Příslib nového začátku

Majerovky brzdové tabulky: Noc ozvěn, Indies MG 2008, celkový čas: 60:09

Řeknu vám na rovinu, že s názvem tohoto alba si trochu nevím rady. Buď si kapela v čele s Petrem Linhartem nově říká syntakticky podivně Majerovky brzdové tabulky, nebo svůj název zkrátila na Majerovky a na obalu drobným písmem uvedené Brzdové tabulky Live je podtitul alba. Já vím, ono je to docela podružné, jenže jeden má rád ve věcech pořádek… Věnujme se však něčemu podstatnějšímu. Po odchodu své dlouholeté – a zdánlivě nenahraditelné – členky Andrey Landovské zkoušely Majerovky štěstí s jinými zpěvačkami a fungovaly také v čistě mužské sestavě. Bohužel však kapelník Petr Linhart ani saxofonista Vít Kahle nejsou žádní dobří zpěváci (cosi ve mně si troufá říct, že nejsou ani průměrní) a bez ženského elementu si hity jako Gabréta nebo Paní z vln představit dokážu jen stěží. Když jsem se tedy dozvěděl, že při natáčení živé desky v brněnské Staré Pekárně sestavu rozšířila Alice Holubová (ano, ta Alice Holubová z Hradišťanu!), tušil jsem, že výsledek nemůže být špatný.  I když se totiž Majerovy brzdové tabulky od mainstreamového folku lišily a liší originálním nástrojovým obsazením (především kombinací Linhartových strunných nástrojů s Kahleho saxofony), přece jen jejich tvorba stojí především na silných melodiích a ještě silnějších příbězích. Musela tedy vzniknout poptávka po zpěvačce-vypravěčce. Navíc po zpěvačce silného a pevného hlasu, která by si rozuměla i s hlasitějším tenorsaxofonem. A právě tyto požadavky plní Holubová dokonale: její klenutý hlas se dokáže rozeznít nejen útulnou Starou Pekárnou, ale slibuje silný zážitek i na open-air festivalu. Holubová, prozatím (?) uvedená v bookletu pouze jako host Majerovek, odzpívá na albu sedm písní. Najdeme mezi nimi největší hity skupiny (většinou pomalejší skladby Gabréta, Paní z vln, Fabián, Rybou ryb), ale také svižnější miniaturu Červená tma a Kotys, píseň, která zde vyznívá mnohem lépe než na studiovém CD (Rybou ryb) a která je pro mne osobně největším zážitkem tohoto koncertního záznamu. O zbylých devět skladeb se podělili pánové Linhart a Kahle a já musím zopakovat, že jejich projev se s hostující kolegyní srovnávat nedá. To samozřejmě neznamená, že by více než polovina alba byla neposlouchatelná. Naopak, u Majerovek obstojí (podobně jako u sólového Petra Linharta) i samotný příběh, zde navíc posílený povedenými a propracovanými aranžemi. Hudba Majerovek už dávno není čistě akustická jako například na studiovém albu Gabréta. Linhart střídá mandocello s elektrickou kytarou, dříve violoncellista Tonda Bernard téměř neodloží elektrickou baskytaru a plnohodnotným členem skupiny je také bubeník Tomáš Makovský. Zatímco sestava kytara, basa, bicí a saxofon by se mohla blížit zaměnitelnému alternativnímu rocku, Majerovky dělá Majerovkami střídání, odkládání a setkávání jednotlivých nástrojů. Upozorňuji například na dialog klarinetu s elektrickou kytarou v Pálavě nebo na Srpeček, ve kterém zní kombinace klarinetu s jakoby elektronickými bicími skutečně velmi moderně. Podobně se saxofon potkává s rytmikou ve strhující Rybou ryb. Oproti původním studiovým nahrávkám jsou písně na koncertním albu většinou ráznější, aniž by tím však trpěla melodie. S požadavkem na větší expresivitu a variabilitu se vyrovnává i Alice Holubová: V Rybou ryb vyráží hlásku “r” jako správná rockerka, zatímco v klidnějším Srpečku předvádí tónový rozsah srovnatelný s janotovským minimalismem. Dodejme, že vedle největších hitů (z nichž chybí například Zvířátka Gabréty) Majerovky zařadily na Noc ozvěn také úplnou novinku Přízrak z Londonderry, irský tradicionál, který kapela převzala od The Pogues. Jaké poselství nám Majerovky svým koncertním albem předávají? Především že jsou stále životaschopnou originální kapelou, která se vyvíjí, nebojí se přearanžovat své největší hity a zní na koncertě minimálně stejně plně jako ze studiových desek. Angažování Alice Holubové vnímám jako jednoznačný přínos, a to nejen jako protipól polozpěvu obou mužských protagonistů. Noc ozvěn je pro Majerovky po několika letech hledání příslibem nového začátku.

Folk & Country 7-8/08