Večírek
nejen pro velké lidi
Slávek Janoušek: Příjemný večírek, Carpe diem a JAN 2008, celkový čas
1:43:00 + bonusy
Videozáznam koncertu Slávka Janouška z pražské Balbínovy
poetické hospůdky vyšel, jak uvádí vydavatel na svých stránkách, ve formátu
kniha + DVD. Označení kniha je třeba brát s rezervou: jedná se o
64stránkovou brožuru s texty písní, okolnostmi jejich vzniku, s fotografiemi
a kresbami. Samotné DVD pak vedle koncertního záznamu obsahuje dvě písně
z archivu České televize (Kuchyňský rituál blues z roku 1985 a Kdo
to zavinil z roku 1990) a zajímavý dokument Moje
kytary. Večírek z Balbínky obsahuje 23 písní: od prastarých (Škoda
1000 MB, Kdo to zavinil) přes ukázky z mého nejoblíbenějšího alba
Tancuj a zpívej (Na cestě domů, Tancuj a zpívej) až po
novinky Modré oči, Nestíhám nebo Počítání oveček. Sestava je
to silná a i když bych si dokázal představit několik skladeb navíc (Nerozlepený
dopis, Jsi jako řeka) a jiné bych naopak oželel (třeba právě Škodu
1000 MB), jde o velmi reprezentativní Janouškovo best of. Pro sběratele
je důležité, že i ty písně, které písničkář na studiových albech nahrál
s doprovodnými kapelami, zda interpretuje pouze s kytarou (případně se
sitárem). To na druhou stranu přináší možná úskalí. Zatímco přímo na
koncertě můžeme sedět, vnímat a nedutat, u obrazovky je přece jen obtížnější
udržet hodinu a půl pozornost, když máme na obrazovce před sebou jenom
jednoho kníratého muzikanta s kytarou, který do nás láduje jednu píseň za
druhou. Slávek Janoušek a jeho spoluvydavatel Michal Huvar (oba se pod
dokument podepsali jako dramaturgové, producenti a režiséři) si těchto
nebezpečí byli vědomi a záznam natočili jako překvapivě zajímavou podívanou.
Na tom, že se při sledování nenudíte, má největší zásluhu sám Janoušek.
Nejde jen o výborně zvládnutý zpěv bez zaváhání, ale i o inteligentní a
vtipné a přitom nikoli zbytečně dlouhé průvodní slovo a v neposlední řadě i
o práci s dynamikou hlasu (ve zpěvu i slově) a s mimikou. A zde nastupuje
přínos kameramanů, kteří dokázali z komorní akce vytěžit maximum. Divák tak
může sledovat detaily Janoušky už lehce vrásčité tváře, jeho vyboulené oči
či prsty běhající po kytaře. To se střídá se záběry na spokojené publikum
včetně detailů skleniček a dalších reálií, které k hospůdce neodmyslitelně
patří. Zpestřujícím momentem je duo dívenek Balbini di Praga, které na pódiu
vedle mistra v buřinkách tančí, pohupují se, trochu nesměle zpívají a…
dotvářejí atmosféru. I bez nich by však dokument byl profesionálně natočení
a poutavý. Jakkoli nemám moc ve zvyku sledovat hudbu na obrazovce (preferuji
živé koncerty nebo poslech “pouhého” audia), Janouškův Příjemný
večírek jsem si s chutí užíval. Bavil jsem se také u obou archivních
záznamů: Zvlášť sympatická mi byla nahrávka s kytaristou Milošem Makovským
z roku 1990, na které má Slávek Janoušek od potu zmačkané vlasy. Dnes,
v době přehnaně posedlé dokonalým vzhledem, by to televizní štáb nejspíš
nějak řešil. Takto záznam vypadá příjemně lidsky. Ze všech bonusů (a možná
z celého DVD) však za nejzajímavější považuji dokument Moje kytary…,
ve kterém nejde jen o to, že Janoušek na zahradě v Nížkovicích vypráví o
čtyřech svých kytarách a předvádí jejich zvuk. Krátký film má vedlejší cíl,
chválu rodinných vateb, kterou můžeme – včetně velmi pěkné písně Každý
potřebuje otce – brát jako vyvrcholení celého disku. Mimochodem když
jsem dokument sledoval, přišel si ke mně sednout můj sedmiletý syn. Nikdy
předtím by mě nenapadlo, že by jej bavilo dívat se na cizího pána, který
mluví o kytarách a sem tam na některou něco málo zahraje. Syn seděl s očima
přilepenými na obrazovce, občas něco prohodil a ještě o dva dny později to
okomentoval: “Líbilo se mi, jak vyprávěl. Rozuměl jsem tomu a nebylo to
jenom pro velké lidi.” Slávek Janoušek skutečně nenudí, umí poutavě vyprávět
a večer strávený ve společnosti jeho DVD je opravdu příjemný. A disk má
luxusní balení, i když bych mluvil spíše o brožuře než o knize.
Milan Tesař
Folk & Country 2/2009