Na skotském bále

Navostro, Good Day Records, 2009, celkový čas: 41:32

Miláčkem publika Zahrady 2009 se stala krojovaná skupina Navostro, snoubící skotskou dudáckou muziku s rockem. V zápětí vydali i první, eponymní album, představující prakticky většinou tytéž písně, které jste mohli slyšet na Zahradě. Určujícím nástrojem jsou pochopitelně velké skotské dudy, na které hraje Filip Huml Král. Dalšími, poměrně výrazně se projevujícími nástroji jsou housle (Jiří Pusa Panchártek) a elektrická (případně i akustická) kytara (Petr Cukr Novák). Ostatní nástroje víceméně jen hrají doprovody, drží šlapající rytmus a vytvářejí plný zvuk kapely (Mirek Šklíba Peser – bicí, Jarda Máťa Matuška – baskytara, Jiří Pusa Panchártek – klávesy, Marek Holý - 12 strunná kytara). V instrumentáři se mihne i foukací harmonika, didgeridoo a další hostující dudy (Liam Rennie McIntosh). Vyhrávky sólových nástrojů nejsou vždy ortodoxně “skotské”, zejména housle si rády zaswingují, kytara zase velmi často působí rockově bez přívlastků. Zpěv obstarávají především Marek Holý a Filip Huml Král (pochopitelně hrát na skotské dudy a zpívat zároveň nelze). Ale i další členové kapely se zapojují do vokálů. Sóloví zpěváci dokáží zpívat jak téměř folkloristicky, tak rockově nabroušeně. Co se týče repertoáru, polovinu tvoří tradicionály včetně těch asi nejznámějších Amazing Grace, Whisky in the Jar nebo citace Scotland the Brave, druhou vlastní skladby členů kapely, které jsou zkomponovány většinou v podobném duchu. Výjimkou je závěrečná poněkud podivná Polabská, která v pokusu o valašské nářečí a nějaký domácí pseudofloklór (Valaši v Polabí – no, nevím, nevím) spojuje skotské a domácí tradice v duchu, který odpovídá spíš problematickému chápání world music. Najdeme i jednu převzatou umělou skladbu Highland Catedral. Kapela rockově šlape, myslím, že je ideální pro nějakou tu skotskou tancovačku. Na to, že se nahrávalo u Jiřího Maška, který má velmi jemné slechy, mám pocit, že to někde nezní až tak úplně libě, a to jak ve vokálech (Amazing Grace), tak občas ani v dudách. I když si jsem vědom, že skotské dudy jsou nástroj ošidný. Ale tahá to za uši celkem snesitelně, takže asi je rozumné oželet detaily a zachovat atmosféru. I když musím říci, že si myslím, že zrovna Navostro jsou kapelou, která je výrazně lepší koncertně než z CD. Přes určitou nápaditost v sólech, je základní styl rockově přímočarý, hospodsky tancovačkový. Hodně hospodsky zní set dvou alkoholických písní Whisky in the Jar a Scots on the Rocks, což je vlastně vzhledem k obsahu písní logické. S písní kontrastuje svou úvodní částí následná vznešená Highland Cathedral, kde klávesy dobarvují i harfy tón líbezný, a poměrně dlouhá kompozice se nese v duchu od sakrálního k profánnímu a mírně zpět. České texty jsou většinou podobně přímočaré, neurážejí ale ani nemají žádnou zvláštní poetiku, ostatně proč by měly mít. Výjimkou je autorská píseň Je? Není! do které Petr Novák do textu vpašoval přezdívky členů kapely. Což je sice zajímavý nápad, ale že by byl text nějak zvlášť přehledný a sdělný se říci nedá. Obal je sice barevný, ale informačně dost strohý, u písní s českým textem se nedozvíme původní název, texty najdete jen některé české, takže jsem třeba nevybádal, jakou jazykovou mutaci má Whisky ve džbánu (skotská angličtina?). Přes všechny výhrady, které bych k albu dokázal snést, považuji za zásadní to, že z muzikantů je cítit, že to není žádný velký kalkul, ale upřímná zábava s hudebním stylem, který si svobodně vybrali a který rozvíjejí po svém. Zatím muzikantsky zcela pochopitelně nemají na takové české Skoty, jako je Czeltic Vaška Routa, ale ono se to třeba postupně někam dál pohne. Je ovšem dobré, že čerství Krtci byli na úspěch připraveni tím, že už měli hotovou desku a mohou tedy využít úspěchu na Zahradě k dalšímu ráznému kroku na českou keltskou scénu. Nevím, mají-li co pod kiltem, ale pod čepicí mají.

Folk & Country 12/2009