Kalumet
trochu vykouřený
Kamelot-19 ztracených písní Wabiho Ryvoly, EMI, 2010
Kamelot je dnes již pojem, symbol, ale i etalon či
referenční hodnota. V minulosti, v době svého stoupání na vrchol byl
symbolem čerstvého větru v trampské muzice, jakkoliv to zpočátku vypadalo
spíše na folk. Čerstvý vítr spočíval v novátorské instrumentaci i zpracování
tradičních trampských témat, v důrazu na líbivé, zapamatovatelné a u ohňů
hratelné melodie – však také značná část z těch prvních se hraje u táboráků
dodnes. V období vrcholu své slávy si to skupina užívala – vydávala jednu
takřka stejnou desku za druhou a příznivci to vysvětlovali (nebo omlouvali)
tím, že se nepřepřahá za jízdy a že hudební model funguje. Sestup počal
zhruba s peripetiemi názvovými, když se skupiny zmocnil opravdový
showbyznys. Megaturné a nejnověji deska cover verzí jsou už jen razítky pod
jízdenku z kopce. Kdoví proč (resp. asi kdekdo ví, ale netřeba to psát) se
Kamelot, resp. Roman Horký rozhodl k natočení cover verzí písní Wabiho
Ryvoly. Jistě – zdůvodnění bude znít (a také je v bookletu napsáno), že
z úcty a jako poctu bardovi a zakladateli trampské písně. Kdo chce , může
věřit. Pochybnosti přicházejí už při pohledu na obal: Název 19 ztracených
písní Wabiho Ryvoly je sice efektní, ale nepravdivý. Z těch 19 se ztratily
tak 3-4 (pro mě Song o prchavosti voňavek, Odcházet za svítání a snad
Čekání), ostatní jsou chronicky známé, hrané a nahrané v desítkách verzí (Wabi
sám, Hoboes, Nezmaři, Stopa a různé osadní sbory), takže suma sumárum, tvrdě
řečeno, pokud Roman Horký píše, že Wabi napsal přes 300 písní, tak si
s výběrem moc práce nedal. Nebo těch zbývajících více jak 280 za nic
nestálo. Ale to tak není, to víme i my , co jsme nevěděli, že jich bylo
právě přes 300. Úskalí známých písní pak s sebou nese i srovnávání s již
známými a zažitými verzemi. A tady se potvrzuje podezření druhé, plynoucí
z pohledu na obal: Jako interpret je uveden Kamelot a Roman Horký, vyfocen
je jen sólista. A z desky také nejvíce zní on a jeho kytara. Výsledek je pro
ty, kteří čekají Kamelot nezvykle plochý, nevýrazný a mdlý. I původní Hoboes
zní dynamičtěji. Pro ty , kteří naopak čekali Ryvolovky, zní z písní stále
Kamelotí sound, včetně kytarových vyhrávek (Chudák holka jako
Pozor tunel), ale tak nějak jako napůl, jako kdyby jedna bedna nehrála,
nebo co. Třetí podezřelý údaj na obalu je uvedení exkluzivních hostů:
Odněkud se náhle a překvapivě vynořuje Blanka Šrůmová (proč právě ona, proč
právě teď a proč právě zde??? Marionetta?) a také Petr Bendl (aspoň ve zpěvu
je na desce půvabně chlapecky naivní - ale Středočeši vědí). Nu a aby
probírka obalu byla komplet, tak na zadní straně nesouhlasí pořadí písniček
a Wabi je představen prostřednictvím velmi neobvyklé fotky: totiž bez
čepice... Pak otevřete booklet přesně v polovině a tam je rádoby vtipně
kontrastní snímek s utlumenými barvami účinkujících v trampské osadě spolu
s barevně naplno vyvedeným červeným americkým autem, který tam působí jako
pěst na oko. Asi symbol, bohužel však pro mě jeho výklad má kouzlo
nechtěného – podobně se budou Kamelotí verze Ryvolovek vyjímat v archivu
Ryvolovek vedle těch ostatních verzí Wabiho písní. Proč jsem tolik
prostoru věnoval bookletu? Inu prostě proto, že booklet bohužel věrně
vystihuje obsah – šedivý, spíše dvoubarevný, mírně depresivní. To nejsou
barvy smutku či nostalgie, to jsou barvy výrazové beznaděje, nenápaditosti a
šedivosti. Hodnotit samotné Wabiho písně se asi nesluší, ty prověřil čas,
výběr a provedení jsem vlastně zhodnotil výše, a více, než že je to takové
odbyté, se o tom napsat nedá. Roman Horký evidentně spoléhal na své
charisma, na dvě „slavná“ jména a na to, že to pak stačí nějak odbrnkat,
jako u ohně na osadě. Prostě šité Horkou jehlou. Co s tím: Namixujte
si na svém přehrávači Velikonoce lampáře Tonyho nebo Vobyčejný
pondělí v podání Wabiho, skladbu Padá láska se Stopou, s Hoboes
třeba Poslední víkend a pak přidejte třeba Zachraňte koně, Díky
pane Foglar nebo i ten Tunel v podání Kamelotu. A budete
spokojeni s Ryvolovkami i s Kamelotem. A ještě se vrátíte o 20-30 let
nazpět, do dob, kdy Kamelot byl Kamelot a Wabi byl ještě mezi námi a
nemusel chodit strašit Romana Horkého.
Miloš Keller
Folk 1/2011 |