Ta
noc, kdy to vyšlo najevo Jan
Nedvěd: Ta noc, kdy mi vyšlo slunce. Universal music, 2007
Stále častější bývá
situace, kdy po velmi aktuálním elektronickém
médiu přijde u autora na řadu časopis
tištěný, píšící jaksi “pro delší paměť”. A autor
stojí před volbou – zopakovat svůj názor (někdy
doslova, a to moc etické není), nebo
jinými slovy (a to bývá obtížné – zhusta vás při poslechu
napadají stále tytéž výrazy). Nu a nebo se musí zaposlouchat do desky znovu
a zkusit zapomenout předchozí hodnocení. To pak ovšem bývá vystaven riziku,
že s odstupem doby změní názor a oheň je na střeše. Pro tento případ jsem
(možná poprvé) zvolil kompromis – zaposlouchal jsem se do nejnovějšího CD
Jana Nedvěda, osvěživ si předtím svůj první napsaný dojem, abych mohl
porovnávat s odstupem času, změnilo-li se moje
vnímání některých – na CD pochopitelně neměnných – aspektů desky – a
nabídnout čtenářům sondu, jak se vyvinulo v průběhu času u mě vnímání alba –
a co možná mohou tedy čekat i oni. Úplně nejvíce s odstupem času zesílil ten
dojem z desky, že si Jan Nedvěd neklade už vůbec žádné zábrany, žádná tabu,
že jeho bezprostřednost při vyjadřování toho, čím žije a co si myslí, nemá
hranic a že se nestará o to, co si o tom a o něm pomyslí okolí. Současně ale
v některých případech překročil
pomyslnou hranici toho, kdy je otevřenost, bezprostřednost a upřímnost
odzbrojující a pohybuje se v té části území, kde jsou tyto vlastnosti místy
odpudivé. Představa, co vedlo k napsání textu písně Rybník,
mě vrhá do náruče puristů, nepovolujících na plovárně ani odhalení kotníčku.
V řadě textů jsem opakovaným poslechem s odstupem času našel další metafory,
které autor asi ani nezamýšlel, ale má zjitřená mysl je tam již jasně vidí (Co
to sbíráš na mém těle) – ještě že myšlenkou před zákonem zhřešit nelze.
Jak se v průběhu článku ukáže, tento “časově multiplikační efekt” je asi
nejsilnější stránkou nejen CD, ale zřejmě i Nedvědovy osobnosti: Čím déle
jej (CD, nebo umělce jako takového) na sebe necháváte působit, tím je efekt
silnější. Naštěstí to platí i pro nemnoho dobrých textů na desce – to jsou
zejména ty inspirované Slovenskem a slovenským lidem (Hej hej,
Kormoráni na jezerech a Nitra). V některých
případech se stanete po opakovaném poslechu s odstupem času i smířlivějšími:
Duky duky a Do kostela mi
už nepřijdou jednoduše pitomé, ale jen poplatné duchu doby a Jan Nedvěd
prostě jen (pitomého, či spíše povrchního) ducha doby vystihl. Dobře je
mamičko nebo Kdo je to bůh
vám napoprvé přijdou jako již poněkolikáté vyvařené motivy, navíc ten druhý
z vlastní dílny (Kdo je to bůh = Tramp nebo Generační), ale z odstupem času
zjistíte, že je to s nimi stejné jako s “dvojkami” od úspěšných filmů. A
multiplikační efekt funguje i dál: s odstupem doby se zesílil
i příšerný dojem z Nedvědova zpěvu: nedbalá
výslovnost, nedbalé posazení hlasu – snad imitující ležérnost dnešní –náctileté
mládeže, která (ta mládež, asi ne ta ležérnost) Jana Nedvěda zřejmě
fascinuje: ale ono i být ležérní se musí umět. Jinak se ona ležérnost právě
přemění v nedbalost. Tady je navíc jeden ze základních rozporů: Chce-li
autor být i jakýmsi “věrozvěstem”, měl by mít na paměti, že je třeba být
konzistentní a být vzorem ve všem: a ta výslovnost s posazením hlasu
a intonací je do nebe volající – jenže asi
jinak, než Jan Nedvěd volá svými texty. Za všechny aspoň jmenuji
Orchidej, z jednotlivostí pak (již)
proslulý výraz “čundrácký písničky”. Na druhou stranu se potvrzuje i
optimální, bezchybný a desku vylepšující muzikantský výkon studiových
profesionálů: na nahrávání se podíleli například M.Plechatý, A.Kny, Petr
Kocman, M.Melničenko, J.Malík či T.Linka a CD se míchalo v USA. Povšimnete
si jich zejména v nahrávkách Křížem kráž nebo Hej hej
a díky nim oceníte také určitou skladatelskou pestrost Jana: díky aranžím
slyšíme na desce i lidové, bluesové či funky názvuky. Co se nemění, je
celkový dojem z desky: Jan Nedvěd vsadil
spásu tohoto světa na jedinou – náboženskou – kartu a jde za tímto názorem
velmi silově, v přesvědčení, že účel světí prostředky – čím více člověk
provádí misijní činnost, tím více se může od božích přikázání také odklánět.
Obávám se však, že výklad způsobu šíření víry a odměny za toto šíření
budou na nejvyšších místech poněkud odlišné a
že toto cesta k vykoupení asi nebude. Snad ten nahoře vezme v úvahu alespoň
ty Brontosaury.
Miloš Keller
Folk & Country 4/2008 |