Svěží dech
v českém folku
Jananas: Jananas, Indies
Scope 2010, Celkový čas: 42:49
Málokterá skupina zaznamenala v posledních
letech na české folkové scéně tak raketový vzestup jako Jananas. V roce 2006
natočila své první demo, o rok později postoupila do semifinále soutěže
Česko hledá písničku a v roce 2008 byla její skladba Zapatama
vyhlášena nejlepší písní v měsíční hitparádě Inkubátor na serveru i-legalne.cz.
Mezitím Jananas málem zvítězil v Houpacím koni na Okolo Třeboně a ukázal se
na Zahradě, kde v dalším roce (2009) zaslouženě získal Krtka od redakce
časopisu (tehdy ještě) FOLK & COUNTRY. Na debutové album tedy fanoušci i
publicisté netrpělivě čekali… a kapela si dávala na čas. Nakonec stihla
splnit slib, že desku vydá v roce 2010. CD Jananas vyšlo
přesně na Silvestra a stihlo tedy ještě zasáhnout do boje o žánrové Anděly.
Nominace, jakkoli překvapivá, je tedy jen logickým vyústěním série
nakupených úspěchů z posledních let. Po formální stránce Jananas hraje
akustický, opatrně moderní folk. Základními nástroji jsou kytary a basa, sem
tam okořeněné houslemi, harmonikou nebo bicími hostujícího Marka Fryčáka.
Ovšem v jednotlivých písních folk přechází k šansonu, k akustickému hiphopu,
k tangu nebo blues. Stylové přeměny přitom nejsou samoúčelné, nýbrž buď
korespondují s textem, nebo s ním naopak kontrastují. Písně Jananasu jsou
propracované do posledního detailu, a to nejen po stránce textové, která
zaujme na první poslech, ale i hudebně. Na tom měl – předpokládám – velkou
zásluhu producent alba Martin Ledvina, který hudbu Jananasu posunul od
pódiového folku k pestrému nadžánrovému tvaru. Přitom však rezignoval na
nadbytečné používání elektroniky, násobení hlasů, samply, loopy a dalších
„mašinky“, které se dnes běžně užívají i v moderním folku a které by
v případě Jananasu možná byly možná kontraproduktivní. Přes vkusný
hudební kabátek totiž písně tohoto tria stojí především na textech, ve
kterých skupina řeší sice pseudoproblémy (žena před zrcadlem, společenské
večírky, elektronická komunikace, chorobná touha jíst, bloudění autem po
venkově…), ale s takovým nadhledem a šarmem, který překoná i textařské umění
Xindla X. Zpěvačka Jana Infeldová nastoupí v první písni (Raut) na
značky a začne chrlit jednu slovní hříčku za druhou. Hraje si se slovy
znějícími podobně (mojito – moh i to) i úplně stejně (hertze – herce),
s vžitými symboly (koule a kosočtverce), kupí štěpné rýmy i situační komiku.
A tak pan Vlastimil, který se po 80 letech manželství rozvádí, „bez své Evy
bude tropit hlouposti“, v písni Pražské jaro dojde na „Svěcení jara /
co obstará Svěcený Jára“ a hrdina skladby Model, který má „tričko do
véčka a kupuje ho v elku“ bude muset „dívat se na Óčko a vzdychat u péčka“.
Některé písně jsou na těchto hříčkách přímo postavené (Model, Raut,
Pražské jaro), jiné je využívají méně nápadně (Zapatama), další
stojí na jedné postupně se rozvíjející metafoře (Zálohovaná). Člověk
by řekl, že texty Jananasu jsou po formální stránce dokonalé, kdyby skupina
právě slovo Dokonalá ve stejnojmenné písni nevnímala ironicky. Snad
jediné, co se opravdu nepovedlo (pominu-li občasné slabší momenty v jinak
velmi silných textech) jsou tři miniatury, zařazené na album pod názvy Ja,
Na a Nas. Na rozdíl od pečlivě vypointovaných plnohodnotných
písní působí tyto fragmenty jen jako momentální nápady, na kterých by buď
bylo třeba ještě zapracovat, nebo si je ponechat jen jako zpestření na
koncertech. Jananas je výjimečný tím, jak dokáže skloubit po formální
stránce dokonalé, originální a zdravě „přeplácané“ texty s nepřeplácanou a
vkusnou hudbou. Tím, že se zaměřuje na každodenní starosti svých posluchačů
a převádí je do komické roviny, dokázal velmi rychle zabodovat. Ovšem o tom,
zda zůstane na české scéně aspoň pár let stálicí, rozhodnou především
členové tria sami: Jana Infeldová, Honza Vávra a Jaromír Fulnek. Jak dlouho
budou schopní nacházet nová témata, chrlit slovní hříčky a dávat tomu všemu
příjemný hudební kabátek? Vystačí s dechem? Doufejme, že ano. Je to svěží
dech v českém folku.
Milan Tesař (Radio
Proglas)
Folk 3/2011