Oslava v extrémních podmínkách

Jablkoň: Oslava – live (CD), Možnosti Indies Records 2006, celkový čas 76:34

Jablkoň: Oslava – live (DVD), Možnosti Indies Records 2006, celkový čas 96:02 + bonusy

Oslava je záznam vystoupení Jablkoně z Folkových prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Koncert se původně jmenoval 21 týdnů zbývá do Vánoc a vánočně byla laděná i původní – nakonec nerealizovaná – verze obalu (s rybou na přední straně digipackového obalu). Nakonec DVD (stejně jako CD) vyšlo až jako jeden z prvních titulů letošního roku, avšak přesto začíná i končí krátkou písní s vánoční tematikou. Nicméně koncert se odehrával v horkém létě, a to při sledování videa nepřehlédnete: Oko kamery přelétá mezi potem zrosenými čely muzikantů a letně oděnými diváky a opustí je jen tehdy, když chce spočinout na exteriérech náměšťského zámku nebo na zeleně nasvícené soše Neptuna uprostřed nádvoří. Protože DVD nabízí o něco více muziky a ještě cosi navíc, budu se věnovat především jemu. Necelá úvodní třetina patří vystoupení Jablkoně s houslistou Jaroslavem Svěceným. Ten po celou dobu hraní nesundá sako – vedro snáší statečně, i když ve zběsilých rytmech Kolotoče z něj už také pořádně teče. Kapela řeší vážnost vystoupení po boku mistra různě. Martin Carvan bílou košilí s motýlkem, Johnny Jůdl bílou košilí bez motýlka, Petr Chlouba nejprve bílou košilí bez motýlka a sakem, které si však po třetí skladbě sundá.  Po bloku osmi skladeb si pánové dali pauzu, což divák postřehne především proto, že od deváté písně (Nejkrásnější) se mění scéna. Hrdinové přicházejí v novém odění (většinou v pestrobarevných košilích, pouze kapelník Michal Němec zůstává věrný černému tričku z prvního dějství) a obloha nad nádvořím začíná temnět. Houslista Svěcený odešel a místo něj se před námi objevuje nová členka (!) Jablkoně, Anička Duchaňová, a to hned jako sólová zpěvačka (později i jako sboristka a saxofonistka). S ne zrovna jednoduchým básnickým textem Zuzany Němcové-Wirthové si poradila se ctí, zpívá s výrazem, avšak velký tónový rozsah skladby ji občas (hlavně ve výškách) trošku zradí. V další skladbě Odpouštím ti Rút se poprvé objevuje Židlochovický dětský sbor Skřivánek – pět mladých a po většinu koncertu příjemně vysmátých děvčat. I jejich vokály občas zatahají za uši, avšak na to, že jde o živé vystoupení v extrémních teplotních podmínkách, podaly ony a vůbec všichni účinkující mimořádný výkon. Během večera se vůbec na pódiu střídají zajímavé osobnosti. Jiří Stivín nebo Michal Gera zahrají sóla na své dechové nástroje, Filip Spálený dodá Pěti policajtům potřebné basové tóny tuby. Úchvatné věci však předvádějí především dva Jihomoravané. Petr Váša začne v rámci skladby Machalaj „fyzicky recitovat“ svůj velký hit Lokomotivám se motají kola, aby plynule přešel k vyjmenovávání železničních zastávek mezi Brnem a Náměští a odtud k variaci na „21 týdnů zbývá do Vánoc“. Zuzana Lapčíková doprovází kapelu na cimbál v Bláznivé, avšak o chvíli dřív mnohé šokuje svým lyrickým vstupem v punkové Kdopak nám zazpívá. Druhá (podstatně delší) část koncertu stojí především na písničkovém repertoáru, avšak dostane se i na instrumentální Pendlovky a na CD také na oblíbenou Půbrdlová a Ulánbátar. To je mimochodem jediná píseň, která chybí na koncertní záznamu na DVD. Cédéčko tedy není pouze okleštěnou variantou, ale i ono nabízí něco navíc. Mnohem více muziky však najdeme na DVD: Zapomenout nesmíme na bonusy, jako je dokument o Michalu Němcovi z cyklu Uprostřed běhu. V něm se například dozvíte, jak cizinci komolí název kapely nebo jak jej dokonce překládají (Apple-Horse). Uvidíte, jak Michal pracuje s „mašinkami“ i jak režíruje Jarret při nahrávání alba Unikat. Další zajímavou částí DVD jsou videoklipy – Bára miluje Káju ze školního prostředí, Vítej Jiljí z šíleného večírku nebo animované Baba Aga a novinka Hovada Boží. Kuriozitou jsou pak archivní televizní záznamy včetně černobílé nahrávky písně Kolotoč z roku 1984.  CD (s odlišným řazením skladeb – blok s Jaroslavem Svěceným například najdete v jeho závěru) za poslech stojí. Jedná se o velmi dobře vybrané Best Of Jablkoň v kvalitní koncertní verzi. Máte-li však možnost, sáhněte po DVD, protože na něm je (nejen) muziky opravdu o dost víc.