Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Recenze

HOME

zpět na seznam recenzí


Sladkosti bez umělých sladidel

Karel Markytán: Konec sladkostí. Venkow, 2001, celkový čas 44:23.

Ve svých sedmačtyřiceti letech vydává Karel Markytán vlastně svůj sólový debut, ale rozhodně to tak nikdo necítí, protože všichni víme to, co říká malý nápis na titulní straně obalu: “ex AG Flek.” Deska obsahuje 15 skladeb (z toho jedna – bonusová Andante aledeto –je připomínkou AG Fleku), takže lehkým početním úkonem zjistíme, že průměrná dálka skladby je těsně pod tři minuty, tedy na současné poměry spíš kratší.

Základní hudební osu tvoří po personální stránce Klement Jochymek (kytary, bicí, klávesy, programování a další) a Petr Vavřík (baskytary), kteří vtiskli zvuku studiové “kapely” poměrně přímočarý a zároveň nápaditý tvar – rocková inspirace, žádný ostych před elektronikou (v Sladkostech i jinde se třeba využívá naprogramované základní smyčky), čitelnost. Přitom nelze rozhodně říci, že by šlo o žánrově vyhraněnou desku. Úvodní a podle mého soudu snad nejsilnější skladba Bolelo mě má zřetelnou inspiraci folklorní, následná V letním žánru nejen díky banju hostujícího Luboše Maliny dýchne poněkud country, následující Sladkosti pak jsou moderní rockůvkou, o které máte pocit, že každou chvíli musí přejít v černý rap, následující Můry jsou pak folkrockové a spolupráce kytary a baskytary snad nejspíš upomene na náladu, kterou znáte z Claptonova Tears in Heaven, po nich Sjíždím do Kalifornie dýchne blues. A tak bych mohl pokračovat.

Od AG Flekáckého zvuku se Markytánova deska liší právě tím, že neobsahuje viktorinský šerosvit, náladová kouzla s hudebními plochami. Poněkud limitující pro ni je způsob Karlova zpěvu – příjemný, se schopností napětí a občas jakoby lenivým frázováním, které vyždímá poslední tisícinu vteřiny, než přejde na další tón, ale přece jen bez schopnosti jít rockersky až na hranu nože ve výrazu a pořezat posluchače. Zde už přece jen čas trošku zapracoval ve srovnání s prvotinami Fleku, kde byl Karlův hlas jasnější a znělejší – i když rovněž nerockový.)

Karel si toho asi je vědom, a proto si pozval tři výrazné spoluzpěváky do jednotlivých skladeb. Blanka Táborská s ním exceluje především v milostném duetu Tisíc let, Pavel Husár alias Kačes (exFleret) s odpichem odvede svoje především v Kača boogie a Wabi Daněk si zazpívá příjemné chlapácké vyznání Jak léta k čertu jdou, které mu skutečně bylo psáno přímo na tělo.

Z hostujících instrumentalistů vedle Luboše Maliny bych rád upozornil na saxofon jazzového Michala Žáčka (ostravští The Gizd) ve skladbě Kanada; dýchá pohodou nějakého klubu-pubu s dobrým pitím.

Celková nálada desky rozhodně navzdory názvu není smutná. Snad místy mírně nostalgická, s jakýmsi úsměvným poohlédnutím a lehkou melancholií podvečera v babím létě. V textu se pak občas zaleskne střípek humoru.

Tématicky se zde vlastně v různých variantách opakuje několik témat, ale nakonec bych si odvážně troufl tvrdit, že to téma je prakticky jedno: Popsání svého vztahu k něčemu, hledání toho pravého náhledu, pravého otisku reality – ať už jde o staršího kolegu z branže, milostnou lásku, vlastní dceru, objevování vzdálených krajin. Prostě Markytán nazírá prostřednictvím čehokoliv především sebe ve světě. Nemyslím tím samožernost, naopak, myslím pokornou meditaci a bilanci.

Snad proto zřejmě deska spíš osloví nás, generační vrstevníky, než -náctileté mlaďochy, kteří ještě žijí ve věku sladkostí. Markytánova deska je ohlédnutí za ním a rozvzpomínání na sladkou chuť, která zůstala někde na patře a na jazyku. A snad také trochu vyznání víry, že něco příjemného nás ještě čeká. Předposlední a nejdelší skladba alba, Finta, s nadhledem a mírnou ironií konstatuje, že autor ještě nepřišel na to, jak být úspěšný a šťastný, že na to musí být nějaká finta “jak věřit a nevzít si LSD”. A je asi nejkrásnějším vyznáním své profesi, když přiznává, že pocit poznání se blíží, právě když píše nějakou písničku.

Nemyslím si, že jde o desku převratnou, ale je rozhodně zřetelně nadprůměrná a poctivá až na dřeň. Zařazení vzpomínkové Andante aledeto, jedné z nejsilnějších písní osmdesátých let, na závěr desky, jakoby říkalo: “Tohoto jsem dosáhl kdysi a s tím budu poměřován. Vím to.” Takové proměření může přijít až s časovým odstupem. Ale myslím, že nedopadne pro Konec sladkostí nijak špatně.

Jiří moravský Brabec

 


zpět na seznam recenzí

HOME

desky na burze

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.