Plnohodnotný
mág z Prahy
Mrakoplaš – Děti této
noci, KasparProdution 2010, celkový čas 53:36
Mrakoplaš, anglicky
Rincewind, je jednou z ústředních postav oblíbené ságy Terryho Pratchetta o
Zeměploše. Je to nedostudovaný mág, který opustil Neviditelnou univerzitu
„po jedné velice nešťastné příhodě se znalostí jednoho jediného zaklínadla.
Teď se přiživoval ve městě tím, že využíval svého opravdu výjimečného nadání
pro cizí jazyky. Vyhýbat se práci patřilo k jeho základním životním
pravidlům, ale měl bystrý mozek, který ho málokdy nechal na holičkách“ (T.
Pratchett: Barva kouzel). Pražská skupina Mrakoplaš, která vznikla v roce
1995, se k odkazu čaroděje Mrakoplaše hrdě hlásí, avšak je otázka, zda s ním
má vůbec něco společného. Na webu kapely se dočteme o „vypravěčském projevu“
a o „pohádkově jemných příbězích obsažených v textech“. Písně Mrakoplaše,
jejichž autorem je z největší části zakladatel skupiny Pavel Lipták (zpěv,
elektrická kytara), oscilují mezi folkrockem, blues a „rockem bez
přívlastků“. Jednotlivé momenty alba připomenou například Žlutého psa (Mr.
Boogie), Ivana Hlase (Děti této noci) nebo Bluesberry (Návody),
aniž by se kapela snažila kteroukoli z těchto legend pražské scény přímo
napodobovat. Na druhou stranu Mrakoplaš má daleko k jakémukoli hudebnímu
experimentování, a přirovnání k zavedeným jménům je tedy na místě. Jakkoli
na sebe Pavel Lipták jako hlavní zpěvák a vypravěč upoutává pozornost,
nepůsobí písně Mrakoplaše jako skladby písničkáře s doprovodnou kapelou. O
důležitosti celku nás přesvědčuje nejen role druhého zpěváka Martina
Kalendy, ale především hutné aranže většiny písní, ve kterých má rytmika
stejně nezastupitelnou úlohu jako zpěv nebo elektrické kytary. Je tedy
naprosto příznačné, že hned první píseň alba (nazvaná mimochodem Basman)
začne bubenickým sólem a pokračuje mimo jiné funkovými vyhrávkami
baskytaristy Petra Maršíka. Většina písní na albu šlape ve svižném tempu, na
koncertech se na ně bezpochyby dá skvěle pohupovat do rytmu (taková
Žárlíš s jednoduchým a jasným sloganem musí naživo určitě zabírat).
Protože však svižné písně převažují, působí paradoxně jako oživení spíše
pomalejší skladby, jako jsou titulní Děti této noci a blues
Charlie. Právě tyto dvě písně patří k nejlepším i po textové
stránce. Děti této noci, psané ve volném verši, jsou výborným
příkladem toho, jak se dá vkusně, trochu mnohoznačně a bez básnických klišé
psát o intimních věcech. Bluesová pocta Charliemu Chaplinovi pak skrývá
ústřední moudro alba: „Chtěl bys bejt tulák, ale víš ono to nejde / když
v sobě nemáš svoje vlastní blues.“ Špatné nejsou ani další momenty jako
vtipné Já a já nebo závěrečná legrácka Návody od hostujícího
Petra Jurkoviče. I texty, které se povedly o něco méně (Plakát
s rušivými gramatickými rýmy nebo poetice kapely se vymykající Slečně
z grilu od Pavla Havlíka), stále představují na naší rockové scéně
nadstandard. I když ke zhudebněné poezii, kterou na svých albech zpívá
Vladimír Mišík, má tvorba Mrakoplaše stále daleko, právě ETC… s žánrovým
rozptylem od folkrocku po hutný bigbít mě napadají jako další veličina,
k níž bychom mohli tuto kapelu přirovnat. Mrakoplaš je totiž konzervativní
skupina a ti její bývalí členové, kteří toužili po experimentálnějším
projevu, dávno odešli jinam (Jana Husáková a Roman Pluhař svého času
založili Tu Janu z Velké Ohrady, bubeník Václav Pohl se vrátil do Trabandu).
Ovšem v rámci svého žánru, který stojí na jednoduchých rytmech a na dobře
zahrané živé muzice, představuje Mrakoplaš velmi solidní nadstandard. Když
se navíc zaposloucháme do textů a všimneme si profesionálně připraveného
bookletu alba, musíme uznat, že s Pratchettovým Mrakoplašem toho Mrakoplaš
pražský moc společného nemá. Zatímco on byl mág jen poloviční mág, oni jsou
kapela celá, plnohodnotná.
Milan Tesař (Radio
Proglas)
Folk 2/2011