Debut
v padesáti
Jaroslav Olin Nejezchleba – Noční lov, 100PROmotion
2010, celkový čas 43:59
Jihomoravský rodák Jaroslav
Nejezchleba, kterému dnes nikdo neřekne jinak než Olin, zamířil v 80. letech
po absolvování brněnské konzervatoře do hlavního města a do bigbítu. Známe
jej jako violoncellistu či baskytaristu z nahrávek Marsyas, ETC…, z alb
Ivana Hlase či Petra Skoumala a také z tria Njorek, ve kterém se vrátil ke
svým folklórním kořenům. Všechny tyto jeho aktivity shrnuje dvojalbum 25 let
v tom z roku 2008, nicméně logicky se čekalo, kdy Olin přijde se skutečným
sólovým – rozuměj autorským a uceleným – projektem. „Nejsem zdaleka jediný,
kdo mu při snad každém setkání kladl sugestivní otázky, když už konečně něco
takového zkusí,“ píše publicista Ondřej Bezr. Nejezchleba nakonec
dlouholetému naléhání kamarádů i odborné veřejnosti „podlehl“ a začal
připravovat autorskou desku tak, aby ji mohl oficiálně představit na
koncertě ke svým padesátinám v lednu 2010. Pro spolupráci na albu si
vybral jediného spoluhráče – kytaristu Norbiho Kovácse, se kterým hraje
v Ivan Hlas Triu. Olin vedle violoncella natočil baskytaru, mandolu, housle
a další nástroje (včetně bicích, snímaných postupně – jeden buben či činel
po druhém), Kovács vedle kytar ovládá banja a mandolíny. Tento systém se
nakonec osvědčil a žádní další hosté na albu nebyli třeba. Zvuk nahrávky je
folkrockově kompaktní, zní profesionálně, aranže jsou navzdory
minimalistickému obsazení pestré a Nejezchlebovým písňovým příběhům sluší.
Ano, právě to je důležité. První autorské album člověka, kterého známe více
jako instrumentalistu než jako zpěváka, je opravdu postavené především na
příbězích. I když na CD najdeme i lehčí témata jako vyznání zimě („Já tady
zatím zavřu oči / a budu čekat na první sníh“) nebo legrácku Hit,
sestavenou ze sloganů ze známých písní („Když láska voní deštěm / tak
porostou houby / proč bych měl holkám valit do hlav zrovna šrouby / když
jsme na ptáky krátký / není cesty zpátky“), převažují vážná a především
autobiografická témata. Vedle vzpomínání na muzikantské vrcholy a pády („Pak
mi jistý Pavel S. / vrazil do ruky basu / já začal trénovat / u Sojků a
Pinkasů“) stojí za pozornost historické reminiscence („jak ztichlým Bzencem
/ duněly ruské tanky“) nebo velmi osobní vzpomínky, které by se jiný
padesátiletý chlap možná zdráhal vyzpívat („Pár týdnů ve špitále / u
postýlky svého syna“). Své názory na stav naší společnosti pak Nejezchleba
naplno odhaluje v písni Stesk: „Já nezapomínám / jak tu ostnatými
dráty / bolševická lůza / omotala státy / a vysála víru v nás. (…) I školy /
mlčí o obětech / těch doma hodných strýčků / Vašů, Urválků a Grebeníčků.“
I když je album Noční lov založené do značné míry na textech,
jsou texty po formální stránce jedním z jeho nejslabších článků. Nejezchleba
není textař a i své dřívější hudební pokusy si zpravidla nechával otextovat
od kolegů. Na albu Noční lov (s výjimkou úvodního příspěvku
Marka Ebena) se pokusil psát slova sám. Výsledek je po obsahové stránce
upřímný a sympatický, místy dokonce poučný, nicméně k poezii má daleko.
Nejezchleba neuhlídá všechny slovní přízvuky, občas mu uteče správný
gramatický tvar („a poprvé si zahrál…“ – chybí „jsem“) a místy se zamotá do
příliš složitých konstrukcí („Osud občas vykostí / pár nabubřelejch blbostí
/ co v sobě člověk ubytoval / sám“). Celek tedy občas vyznívá těžkopádně, a
to mimo jiné ve srovnání s odlehčeným a vtipným textem Ebenovým („Povídá se,
že se zase něco chystá / nikdo ale neví, co to je / tvrdila to mramorová
bysta / ta z obývacího pokoje“). Ano, Olin Nejezchleba není mistr textař,
stejně jako není zpěvák nezaměnitelného hlasu. Avšak jeho písně jsou
sympatické právě tím, že si nehrají na velké umění a že přímočaře a upřímně
sdělují, co je sdělit třeba. Přičtu-li pak k tomu, že Olin i Norbi Kovács
jsou výborní muzikanti, kteří dokážou na ploše 45 minut namíchat chutnou
směs folku, klidnějšího rocku a místy i nenápadných reminiscencí na lidovou
hudbu či jiné žánry, nemám problém těch pár kostrbatostí odpustit.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk 9/2010