Janotův hudební balíčekRůzní umělci - Ztracený ve světě (a
tribute to Oldřich Janota), Indies Scope Recods, 2009, Celkový čas: 74:42
Málokterý zjev české hudby je tak obtížně uchopitelný
jako Oldřich Janota. Ne nadarmo ho sdružení kritiků Periskop před téměř
desítkou let obdařilo titulem Muž, který prochází zdí. Já jsem se
z charakteristiky kdysi vyvlékl tím, že je to prostě člověk, který dokáže
v hudbě najít alternativní archetypy. K letošním šedesátinám mu jako poctu
Indies vydali desku, kde se jeho písně pokouší interpretovat v sedmnácti
skladbách šestnáct interpretů (Tomáš Kočko je zastoupen dvakrát – jednou
s Orchestrem, jednou v písničkářské podobě). Výčet účinkujících je co do
žánrového záběru opravdu široký, co se týče kvality pak úctyhodný. Vybrali
si písničky z různých období Janotovy tvorby a pokusili se je interpretovat
po svém, většinou bez nějakých schválností a násilností. Díky tomu nám
poskytli dostatek prostoru k úvahám, co dělá z Janoty fenomén (i když toho
mnoho nenavystupuje), a čím ty písně na nás působí. Hned v úvodní, titulní
písni se nabízí vysvětlení, že je to v podmanivém hlase zaříkávače až
šamanského (Jablkoň a v něm Michal Němec). Jenže hned v další písni
vás sice možná jako mne Jan Žamboch nadzvedne úvodním moravismem, ale jinak
je píseň Země Nikoho v podání Žambochů zase silná i při zcela
nešamanské interpretaci (zvláštní pochvala za aranže patří Stáně). Když
Honza zazpívá naprosto civilně: “Stále více lidí mluví o odzbrojení/ale
přitom/ násilí je jediný jejich svět”, zní to až starozákonně. A tak by se
mohlo pokračovat. Křehce a pevně zní Dorota Barová v Čekání v podání
Tara Fuki, Cimbálová muzika Stanislava Gabriela proměnila Prvničku
v píseň takřka lidovou, až na to, že lid by takovou poezii nikdy nedokázal
napsat: “A úzký srpek měsíce/ skrývá pod bílým prsem.” Následují
interpretace lidí, také tak trochu procházejí zdmi, takže zde mi přišlo
propojení naprosto přirozené. Nepřekvapivé. Prostě jen krásné (Varnsdorfská
větruše Jana Vebrová s Ivanem Acherem v Červnu na Svaté
s drobnokresbou krajiny a času, Otcovo dítě z Prahy Jarda Svoboda s Trabandem
a od lásky zbolavěná píseň Druhý břeh). To účast Jarretu (píseň
Zvláštní ptáčci) mne překvapila víc, a zase kladně – ztišením kapely,
skvělým zpěvem Hanky Skřivánkové, která nám pomalu metamorfuje do Hanky
Ulrychové. Asi nejméně známým interpretem alba je Hukl, čili sestava kolem
Petra Hudce, ale kdo si uvědomí, jak se vypořádali s Reynkem, toho musí
napadnout, že Janota je, kromě jiného i jakousi jeho reinkarnací a píseň o
důsledcích našich činů Kácení akátu to dokazuje. Fru-Fru pojali
Hotel Savoy mírně retro ale mile, a já jsem se už těšil, jak mi v uších
zaskřípe Kyšperský (Květy) v Žlutém kopci, další mihotavé pastorele.
Nejkratší text a velmi náladová hudba, to byla Minach a jejich Tvůj stín.
Asi nejdál od všeho ostatního bylo syrové slovenské bluesové podání ZVA
12-28 bandu v Baladě o požárním hydrantu. Když jsem si na začátku
přečetl osoby a obsazení, těšil jsem se, jak se vypořádá Maraca se starou
sáhodlouhou baladou Bitva na Tursku. A stojí to za to. Baladu hluboce
rozčlenili, v roli vypravěče se střídá mužský i ženský zpěv a navíc
neučesaná deklarace dítěte, celá ta hrůza starých pověstí z toho nečouhá,
prostě v tom hluboce je, když “sebe jsem zachránit chtěl a zabíjel tebe.”
Následuje malé okénko pro loosery skutečné i domělé: Fetišista
v podání Tomáše Kočka s Orchestrem, 24 hodin volného času
v podání Okreje a předposlední kapitolu si vyhradili Čankišou, kteří svého
Místního blázna pojali s divadelním rozmachem a s cizokrajným
kořením. Desku uzavírá (a jakýsi myšlenkový kruh dotáčí) Tomáš Kočko, svou
verzí Sedmi havranů, které jsem zařadil do Písničkového tipu, protože
takhle se dokáže o lidské odpovědnosti vyjádřit málokdo. Výsledkem je deska
pestrá, výtvarně také zajímavá, byť místy skoro nečitelná, a pocta
zasloužená. Dokládá, že prazvláštní svět Janotových impresí, je svébytný a
výjimečný. A hledat, v čem je kouzlo kouzla, nemá smysl.
Jiří moravský Brabec
Folk & Country 1/2010