Příslib
nového začátku Majerovky brzdové tabulky:
Noc ozvěn, Indies MG 2008, celkový čas:
60:09
Řeknu vám na rovinu, že s názvem tohoto alba si
trochu nevím rady. Buď si kapela v čele
s Petrem Linhartem nově říká syntakticky podivně Majerovky brzdové
tabulky, nebo svůj název zkrátila na Majerovky
a na obalu drobným písmem uvedené Brzdové tabulky Live
je podtitul alba. Já vím, ono je to docela
podružné, jenže jeden má rád ve věcech pořádek… Věnujme se však něčemu
podstatnějšímu. Po odchodu své dlouholeté – a
zdánlivě nenahraditelné – členky Andrey
Landovské zkoušely Majerovky štěstí s jinými zpěvačkami a fungovaly také
v čistě mužské sestavě. Bohužel však kapelník Petr Linhart ani saxofonista
Vít Kahle nejsou žádní dobří zpěváci (cosi ve mně si troufá říct, že nejsou
ani průměrní) a bez ženského elementu si hity jako Gabréta
nebo Paní z vln představit dokážu jen
stěží. Když jsem se tedy dozvěděl, že při natáčení živé desky v brněnské
Staré Pekárně sestavu rozšířila Alice Holubová (ano, ta Alice
Holubová z Hradišťanu!), tušil jsem, že
výsledek nemůže být špatný. I když se totiž Majerovy brzdové tabulky
od mainstreamového folku lišily a liší originálním nástrojovým obsazením
(především kombinací Linhartových
strunných nástrojů s Kahleho saxofony), přece jen jejich tvorba stojí
především na silných melodiích a ještě silnějších příbězích. Musela
tedy vzniknout poptávka po zpěvačce-vypravěčce.
Navíc po zpěvačce silného a pevného hlasu, která by si rozuměla i
s hlasitějším tenorsaxofonem. A právě tyto požadavky plní Holubová dokonale:
její klenutý hlas se dokáže rozeznít nejen útulnou Starou Pekárnou, ale
slibuje silný zážitek i na open-air festivalu. Holubová, prozatím (?)
uvedená v bookletu pouze jako host Majerovek, odzpívá na albu sedm písní.
Najdeme mezi nimi největší hity skupiny
(většinou pomalejší skladby Gabréta, Paní z vln, Fabián, Rybou ryb),
ale také svižnější miniaturu Červená tma a Kotys,
píseň, která zde vyznívá mnohem lépe než na studiovém CD (Rybou
ryb) a která je pro mne osobně
největším zážitkem tohoto koncertního záznamu.
O zbylých devět skladeb se podělili pánové
Linhart a Kahle a já musím zopakovat, že jejich projev se s hostující
kolegyní srovnávat nedá. To samozřejmě neznamená, že by více než polovina
alba byla neposlouchatelná. Naopak, u Majerovek obstojí (podobně jako u
sólového Petra Linharta) i samotný
příběh, zde navíc posílený povedenými a
propracovanými aranžemi. Hudba Majerovek už dávno není čistě akustická jako
například na studiovém albu Gabréta.
Linhart střídá mandocello s elektrickou kytarou, dříve violoncellista
Tonda Bernard téměř neodloží elektrickou
baskytaru a plnohodnotným členem skupiny je také bubeník Tomáš Makovský.
Zatímco sestava kytara, basa, bicí a saxofon by se
mohla blížit zaměnitelnému alternativnímu
rocku, Majerovky dělá Majerovkami střídání, odkládání a setkávání
jednotlivých nástrojů. Upozorňuji například na
dialog klarinetu s elektrickou kytarou v Pálavě nebo na
Srpeček, ve kterém zní kombinace
klarinetu s jakoby elektronickými bicími skutečně velmi moderně. Podobně se
saxofon potkává s rytmikou ve strhující Rybou ryb.
Oproti původním studiovým nahrávkám jsou písně
na koncertním albu většinou ráznější, aniž by tím však trpěla melodie.
S požadavkem na větší expresivitu a variabilitu se vyrovnává i Alice
Holubová: V Rybou ryb vyráží hlásku “r”
jako správná rockerka, zatímco
v klidnějším Srpečku předvádí tónový rozsah srovnatelný s janotovským
minimalismem. Dodejme, že vedle největších hitů
(z nichž chybí například Zvířátka z Gabréty)
Majerovky zařadily na Noc ozvěn také úplnou novinku
Přízrak z Londonderry,
irský tradicionál, který kapela převzala od The
Pogues. Jaké poselství nám Majerovky svým koncertním albem
předávají? Především že jsou stále
životaschopnou originální kapelou, která se vyvíjí, nebojí se přearanžovat
své největší hity a zní na koncertě minimálně stejně plně jako ze studiových
desek. Angažování Alice Holubové vnímám jako jednoznačný přínos, a to nejen
jako protipól polozpěvu obou mužských protagonistů. Noc ozvěn
je pro Majerovky po několika letech hledání příslibem nového začátku.
Milan Tesař
Folk & Country 7-8/08 |