začátek Čepky).
Osmičlenný Neočekávaný dýchánek je úctyhodný proto, že udržuje - v časech,
kdy kapely počítají místa v autech a staví různé „malé party“ - už osmnáct
let velkokapelu, disponující značnými barevnými možnostmi. Zásadní pro sound
alba Plech jsou dechy, mezi nimi září trubka a křídlovka Jana
Vondrušky. Na mohutných dechových aranžích se podílí i klarinet, saxofon
(Michal Hroza) a trombón; flétnové ornamenty kreslí zpěvačka Zuzana
Hanzlová. Akordeon Michala Šmída (má uvedené i občasné klávesy, akustické i
elektrické kytary a dokonce i fanfrnoch) zahušťuje dechové skrumáže nebo
občas střihne písničkářskou vyhrávku. Protiváhu dýchánkovské dechovce tvoří
zejména elektrická kytara Antonína Hluštíka střídající řadu poloh včetně
nekompromisních rockových sól (Omastek…). Zásadní v předložené muzice
jsou samozřejmě bicí (Jan Pydych; též xylofon); hlasité, přesné,
v lahůdkových protirytmech si libující. Kontrabasista Ondřej Tichý (též
violoncello a pozoun) je vyhraný a spolehlivý hráč, nicméně tam, kde se basa
nejvíc předvádí (Škeble), si kapela pozvala jako hosta Pavla Hlouška
s bezpražcovou baskytarou. Jaroslav Richter je se svoji mandolínou v té vší
dechové a elektrické vřavě zdánlivě odstrčený, nicméně tam, kde se jeho
výšivky a úpěnlivá tremola prosadí, vzniká originální zvuk. Pro celkový
výsledek je naprosto zásadní věcí zpěv Zuzany Hanzlové zasahující osobitou,
kovově znělou barvou, jakoby ona sama byla dalším žestěm sestavy. Její
prožitek a nasazení je enormní; dokáže velmi uvěřitelně vykřikovat „pozor,
vášeň“ nebo jen tak přenádherně ječet (Čepka). Můžete ji milovat,
může se vám protivit, můžete ji kritizovat za malé rozrůznění jednotlivých
skladeb pomocí hlasových rejstříků. Ale jakmile ji jednou uslyšíte, nemůže
vám být lhostejná a už nikdy si ji s nikým nespletete. Hanzlová se
spolupodílí i na psaní hudby, většinu melodií ale podepsal Michal Šmíd (v
případě Lišky je spoluautorem celá kapela). Písničky pěkně odsejpají,
nejdelší Omastek má pouhých 3:07, ale jsou tak nabité muzikou, že vám
to ani nepřijde. Nejde v nich ani tak o zpěvnost a o silné melodické nápady;
spíš jsou dobře namalovaným hřištěm pro aranžérskou (podepsána celá kapela)
a interpretační vrcholovou hru. Aranže nejsou vykonstruované z hudebních
naschválů, vycházejí z přirozeného muzicírování (ani pověstných lichých
rytmů tu není mnoho), ale nápady hýří až k nečitelnosti. Texty Zuzany
Hanzlové hodnotím víceméně kladně, ale musím upozornit, že jsou poněkud
vyšinuté. Většinou velmi krátké, rozhodně ne intelektuální, surrealistické
jen docela málo, ale překvapivými střihy („proti proudu, i tam to vede,
jejej jejej, to to zebe/prázdné břicho nacpu zelím, já to zelí spolknu celý“
- Zelí) posluchače znejistí a udrží v napětí. S technikou si Hanzlová
hlavu neláme a píše přibližné asonance typu „námaha/návnada“, popř.
gramatické rýmy jako „leskla/pleskla“. Z oblíbených vodních témat je tu
rybářka, škeble a brod, dále zvířátka od červů a hlístů po lišky a zajíce a
mnoho divokých milých (ony) a milých milých (oni). Ovšem, že texty jsou
v tvorbě kapely to méně důležité, ale i pro ně platí, že se tu rozemleté
smetí mění na něco zajímavého. Dýchánek nás neustále překvapuje něčím
neočekávaným. Posloucháte třeba Kachnu nabitou aranžérskými špeky,
basa to divoce hrne a xylofon sladce klinká. Málo pochopitelný text končí
čtyřverším „v hubě šelmy odešel mi/zklamaná jsem velmi/už ani výboj
elektrický/nevzbudí ho tak jak vždycky“. Právě když přemýšlíte, jestli
umělkyni sežral pes mobil nebo co, zazní dlouhý tón trubky a prudkým střihem
pokračuje „funerální“ kus V černý zemi, úžasná a vlastně obyčejná
písnička. Procítěný Zuzanin zpěv a pak působivý jednohlasý „pohřební“ sbor;
atmosféra jak v Haliči, kdyby tam znali pětistrunné banjo (František Holeček
j.h.), které podehrává v první půli písně. To všechno je také Neočekávaný
dýchánek: kapela, která „vtipně“ píše hnědá písmena na hnědý booklet, ale
která stále zůstává na velmi vysokém a nesamozřejmém stupni originality.
Nesamozřejmý je i obrovský drajv a verva, která pronikla do studiové (studio
3bees) nahrávky.
Tomáš Hrubý
Folk 12/2010