Tančit
dál!Pavlína Jíšová a Přátelé – Blázen tančí dál, vydal
Pavel Peroutka 2009, celkový čas: 37:30
Pavlína Jíšová vydala své sedmé album. Nevím, mám-li
napsat sólové, protože mnozí z Přátel na něm hrají důležité role, řekněme
tedy, že jde o sedmé album, kde je Pavlína Jíšová v hlavní roli. Najdete na
něm písně folkové, country i bluegrassové. Celkem jich je třináct, což je
sice prvočíslo, ale s trochou zaokrouhlování můžeme říci, že Pavlína napsala
zhruba třetinu melodií a polovinu textů. Pavlína dlouhá léta byla jednou
z nesporných hvězd naší žánrové scény, a to jak hudebním uměním, tak i
komerčním ohlasem. Ať už šlo o Sem tam, Žalmana či Nezmary, její vokál
charakterizoval kapelu a mají ho doma na deskách jistě desetitisíce lidí.
Dnes toto album vychází prakticky vlastním nákladem – vydává jej basista
doprovodné kapely Přátelé Pavel Peroutka. Což asi znamená, že se
vydavatelství o desku neperou. Ale ona je dobrá a originální minimálně tím,
že se vedle Pavlíny k mikrofonu pro zpěvačku staví její dcera Adéla Lounková,
která má velmi podobný hlas i způsob zpěvu, a na desce se podílí i autorsky.
Kromě Peroutky a Adély je členem skupiny ještě (elektrický i akustický)
kytarista Jakub Racek. Na desce ovšem najdete celou řadu zvučných hostů,
jejichž výčet vlastně definuje žánrový půdorys alba. Na bicí a perkuse se
objeví David Lanštof, zahraje si bluegrassový Reliéf (ve kterém hraje i
Peroutka), objeví se další bluegrassová veličina Jiří Mach (mandola),
houslista Pavel Švestka, kytarista (nylonky) Radek Interholz, na klavír
zahraje a vokál přidá Petr Novotný od Žalmana, který připsal i smyčcový
kvartet pro Apollon do závěrečné mírně patetické skladby Čarou života. Kromě
Pavlíny a Adély napsali na album melodie Michal Röhrich a Zbyšek Raška,
který se vedle Pavlíny stal druhým nejdůležitějším textařem (ale i Adéla už
textuje). Muzikanti jsou to všechno dobří, představená kolekce zahrnuje
písně nápadité, mix temporytmů i témat je vyvážený, pestrý a příjemný. I
když pochopitelně tématicky to je většinou o lásce, vztahu, ženských
pocitech. Asi nejzajímavěji, protože neoposlouchaně znějí právě dueta a
dvojhlasy Pavlíny a Adély. A někdy se možná jako já spletete, který hlas je
čí, protože Adéla má občas hlavní roli a taky si někde Pavlína natočila i
druhý vokál sama. Občas je poněkud příliš patrné, kdy byla napřed
melodie a textaři “luštili křížovku”, tedy dopisovali dlouhé a krátké
slabiky (např. Raška v Můžeme najít zlatý důl), i za cenu, že text začíná
mít mírně zastřený smysl. Ale upřímně řečeno, právě v českém bluegrassu se
tohle děje tak často, že se člověk už ani moc nediví. Některé texty jsou ale
zajímavé a velmi osobní,třeba hned následující Matka a dcera, autorsky dílo
Pavlínino, znějící jako nějaký irský tradicionál, a působící dojmem
autentického dialogu matky a dcery na téma chlapi v mém životě. Včetně toho,
že se dcera ptá, kde je táta. Celkově vznikla deska přiznaně dívčí, laskavá,
téměř zcela akustická, bez bolavých míst i tam, kde v textu je nějaké to
napětí nebo náznak smutku. Byla slušně nahrána ve studiu MKP v Českých
Budějovicích, u hejblátek byli Petr Michal, Petr Novotný a Pavel Peroutka.
Obal s kytičkami, motýly a blondýnkou na kole odpovídá náladě desky, větrné
mlýny na něm nejsou vyzváním k boji. Jinak na něm najdete nejen všechny
texty ale (v tomhle případě to je vlastně nutnost) i informace o podílu
jednotlivých interpretů na každé skladbě. A upřímně řečeno – mnohá velká
vydavatelství sázejí na hvězdičky, které úrovně této desky zdaleka
nedosahují.
Jiří moravský Brabec
Folk & Country 11/2009