Hezky naskicováno

Vytrženo z konTEXTU Živá noc Textové díly Slávka Janouška, vydala Textová dílna Slávka Janouška, 2007,celkový čas.: 75:12

Tato deska je natolik formálně i obsahově odlišná od ostatních, že je těžké jí s něčím poměřovat. Textová dílna SJ vznikla původně jako webová záležitost, ve které si vyměňovali názory, nápady a inspiraci účastníci, mezi nimiž byli jak ostřílení textaři a muzikanti, tak i jména dosud prakticky neznámá. Pak přišel nápad scházet se dvakrát ročně i naživo a tvořit společně. Vznikaly písničky v reálném čase a jiné pomalu po webu. A také překvapivé autorské dvojice. No a pak Slávka napadlo nahrát hraní a zpívání na jedné dílně a vydat jako CD. Nahrávka je to sice pečlivě zpracovaná (Miloš Makovský), ale přece jen z toho, co bylo pořízeno v daném okamžiku, přenosnou technikou (Pája Jindrák), k studiové dokonalosti neinklinuje. Navíc ta parta si zajamovala opravdu bezprostředně a rozhodně nejde o přezkoušený repertoár. Takže kdo hledá formální dokonalost a pohorší ho sem tam tón spadlý pod stůl, ať se desce vyhne. Kdo hledá radost z hraní, mimořádnou atmosféru a spoustu nápadů, ať naopak neváhá. V chatě Bábinka u České Kamenice se sešli a zahráli si 31. 3. 2007: Arnošt Frauneberg, Slávek Janoušek, Lada Hiclová, Irena Vaňková, Ivo Cicvárek, Žofka Kabelková, Karel Markytán, Michal Kosmonaut Šimíček, Peter Šrank, Lucka Minaříková, Jakub Horák, Jarda Síbrt, Tomáš Zeno Václavík, Jan Žamboch, Stanislava Brahová, Michal Vaněk, Roland Kašper, Jiří Nedakvaška a další. Tedy od legend, přes držitele Port, Krtečky a Anděly a finalisty z různých ročníků Konkursu až po jména, která zatím zná jen pár lidí. S opravdu jen pár výjimkami zahráli to, co vzniklo díky Textové dílně nebo přímo na ní. Ba dokonce i písně, kterým nebyl ani den. U nástrojů se všelijak střídali, ale to si dobří muzikanti mohou dovolit. V obsazení tradičně slyšíte akustické kytary (a občas elektrickou), klávesy, perkuse, sem tam housle a foukací harmoniku, Slávek na pár písní použil sitar. Album je lemováno dvěma veršemi právě takové novorozené písně Mrtvej žít na jejíchž slokách se podíleli Frauenberg, Cicvárek, Síbrt, Radek, Žamboch, Václavík, Ostrýt a asi i další, o jejíž melodie byla přisouzena Janu Žambochovi. Některé písně jsem znal, byl jsem na TD párkrát také. První poslech celé desky jsem si užil jako jedno velké: Panečku, to jsou kabrňáci. Při druhém už jsem objevoval věci nadprůměrné. Asi nejvíc mne okouzlila zdánlivě nenápadná ale emocionálně silná písnička s textem a interpretací Lady Hiclové (hudba Slávek Janoušek) Mezičas. Ale Slávkovi se povedlo pár dalších srovnatelných spoluprací (1+1 s Kubou Horákem, Když svlékneš nahotu s Luckou Minaříkovou...) Na desce je ovšem nejpůvabnější to, že se v ní střídají dílka jednotlivých autorů s velmi odlišnými poetikami a dílka, kdy někdo přinesl námět a ostatní ho kolektivně dotvářeli. Řada písní je vtipných, někdy ironických, někdy frivolních (Janouškův Pionýrský vedoucí by se hodil do pořadu o pedofilech, kolektivní a hezky vypointované Když se lidi napijou by mohlo mít zajímavý erotický klip). V rozjařené hospodské náladě ale najdete i písně plné poezie a citlivé prostředí jim dokázalo přizpůsobit náladu. Prostě přes žánrovou i autorskou roztříštěnost zafungoval génius loci a drží to pohromadě naprosto přirozeně. Na bookletu bohužel nejsou texty, jsou však přehledně na domovském webu dílny (www.slavekjanousek.cz a dál se doklikáte) včetně krátkých glos ke genezi písní. Člověk si až možná řekne, proč se ti umělci s těmi deskami tak nimrají, vezmi partu talentů, zavři je na víkend a máš vymalováno. Ovšem pochopitelně při dalších posleších si člověk uvědomí, že to funguje právě díky živelnosti a dát tomu studiový tvar by byla práce jako na kostele. Aneb jak říká Holan v Terezce Planetové: Od skici dál k dílu jde se po kolenou. Právě proto jen těžko srovnávat s jinými nahrávkami. Každopádně mohu říci, že je skica velice podařená. A jak už to bývá u skic, dokáže mnohdy obnažit tvary víc, než konečný obraz. Deska byla koncertně pokřtěna na další textové dílně a možná se po čase dočká mladšího sourozence. Uvidíme. Jsem ale přesvědčen, že taková spolupráce prospívá všem zúčastněným a muzice vůbec.

Folk & Country 6/2008