Mertova
raná alternativa
Vladimír Merta: Ballades de Prague; Galén 2009
(původně Disques Vogue 1968); celkový čas 35:48
Zatímco Karel Kryl stihl svou první LP desku natočit
ještě doma, ale od druhého alba už vydával za železnou oponou, u Vladimíra
Merty, o dva roky mladšího, to bylo naopak. Jeho první domácí deska
P. S. sice vznikala v Praze až v roce 1977, avšak v té době měl
písničkář už devět let na svém kontě osmipísňové album natočené v Paříži.
Album v délce Krylovy Rakoviny, album, které dodnes obestíral
závoj tajuplnosti. Vždyť na českém trhu se až do roku 2009 nedalo oficiálně
sehnat (a samozřejmě na francouzském byste na ně už několik desetiletí také
nenatrefili). Až nyní, zásluhou nakladatelství Galén se legendární raný
Merta poprvé dostává oficiálně do přehrávačů českých fanoušků. Jak vůbec
došlo k tomu, že 22letý student architektury dostal šanci natočit si
ve městě nad Seinou svou první nahrávku, a to hned více než půlhodinovou?
Mladý Merta se náhodou připletl k jednání skupiny Olympic s šéfem
gramofonové společnosti Vogue. A zatímco Olympic kvůli své tehdejší smlouvě
se Supraphonem šanci na natočení desky pro francouzskou firmu nedostal,
český student zahrál na kytaru (Mikulecké pole – už tehdy projevoval
lásku k moravskému folklóru), zalíbil se a… mohl si natočit rovnou celé LP.
V bookletu českého vydání alba Merta popisuje: “Když jsem nahrál čtyři
skladby, vzal jsem zobcovou flétnu, druhou kytaru, na piánu jsem si
namaloval puntíky tužkou a pár prsty vybrnkal poprvé (…) Kočka leze dírou.
Přeskočil jsem roky učení a šel rovnou do alternativy.” Že šlo skutečně o
alternativu, pochopí spíše dnešní posluchač český než tehdejší francouzský.
Nejpodivnější na celém albu je totiž jeho dramaturgie: čtyři velmi vážné
autorské skladby, orámované čtyřmi notoricky známými lidovými písněmi.
Dobrú noc na úvod (už to je odvaha – kdo by dnes zahajoval desku
rozvláčnou ukolébavkou?), hned poté koleda Nesem vám noviny, na sedmé
pozici Tálinskej rybník a na závěr jedna z nejjednodušších melodií
naší lidové hudby, Kočka leze dírou, zde však odvážně zaranžovaná
(ano, tak bychom to dnes nazvali), převedená do mollové nálady, s klavírním
doprovodem. Kočce lezoucí dírou chybí druhá sloka, na kterou si mladý Merta
možná ve studiu nemohl vzpomenout. Stejně tak Nesem vám noviny je –
co do textu – značně ošizená a Mertou zvolená druhá sloka (“V daleké krajině
pod Betlémem / Maria na klíně s Jezulátkem / slyšte je pilně a neomylně…”)
vypadá jako čirá improvizace. Navíc se ze zpěvákova hrdla line tak široké
“e”, že slyšíme “Nesem vám noveny”. Jenže i to dnes můžeme vnímat jako
alternativu. Zatímco u textů lidových písní nás nemusí až tak mrzet,
že je zaměstnanci francouzského vydavatelství a potenciální frankofonní
posluchači neocenili, písničkářovy autorské skladby bez vnímání, ba
prostudování textu, skoro nemají smysl. Už na tomto albu je zřejmé,
jak se Merta po formální stránce odlišuje od Kryla. Zatímco ten od své první
desky pracoval s pravidelným veršem a snažil se o co nejoriginálnější
rýmování a volný verš si nechával do tištěných básnických sbírek, Mertovy
písňové texty jsou rozvolněné. Verše mají nestejné počty slabik, rýmování je
nepravidelné. Důležitější než formální stavba textů-veršů je však jejich
obsah, v Pomerančích Hieronyma Bosche až překvapivě vyzrále
existenciální, ve III. perníkové válce poeticky protiválečný (a zase
jinak než v Krylově Tisícím roce míru), v Malé Julii poeticky
posmutnělý. Dnes by se dal z těch čtyř autorských písní sestavit zajímavý
maxisingl, dokument o Mertově rané tvorbě. Přesto mělo smysl vydat i
technicky (z dnešního pohledu) ne úplně kvalitní studiový záznam doplněný
notoricky známými lidovými písněmi (proč Merta tehdy ve studiu nezahrál
třeba to Mikulecké pole?). Jednak na toto splacení dluhu český
hudební trh dlouho čekal (velké díky patří Galénu!), jednak z dokumentárního
hlediska mělo smysl vydat album právě takto, tedy bez přikrašlování a bez
separování jeho dvou nesourodých částí. Z téhož důvodu je dobře, že je CD
vloženo do pošetky s originálním potiskem, kde si můžeme všimnout řady
tiskových chyb (Kočka Lere Dírou nebo Nessem Vam Nouiny).
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 4/2010