Konejšiví a příjemní
Iva Marešová & 999: Na křídlech koní. Česká muzika, 2008, celkový čas
51:03
Michael Vašíček, Karel Macálka (oba ex-Každý den jinak),
Jíra Meisner (Kamelot, ex-Druhá tráva) – česká folková extratřída. Už jen
to, že se sešli na jedné desce, vzbuzuje zvědavost. S nimi muzikálová
zpěvačka Iva Marešová, kytarista Illustratosphery Jaroslav Riedl a
perkusista Petr Toman. Laťka nasazená pěkně vysoko; proč jsem ale po
několika prvních posleších cítil spíše rozpaky? Album je něčím podobné
sólové desce Ivo Viktorina Vlna za vlnou. Z Viktorinovy hudby
vystupuje vlna za vlnou podpořená souznějícími texty, i album Na
křídlech koní je naplněno hudbou houpavého, snivého charakteru,
často ve čtyřčtvrťovém rytmu, sem tam ozvláštněno lichým taktem. Zásadní
rozdíl je ovšem v tom, že u Viktorina je základem muzika: takto ji on cítí a
z ní pak vycházejí texty, aranže. U Marešové & 999 se podle různých citátů a
“směrovek” v bookletu i na webu hovoří o “momentu mystického sjednocení”,
“svobodě mezi nebem a zemí”, pocitu posvátna nebo o tom, že “jsme ve svém
středu právě teď, v tomto přítomném okamžiku”. Jedná se tedy o jakési hudbou
podporované poselství – a leccos pak může působit vykonstruovaně. Přitom na
rozdíl od Viktorinových suit a ploch mají skladby, z nichž jednu polovinu
podepsala celá kapela 999, druhou spolupracující Michal Pavlíček (producent
desky), formálně určitě blíž k normálním písničkám. Možná tím víc vadí
určitá jednostrunnost muziky, v níž jako by až příliš velký důraz byl kladen
na “to za hudbou” – pocity, snivost, podvědomí – na úkor silných hudebních
motivů. Když se monolit opakováním trochu rozruší, lze vychytat silnější
kousky. Mezi ty patří skladba z repertoáru kanadské písničkářky Sarah
McLachlanové Od Země stínů, potom Jak chutná, titulní skladba
nebo Málo věřím – písnička překvapivě grasscountryová, jak když je
psaná pro Alison Kraussovou. Od Země stínů má i dobře se pojící
Macálkův text; jinak jsou texty zpravidla nejslabším článkem díla.
K Pavlíčkově hudbě je s jedinou výjimkou psal Jan Sahara Hedl, dále
textovaly Iva Marešová a Veronika Boušová. Značná Hedlova proslulost ho
neuchránila od sloganů typu “já mám malý mávání” doprovázených zrýmovanými
klišé “tak ty mi přej/tak nebuď zlej/tak ty mi dej” (Jen jednou), na
druhou stranu dobře funguje jeho text Jsou země blízké, zajímavý a
neopsaný. Celkem je však na albu příliš strof plných apartní a lehce
poletující slovní tříště, která muzice neslouží ani v souvislosti
s očekávanými náladami či mystickými poselstvími. Pokud vám při předchozím
čtení naskočila představa nějakého new age elektronického či jakého
cvrlikání, s klidem ji zažeňte: album je plné konejšivé a velice příjemné
akustické muziky, snad lze říci folkpopu. Jenže té konejšivosti a
příjemnosti je přespříliš: po prvním poslechu jsem byl přesvědčen, že
všechny písničky jsou zhruba stejně rychlé a muzikanti naprosto opovrhli
dynamikou. Není to pravda, ale heslo aranží “mírnost především”, které na
albu všechny rohy ulamuje a hrany obrušuje, tento pocit prostě vyvolává.
V základu stavby písní jsou většinou neodbyté akustické kytary (Vašíček,
Riedl, Macálka), méně často klávesy (Macálka). Echtovní elektrická kytara
zazní jednou (krásné sólo v titulní skladbě), jinak spolu s akustikami jen
tak nacinkává (Vašíček, Riedl). Basa (Meisner – baskytara i kontrabas) i
bohatší perkuse příliš muziku netvrdí, častěji jen dokreslují. Zásadními
nástroji, které dodávají kapele 999 punc osobitosti, jsou dobro a mandolína,
které nahrál Michael Vašíček. S mandolínou ho slýcháme již dlouho, ale jak
zvládl od svého minulého “vynoření” dobro – klobouk dolů, bez přehánění.
Jsou tu i virtuózní pasáže (dobro – Málo věřím, mandolína – Tři
cesty), kdy by zajásali i bluegrassoví fanoušci, ale většinou jde o
dokonalé využití barevných možností obou nástrojů. Zejména dlouhé, zvonivě
chvějivé tóny dobra určují výsledný zvuk podstatné části skladeb alba. Host
je jediný: Zdeněk Král s piánem. Zásadní roli hraje samozřejmě Iva Marešová.
Technicky dokonalá, s příjemným hlasem, i když ne s příliš výraznou a snadno
identifikovatelnou barvou. Ale stejný problém jako s kapelou: všudypřítomná
mírnost a přehnaně lehoučké načechrávání tónů způsobují pocit, že chybí
větší prožitek, více emocí. Nemusím zpěvačky, které za každou cenu exhibují
křikem; Marešová se většinou uchyluje do protilehlého kouta. Většině kapel
či zpěváků zpravidla sednou vlastní věci lépe než převzaté – byť objektivně
kvalitnější – zahraniční hity. V případě první desky Ivy Marešové & 999 budu
ale asi nejradši poslouchat již zmíněnou písničku Od země stínů. Zde
totiž Marešová za doprovodu “pouhého” piána opravdu zpívá, nejen – byť
sebekrásněji – hlasově koloruje. Vypráví příběh, pokládá se do něj a je
uvěřitelná. Ano, svoboda letu nám na tomto albu nechybí, ale postrádám tu
aspoň kus zemitosti. Což ale neznamená, že je deska špatná. Je taková…
konejšivá a příjemná.
Tomáš Hrubý
Folk & Country 7-8/2009