Dlouhé chvíle, peklo a drůbež Jindra Kejak: Holky rohatý,
BMG 2003, celkový čas 35:24
Tři roky uplynuly od vydání alba To se mi líbí!, a tak si
nepřehlédnutelný chomutovský písničkář (možná tlačen vydavatelem) řekl, že
už je čas natočit pokračování. Vznikl uspěchaný produkt s nevkusným obalem,
podprůměrnou stopáží a s více než polovinou zbytečných písniček.
Donedávna jsem měl Jindru Kejaka zafixovaného jako mírně
naivního, vcelku však příjemného autora, který dokázal být něžný k dětem
(Uspávanka) i k ženám (Míšeň). Jeho písničky měly lehce zapamatovatelné
melodie, občas trochu kostrbaté texty, ale dalo se tomu všemu věřit. Na nové
desce zůstala z tohoto období pouze
příjemná ukolébavka Dobrou noc (Zuzance). Druhý song, ve kterém se mi
Kejak celkem líbí, se jmenuje Možná. Mírné
filozofování podle mne naplňuje definici solidního písničkáře více než celý
zbytek desky dohromady.
Jenže chce být Jindra Kejak vůbec ještě písničkářem?
Nejde mi teď o to, že jej v některých skladbách doprovází regulérní rocková .
Mluvím především o textech písní, které
se blíží podprůměrným tancovačkovým kapelám.
Zábavová jsou v první řadě témata. Zkusil jsem si navolit
náhodné přehrávání skladeb a čekal jsem, až uslyším písničku bez zmínky o
alkoholu. Až u osmé jsem se dočkal; předtím mi chomutovský bard nabízel
bourbon, nedopitou vodku, slivovici, znovu vodku, pivo a ještě jednou vodku,
skleničku vína a panáka rumu a znovu pivo. A to jsme jen kou sek za
polovinou desky… Nemám v zásadě nic proti
písním o alkoholu, je to téma jako každé jiné. Ale
proč musí být celé album jen o jednom… Samozřejmě k nejrůznějším sortám pití
přidává autor střídavě další patřičné ingredience. Mezi nimi vyniká
jízda na silné motorce – jednou jako nesplnitelné
přání, podruhé jako normální součást života. Ženy
v Kejakově “básnickém” světě plní především úlohu objektu (holky
“určené k dlouhým chvílím”,
případně dokonce “holky rohatý” v pekle), případně stroje na výrobu svíčkové
a na nakupování piva, který si při selhání
zaslouží pohrdavé označení “drůbež”. Zdánlivě milostná Rozcuchaná opět útočí
především na první signální soustavu: “Jen tričko si vem / Z toho naměkko
jsem / To musím si hned bourbon dát.”
Za ocitování by stály i
další verše. Absolutní a gramatické rýmy, na můj vkus nadužívaná obecná
čeština, promíchaná s pokusy o básnický jazyk (“to už úděl je náš” v Už
zhasíná sál) – to jsou jen některé rysy písničkářova jazyka, které by si
možná zasloužily podrobnější analýzu.
O čem se musím zmínit v každém
případě, jsou poslední dvě písně. Vizovice věnoval Kejak na přelomu roku
svým kolegům z Fleretu. Asi však opravdu neměl na desku co zařadit,
potřeboval zvýšit stopáž alespoň na pětatřicet minut,
a tak svůj rozhlasový hit oprášil a nazpíval
sám. Aby text nezůstal úplně stejný, vyměnil “makovici” za “bambeřici” a
upravil si koncovky, aby mu šly lépe do úst (“ležej” místo “leží” apod.).
A v konečné fázi autora
překvapivě nedoprovází nikdo menší než… skupina
Fleret!
Závěrečná Už zhasíná sál je dojemná balada, která
posluchači nastiňuje krutý život folkového muzikanta: “Tak ještě sedmičku
vína a pak už hotelovej pokoj na mě čeká, už mám rozestláno. Ráno sprchu a
kafe s panákem rumu a možná zejtra, možná že bude vyprodáno.” Myslím, že
takový život by brala spousta Kejakových kolegů.
Po hudební stránce album nepřináší nic nového. Doprovodná
kapela však příjemně šlape, pomalejší melodie se vrývají do podvědomí –
prostě ideální produkt ke kulisovému poslechu. Jen si člověk nesmí moc
všímat textů.
Obal, laděný v pekelnických barvách a opatřený symboly,
z nichž jsem přinejmenším rozpačitý (ta rohatá figurka na přední straně má
být smyslná? nebo hrůzná? nebo legrační?), je maximálně skoupý na užitečné
informace. Co třeba rozepsat, kdo ze zúčastněných muzikantů hraje ve které
skladbě? Nebo přidat texty?
Pokud jste dočetli až sem, omlouvám se vám. Všechno to
totiž bylo zbytečné. Moc rád bych Jindrovi Kejakovi poradil, ať ve svých
písních víc škrtá, ať vydává v delších intervalech, ať se nestydí přihlásit
se na nějakém festivalu do textařské školy, ať se podívá kolem sebe a pokusí
se najít nějaká nová témata. A popřál bych mu , ať
je jeho příští album o hodně lepší než
toto. Vždyť příjemný hlas a cit
pro melodii má, solidní písničku taky umí
napsat. Jenže co na to Kejak? “Ať si kritici trhnout / nohou nebo třebas i
rukou,” zpívá v poslední písni alba.
Milan Tesař |