Hořce
i sladce
Karolína Kamberská: Hořkosladce, Indies MG 2010,
celkový čas 36:04
Karolina Kamberská, polovina dua Sestry Steinovy, se
změnila v Karolínu Kamberskou, sólovou písničkářku. Čárku, kterou si přidala
na “í” ve svém křestním jméně, jste možná ani nepostřehli. A přerod členky
dua v sólistku je svým způsobem podobně nenápadný. Ve slovech Karolíniných
písní se na první poslech nic zvláštního nestalo. Stejně jako na sesterských
deskách používá téměř výhradně obecnou češtinu, i tentokrát jsou její texty
ženské až na dřeň, i tentokrát jsou zdánlivě silácké, avšak uvnitř ukrývají
něhu a zranitelnost. Jen – zřejmě proto, že tentokrát je na zpěv sama a
adresáta svých sdělení musí hledat mimo pódium – se mi zdá, že mnohem víc
než dřív vede dialog s mužem. A je lhostejné, zda se svým skutečným
manželem, nebo s nějakou maskulinní obecninou. Nápadné například je,
kolikrát za 36 minut (protože jen tak krátké je její album) použije slovo
“miláčku”. A přitom ani jednou nejde o romantický zamilovaný song. Autorka
svého miláčka hledá za hranicemi očekávaných konfliktů (“Stejně jednou jeden
z nás / si sbalí kufry, půjde dál (…) Nejsladší je ale kafe / cos mi ráno
muj miláčku udělal”), vznáší k němu slova naděje ve věci příští (“Těším se
miláčku / až budem šedivý / Na dlouhý večery / a rána lenivý”), případně se
snaží zachytit nejprchavější okamžiky (“Ani tě neznám / A když konečně tě
chytim / Vyvlíkneš se z kůže / A zdrháš ze všech sil / (…) / A stejně mě to
miláčku baví”). Slovo miláček lze vnímat něžně, ale i ironicky.
A právě škála pocitů, které toto oslovení může vyjádřit, může být klíčem
k dalším písn ím alba. Navzdory Karolíninu velmi konkrétnímu slovníku
(zvláště její výpůjčky ze zvířecí říše – všichni ti vlci, čivavy, líni, lvi
– mě fascinují) a přes náznaky dějovosti (Kafe, koleda Naděje)
je Hořkosladce album velmi pocitové, lyrické. A hořkosladké –
geniálnější název autorka vymyslet nemohla. Přitom je příznačné, že píseň
Kafe trvá dvě a půl minuty, zatímco miniatura Čokoláda necelou
půlminutu, avšak následuje až po Kafi. Toho hořkého je totiž na desce
první poslech víc, ale to sladké nakonec převáží. Autorka se pokouší objevit
Boha (“v padlejch zdech”), otřásá se zimnicí (V lednu), nedokáže
najít štěstí pro toho, komu zpívá, a když už si něco přeje, má hrůzu, že se
jí to splní (Uprostřed usínání). V úporném proplouvání životem (“než
mi jednou dojdou síly”) nakonec dochází k poznání, že netouží po ničem jiném
než po klidném, obyčejném životě. Toto poselství se skrývá nejen
v pragmatickém “Nemá cenu retušovat ubrečený oči”, ale i v prostém výhledu
“Předáme štafetu / sednem si v bufetu / Dáme si gulášek” a konečně
v realistickém “Jenže já když na něco nestačim / radši dobře posvačim” či “A
tomu kdo chce řídit svět / Popřeju ať se mu daří / A ať neztratí cestu zpět
/ Voda na čaj už se vaří.” Textů Karolíny Kamberské si vážím právě pro toto
směřování od zdánlivě depresivních poloh k realisticky optimistickému
vyznění. Po formální stránce jsou slova jejích písní umolousaná zmíněnou
obecnou češtinou i častým používáním gramatických rýmů (zmatená/zelená,
vrněj/splněj). To však nevadí – autorka se tak ještě víc přibližuje
“obyčejné ženské”, do jejíž kůže se prozpívává. Přitom svůj textařský talent
dokazuje nejen zajímavými metaforami, ale i vtipnými slovními hříčkami typu
“spánek přijímám pod obočí”. S výjimkou minimalistické Čokolády
Kamberská celé album natáčela s hosty – především s kytaristou Honzou
Ponocným, který do některých písní nahrál i další nástroje včetně rytmiky (Uprostřed
usínání) a dále s Honzou Horáčkem (kytara, baskytara, klavír), s Dorotou
Barovou (violoncello) a Davidem Landštofem (bicí, perkuse). Ve srovnání
s poslední řadovou deskou Steinovek (Jen děcko se bojí)
je Hořkosladce jako celek paradoxně možná víc kapelové, ale
přece jen o trochu jednotvárnější. Z toho důvodu kladu Děcko
ve své osobní hitparádě o malinko výš. Hořkosladce je však
debut velmi povedený, vyzrálý, vkusný (včetně obalu) a… v tom nejlepším
slova smyslu hořký a přesto sladký.
Milan Tesař (Radio Proglas)