Jarret
domaJarret – Jarret sobě, Indies Scope Records, 2008,
celkový čas: 68:12
Skupina Jarret své live album natočila v Malém divadle
v Liberci 4. 9. 2008, kde jsou doma. Většinu písní najdete na některém ze
tří předcházejících řadových alb, ale většinou v dost odlišných aranžích.
Dvě písničky Pavla Havlíka sice patří do repertoáru už dlouho (Slavnosti
ticha a Blues pro 1. řadu) na žádném albu ale nikdy nebyly a
konečně jsou zde i 4 anglicky Hankou Skřivánkovou a dalšími zpívané věci ze
světového repertoáru, které také znáte od Jarretu jen z koncertů. (When
Heroes Go Down a Tired Of Sleeping od Suzanne Vega, Strong
Enough od Sheryl Crow a I Don‘t Know od izraelské Noa).
Z dramaturgického hlediska je asi překvapivé, že mezi písněmi není jediná od
Jakuba Nohy (škoda, některé považuji za lahůdky), zbývají tedy jen Pavel
Havlík, kdysi vlastně jakýsi duchovní kmotr skupiny a Bohuslav Vašák, bývalý
člen, dnes dvorní autor a na tomto albu i jeden z hostů skupiny (zpěv,
elektrická kytara). Kapela sama uvádí, že jedním z důvodů, proč album
vzniklo, bylo zachytit energii z živého vystoupení, kterou je ostatně Jarret
proslulý. Nejde tedy o dramaturgii typu The Best of, ale o dramaturgii
Specifický koncert. Zachytit energii se sice povedlo velmi dobře, ale
typický koncertní zvuk skupiny to není, protože je zde dost hostů. Pod
pseudonymem Mr. Ropeman se skrývá saxofonista, perkusista a foukačkář Jan
Provazník, který byl svého času téměř regulérní součástí sestavy, ale na
albu se objeví vedle Vašáka a něj i Marek Ottl (klávesy, pozoun, ukulele,
zpěv), který už je zařazen stejně jako hráč na bicí Tomáš Piala do sestavy
kapely. Tu dále tvoří Marek Štulír – baskytara a zpěv, Michal Kadlec –
kytary, zpěv a Michal Vlasta Třešňák – kytara, klávesy, zpěv. V roli hostů
vystupují čtyřčlenná dechová sekce, vokální skupina Offbeat a hráč na steel
pedal guitar David Babka. Zvuk je dobrý, jen někde ve sborech mi přijde
trošku zkreslený, ale to je možná záměr, každopádně to není ani nepříjemné,
ani rušící. Při tom počtu zpěváků v kapele je škoda, že na bookletu
nenajdete, kdo má sólo v které písničce. Hlas Hanky Skřivánkové se po
mateřské pauze prakticky nezměnil, možná je barevně ještě o kousek plnější,
výrazově pak stále stejně flexibilní a uhrančivý. A poměrně bezpečně jsem
několikrát rozeznal i Bohouše Vašáka, jinak trochu tápu. Mluvené slovo má na
desce minimum prostoru, opravdu jen dokresluje spolu s potlesky atmosféru
spontánního muzicírování. Z celé nahrávky doslova dýchá vstřícnost publika i
skvělá nálada na pódiu, kde se energie umocňuje naprostou pohodovostí a
hravostí (třeba v cover Strong Enough). Jarret prostě znovu
potvrdil, že jsou výrazní, originální a osobití. Nebýt poměrně velkého počtu
kapel věkovitých, už by o nich asi nikdo ani omylem nehovořil jako o mladé
kapele, ale právem by se vyhřívali v kategorii žijících klasiků. Ostatně
desku nahrávali v končícím sedmnáctém roku své existence. Vašákovy poetické
texty v sobě leckdy tají lehkou nostalgii, kapela zpívá i o neradostných
tématech, ale jejich laskavá folkrocková interpretace vás nezachmuří. Mrzí
mne, že vůbec na bookletu nejsou texty, i když zpěvům je dobře rozumět.
Ovšem ani na webové stránce kapely se k textům nedostanete. Zato fotek
z natáčení je zde dost. Technicky se na nahrávce podíleli Andrej Lažo
(záznam), Andrej Lažo a Michal Kadlec (mix) a Petr Vavřík – Studio V (mastering).
Booklet složený výtvarně hezky především z fotek, nese podpis JaVaHa. Těžko
z osmnácti skladeb vyzdvihnout několik málo výjimečných, za podstatnější
považuji, že to pěkně drží pohromadě, jako koncert to graduje a uteče jako
voda. Ale přece jen, pro mne byl finálovkou Vašákův Don Quijote,
další dvě skladby už spíš přídavky. Bylo-li to tak na koncertě, nevím.
Jiří moravský Brabec
Folk & Country 5/2009