Vydatná
polévka
Ondřej Konrád & Gumbo: Aspoň jednu krásu světa, Indies
Happy Trails 2008, celkový čas 53:07
Indies Happy Trails, jedna ze tří nástupnických firem
vydavatelství Indies Records, těší svou produkcí všechny staromilce: vydává
živé nahrávky Michala Prokopa či Pavla Hammela, Dagmar Andrtovou, reedice
jazzrockových alb, sebrané snímky Olina Nejezchleby nebo příjemně
konzervativní novinku Ivan Hlas Tria. Debutová deska skupiny Gumbo v čele
s výborným hráčem na foukací harmoniku a respektovaným hudebním publicistou
Ondřejem Konrádem do tohoto sympatického portfolia skvěle zapadá. Konrád,
jehož články mi v 90. letech i později sloužily jako základní orientace ve
spletitém a zdánlivě neproniknutelném světě kvalitního jazzu, se obklopil
muzikanty právě z tohoto oboru. Klávesista Jakub Zitko je kapelníkem
Nuselského uměleckého orchestru (NUO), jedné z našich nejlepších jazzových
kapel mladé generace, a také členem progresivní kapely S.O.I.L. Tam se
potkal s bubeníkem Romanem Víchou, který má ve svých 29 letech také slušně
zaplněný muzikantský životopis. Baskytarista Daniel Eberle je cítěním také
jazzman a mimo Gumbo působí především v jazzfolkové skupině Con brio. A
Josef Štěpánek, který s Konrádem kapelu zakládal, je ten kytarista, který
pěkně přijazzle zaranžoval písně Jana Zubryckého na albu Podobojí.
Kromě toho na CD Aspoň jednu krásu světa hostuje například
Marcel Bárta, saxofonista Vertigo Quintetu a NUO, nebo Miloš Dvořáček ml.,
donedávna člen vynikajícího jazzového Limba. I když se na jednom albu sejde
tolik jazzových muzikantů, nemusí ještě vzniknout jazzová deska. To dobře ví
i Ondřej Konrád, když v rozhovoru zmiňuje příklad Joni Mitchell a jejích
příjemně najazzlých, ale přesto nejazzových pozdních alb. Gumbo je totiž
kapela, která vychází z kořenů blues, jazzu, rocku a folku a z nich splétá
svůj vlastní výsledný tvar. Svým projevem Ondřej Konrád připomíná americké
bluesrockové či folkrockové písničkáře. Na mysl mi přicházejí jména jako Tom
Petty, Neil Young, z našich už zmíněný Hlas a také Vlasta Třešňák. Každé
přirovnání je nutně přitažené za vlasy, ale podobně jako Třešňák (nebo Dylan)
vyvažuje Konrád absentující slavičí hlas vypravěčskou přesvědčivostí. Na
rozdíl od Třešňáka, Dylana či Hlase však nelze o Konrádovi mluvit jako o
písničkáři. Na albu se představuje pouze jako autor textů, zatímco o hudbu
se dělí Štěpánek se Zitkem a v jednom případě s hostujícím Petrem Binderem
(plus jeden převzatý Dylan). V jednotlivých skladbách se kapela pohupuje na
vlnách jednotlivých zmíněných žánrů: titulní Aspoň jednu krásu světa
je bluesovější, instrumentálka Lunar spíše jazzová, další nezpívaná
skladba Side Line má rockovější zvuk a v Rozdělám ohně
problesknou funkové figury. V úvodním textu Kamarádi z kdysi se
Konrád (opět v třešňákovské či hlasovské tradici) představuje jako epik,
autor zajímavých obrazů ze života (“Netřepotáme se v elektronický síti /
Držel jsi v rukou tentýž papír”) i rockových metafor (“Měsíc jak Zeppelin /
a Hendrix je Boží syn”). Bohužel ne všechny texty alba jsou tak nosné.
Rozdělám ohně je bezkonfliktní milostné vyznání; nic neřeší, ale neřeší
to zajímavě, napadlo mě při opakovaném poslechu. Podobně Doutnáme je
jen obyčejný erotický text bez pointy. O hodně víc mě baví básnická hříčka
Kočka nebo exotická Čajová lilie. Jako harmonikář se Konrád na
albu představuje pouze umírněně. Foukačka se sice objevuje prakticky ve
všech skladbách, nechybí dlouhé instrumentální pasáže (Jako nic),
avšak Štěpánkova kytara je jí minimálně rovnocenným partnerem, stejně jako
bezchybná rytmika, na kterou se Gumbo může spolehnout. Gumbo je původně
hustá polévka z New Orleans. Představuji si ji jako polévku s mnoha různými
přísadami, takovou, jakou mám nejraději. Kapela Gumbo je na tom se svou
stylovou všehochutí podobně. Svou hudební směs vaří z kvalitních surovin a i
když mi v ní občas něco nezachutná, další sousto mi chuť spraví. Prostě
pohodová staromilecká muzika v tom nejlepším slova smyslu. Včetně
symbolického hostování Roberta Křesťana v závěrečné dylanovce.
Milan Tesař
Folk & Country 12/2008