Přečistá…
Zuzana Lapčíková kvintet: Marija Panna přečistá,
Supraphon 2010, celkový čas 57:00
Album Marija Panna přečistá má v diskografii
cimbalistky a zpěvačky Zuzany Lapčíkové výjimečné postavení hned z několika
důvodů: Jde o první studiovou nahrávku jejího aktuálního česko-slovenského
kvintetu; jedná se o album koncepční, tematické; a jde o kolekci autorskou,
jakkoli byly jejím základem lidové (a v řadě případů velmi staré) texty a
písně. Že je hranice mezi lidovou písní a autorskou variací na ni velmi
rozvolněná, dokazuje už několik desítek let například pianista Emil Viklický,
s nímž Lapčíková spolupracovala na několika projektech včetně “amerického”
alba Morava (s Georgem Mrazem a Billym Hartem). Sama Lapčíková jako
aranžérka či autorka svých vlastních melodií na shromážděné lidové texty
vychází především z jedinečného obsazení své kapely. Kvintet samotný vznikl
obohacením jazzového kvartetu (saxofon, piano, kontrabas, bicí) o cimbál.
Hostující houslista a violista Ivan Herák, který sestavu rozšiřuje o housle
či violu, posiluje folklorní prvek a přitom promlouvá i do jazzových
harmonií.
CD Marija Panna přečistá, nominované na žánrového
Anděla, je díky zmíněnému nástrojovému obsazení, díky hráčským zkušenostem
jednotlivých aktérů a především díky erudici a empatii kapelnice výtečnou
ukázkou spojení folklorní tradice moravské s importovanou tradicí jazzovou.
V jednotlivých písních vystupuje do popředí tu lidová hravost a rozvernost,
tam aranžérská promyšlenost a onde improvizace jednotlivých hudebníků. Na
ploše necelé hodiny se v sólech představí všechny nástroje, aniž by některá
z exhibic trvala dobu delší než nutnou, a ohrožovala tak kompaktnost písně.
Navzdory přesahům k jazzu totiž album stojí v první řadě
na textech. Přitom hlavním tématem nejsou Vánoce ani advent (i když jde o
“písně adventu a Vánoc z Moravy”, jak stojí v bookletu), ale příběh matky
Marie, podaný z různých úhlů pohledu. Najdeme tu zpracování biblická i
apokryfní (Prýští se studená vodička), vycházející z lidové zbožnosti
i z liturgie. Lapčíková z tradice barokních i pozdějších moravských Vánoc
vybrala především ty momenty, které se nějakým způsobem dotýkají Marie,
mladé ženy, “panny přečisté”: od zvěstování (Z nebe jest vyšel Archanděl
Páně) přes Mariino předvánoční putování zachycené lidovou slovesností (Panenka
Maria po světě chodila) až po samotné narození Ježíška v různých
variantách. Přitom jednotlivé segmenty příběhu jsou řazeny tematicky podle
jednotlivých částí mše (podle staršího předkoncilního členění, tedy včetně
Benedictu).
Vraťme se však k instrumentaci. Projekty jako Marija
Panna přečistá se nearanžují pro konkrétní nástroje, ale pro konkrétní
muzikanty. V oblých tónech kontrabasu Josefa Feča se odráží jeho dlouholetá
zkušenost s romskou hudbou a podobně nezapře své rodové kořeny uznávaný
jazzový pianista Ondrej Krajňák. Největším překvapením však pro mne byl
další známý jazzman Rostislav Fraš, který dokázal tak nemoravský nástroj,
jakým je saxofon, včlenit do folklorního materiálu tak dokonale, že by
leckterý klarinetista z cimbálové muziky mohl závidět. Tím, kdo celek
nejzřetelněji posouvá k jazzu a dokonce i k latinským rytmům (Byla lúčka
zelená), je bubeník Kamil Slezák. Jeho hra žene píseň tu v rytmu valčíku
(Raduj se všecko stvoření), tam načrtává složitější rytmickou
strukturu, která k sólo vyburcuje Frašův saxofon (Pásli ovce pastýři),
na dalším místě zvuky takřka industriálními ilustruje lidový text (Mariina
návštěva u kováře v Panenka Maria po světě chodila). Avšak i když jde
o nahrávku šesti muzikantů, všemu nakonec vévodí samotná Lapčíková, a to víc
jako zpěvačka než cimbalistka. Její měkká moravská výslovnost dokonale ladí
zvlášť k mollové melodice pomalých písní.
Podobně dokonale však k sobě ladí i všechno ostatní:
výběr písní, jejich zpracování, řazení, melodie, harmonie, rytmus… Prostě
jedna z nejčistších a nejkrásnějších českých desek roku 2010. A i když
obsahuje písně adventu a Vánoc, ve skutečnosti jde – právě díky čistotě
zpracování – o album nadčasové.
Milan Tesař (Radio Proglas)