Klobouk dolů před Mišíkem
Vladimír Mišík+ETC…+hosté: Archa 6.6. 2007, DVD1 Klobouk dolů, DVD2
Nechte zpívat Mišíka, Sony BMG 2008
Pokud do pekla, tak na pořádné kobyle – něco podobného
asi napadlo Vladimíra Mišíka, když si se svým štábem plánoval muzikantskou
oslavu svých šedesátin. A pánové Kotek, Prokop a Suchý jsouce vyzváni,
radili velmi dobře; především nenechali zdravotní indispozicí sužovaného
oslavence tonout v nostalgickém souručenství pamětníků-vrstevníků, naopak ho
skvěle vybranými mladšími kolegy nabudili k vrcholovému zpěváckému výkonu
v druhé části koncertu. Dále vybrali příznivé prostředí a zabezpečili
výborné ozvučení a současně kvalitní záznam. Díky tomu se 6. června 2007
v pražském divadle Archa zrodilo (a o půldruhého roku později vyšlo)
dvojalbum (vyšlo paralelně na 2CD i 2DVD), které všude sklízí zaslouženou
chválu, ale které s potřebným časovým odstupem docení až budoucí generace
příznivců českého rocku, nebo, chcete-li, bigbítu. Úvodní polovina koncertu
koncipovaná jako hommage neboli pocta jubilujícímu Vladimíru Mišíkovi je
zaznamenána na prvním nosiči trefně pojmenovaném Klobouk dolů; koncert hostů
je pestrou směsicí osobností české rockové i populární hudby, které – každá
po svém – přišly složit hold “praotci” českého bigbítu (jak řekl Vlasta
Třešňák), muži, který “naučil český rokenrol zpívat česky, protože jeho
prvního začalo zajímat, o čem zpívá” (připomněl Ondřej Konrád). Mišíkem
nabídnuté “půjčovny kapely ETC …” využili skoro všichni (a ETC … při všech
proměnlivých sestavách a muzikantských fúzích hráli skvěle), “půjčovnou”
Mišíkových hitů někteří ke škodě své i posluchačů pohrdli – Meky Žbirka
zvolil se srozumitelným odkazem na Mišíkovy začátky rokenrol, Vlasta
Třešňák, v posledním roce Mišíkův stálý koncertní host, zůstal u své
Poezie. Vladimír Merta si vybral Ples upírů, jenž zpívá často a
mnohdy lépe – škoda, že si nedal práci vybrat “něco z Mišíka”, jeho hold
mohl být zajímavější. Ale výborných coververzí neprofláknutých Mišíkových
písní bylo beztak dost: vtipně folkrockově šmrcnutý November 2nd se Sašou
Langošovou (I Like The World-Sun Is So Bright), soustředěně empatický
Dan Bárta v obou vstupech (Tma stéká do kaluží, Doteky), uvolněný
Michal Prokop s Jednohubkami – a dva neočekávané vrcholy: Radek
Pastrňák a Buty (Ty II) a František Segrado (Cesta do dětství)
si vybrali pozapomenuté, ale krásné Mišíkovy věci a neokázale zazářili, aniž
sebeméně zatlačili na pilu. Přiměřenost volby písně byla klíčová – kdo
přestřelil, trpěl a diváci s ním (Pavel Bohatý s Lady Vamp). Naopak třeba
Romana Dragouna podpořilo výborně šlapající trio Guma-Kubeš-Zelenka. Vůbec
se různé doprovodné formace volně prolínaly s jádrem ETC … , do něhož bez
problémů zapadali někdejší členové (Olin Nejezchleba, Guma Kulhánek – dnes
člen November 2nd, Petr Skoumal) a Mišíkovi souputníci odjinud (Radim
Hladík, Ondřej Konrád, Vlasta Redl, David a Marek Ebenové) v nelíčené
radosti ze společného hraní. V druhé půli (na záznamu DVD s názvem Nechte
zpívat Mišíka – někdejší nápis na letenské zdi) si Vladimír Mišík spolu
s publikem a spřízněnými muzikanty vsedě (občas s kytarou) a v naprosté
zpěvácké pohodě vychutnává přehlídku svých hitů (a že jich nebylo málo!)
z uplynulého čtyřicetiletí. Zazní text Jirky Dědečka Dvacet deka duše,
Kainarovy Sochy (poslechněte si někdy ten text pozorně – a budete
možná překvapeni, o čem vlastně je), Variace na renesanční téma
Václava Hraběte; a skoro na závěr – symbolicky – Slunečný hrob a
Wünschovo Špejchar blues. Připojený bonusový dokument je filmová
koláž fragmentů dochovaných amatérských i televizních záznamů všemožných
sestav, kterými Mišík za svou kariéru prošel. Namísto stupidního komentáře
hudba, informace ve skrytých titulcích. Přehledný a graficky skvostně
zpracovaný digipack s motivem Archy Noemovy (jako obvykle Karel Haloun spolu
s Luďkem Kubíkem a Maťo Mišíkem) jen potvrzuje oprávněnost nominace kompletu
na album roku.
Helena Bretfeldová
Folk & Country 4/2009