Kašpárek
je instituce
Kašpárek v rohlíku 2: Kašpárek navždy, Indies Scope 2009, celkový čas
40:30
Kašpárek v rohlíku není skupina. Kašpárek v rohlíku je
instituce. Instituce, která v sobě zahrnuje divadelní hry (ty byly úplně na
počátku), koncertní a jakoby cirkusová představení, webové stránky, komiksy,
už dvě alba… a samozřejmě i tu skupinu. Přesněji superskupinu, což není
pochvalné uznání, nýbrž termín, který označuje kapelu složenou z hráčů
pocházejících z jiných známých souborů. Ze sestavy, která nahrávala před
dvěma lety první Kašpárkovo album Bejbypank, na dvojice
absentuje Jarda Svoboda (Traband). Zůstávají Ondřej Pečenka (Folk3mail),
Karolina Dytrtová (Miou Miou), Blanka Šrůmová (ex-Tichá dohoda), David
Koller (ex-Lucie), Filip Nebřenský (Hm…), Márdi (Vypsaná fiXa) a samozřejmě
jeden z iniciátorů celého projektu David Dvořák. Navíc přibyli Milan Cais
(Tata Bojs), Radoslav Banga (Gipsy.cz), Jan Kalina (Sto zvířat), Tonya
Graves (Monkey Business) nebo Lenka Dusilová. Už z tohoto výčtu je patrné,
že přední české muzikanty a zpěváky Kašpárek baví a že pro mnohé je čest se
na tomto projektu podílet. Jenže na druhou stranu album, na kterém účinkuje
tolik interpretů (a také autorů), nemůže držet pohromadě. Zatímco na prvním
CD se kapele ještě jakž takž dařilo zachovat jednotnou linii (mimo jiné i
díky zvolenému lo-fi zvuku), Kašpárek 2 zní jako výběr hitů od spousty
známých kapel, přičemž styl často neurčuje autor, ale interpret. A tak
úvodní funková píseň s Tonyou Graves připomíná Monkey Business, i když se na
ní nikdo z této kapely autorsky nepodílel. Píseň o ničem s Janem
Kalinou zní jako Sto zvířat, Lupiči povidel připomínají Tata Bojs
(zde je ovšem Milan Cais autorem), Gipsy v Hop hop samozřejmě rapuje,
jak to od něj čekáme, a nezachrání to ani rockový refrén. Hají,
kterou složil Filip Nebřenský, evokuje Hm… – a tak bychom mohli pokračovat.
Minimálně první polovina alba zní jako sbírka etud na téma: Jak by naše
kapela hrála Kašpárka v rohlíku? To samozřejmě neznamená, že
jednotlivé písně nejsou kvalitní a zajímavé. Především Hají s vtipným
textem Aničky Erlebachové a Davida Dvořáka (“Proč pořád do práce posíláme
tátu / když peníze dává paní, co sedí v bankomatu?”) považuji za jednu
z nejpovedenějších dětských písní za posledních několik let. Věřím, že u
dětí zafunguje Vláček s Márdim i Lupiči povidel s Milanem
Caisem a opět Márdim (i když zde mi Caisův text přijde trošku překombinovaný
a navíc mi vadí výrazy typu “ňamka” – nechtěl se snad Kašpárek proti
podobným infantilnostem vymezovat?). Dobrý a hitový je příspěvek Lenky
Dusilové: “alternativní” Ondřej Pečenka se zde netradičně představuje jako
autor jednoduché – vlastně popové – melodie a navíc tematika mezihvězdných
letů u dětí tradičně zabírá. Vážnější téma nastoluje Jiří Šponar v písni
Panenka na kraji nebe (zpívá David Koller), avšak i tato dětem
srozumitelná metafora sem zapadá. Další vážný téma – rasismus – zpracovává
David Dvořák i v úvodní písni Černá (česky ji zde zpívá
Afroameričanka Tonya Graves). V textu najdeme několik dobrých obratů
srozumitelných dětem (“bez černý, bez bílý co bys byla, zebro?”), ale celek
– i kvůli zvolenému funkovému rytmu – podle mne osloví spíše dospělejší
posluchače. Podobně vnímám ska Píseň o ničem s Janem Kalinou, a to i
přes jasně “dětský” text. Důvěryhodnou píseň pro děti totiž nelze napasovat
na libovolný hudební styl. Ale možná se mýlím. Třeba si děti oblíbí
právě ty skladby, u kterých bych to nehádal. Jenže jaké děti? Zatímco
parodie na The Clash s textem o čůrání možná rozesměje nejmladší školáky,
kteří podobné “problémy” běžně řeší, o učitelce Angelině Jolie budou
snít odrostlejší ratolesti. I zde tedy platí, že Kašpárek předkládá spíše
sbírku samostatných písní a ne ucelené album. Kašpárek v rohlíku je
instituce. Užitečná instituce. Velmi užitečná, i když to občas přežene
s pestrostí a se snahou být za každou cenu originální: Prodávat CD v obalu
formátu LP desky je sice vtipný nápad, ale cédéčko se pak nutně ocitne
osamocené, v jiné polici než jeho kamarádi v čele s prvním Kašpárkem. Tak
osamocené jako Panenka na kraji nebe, která ve stejnojmenné písni
myslí na auto plné lidí.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 10/2009