Dokument
z roku 77
Jaroslav Hutka: Pravděpodobné vzdálenosti,
Galén 2010, celkový čas 47:35
Je složité zorientovat se v diskografii
Jaroslava Hutky. Písničkář na svém webu www.hutka.cz řadí jednotlivé
nahrávky do sérií nazvaných Samopal (16 titulů), Asfalt (sedm) nebo Novoty
(tři alba včetně velmi povedeného Koncertu v barvách Světlé
z roku 2009). Desky vydané u oficiálních vydavatelů včetně obou
supraphonských kolekcí ze 70. let s lidovými písněmi Hutka zmiňuje až na
osmém místě v rámci „ostatní diskografie“. A sem patří také deska
Pravděpodobné vzdálenosti, první Hutkova autorská, která však
„bohužel nevyšla doma, ale v exilu v roce 1978“, jak písničkář vysvětluje v bookletu
nového vydání. V rámci vlastní edice Samopal Hutka album znovu „vydal“
v roce 2004, avšak oficiálně se klíčová nahrávka dostává na českých trh až
roku 2010 zásluhou značky Galén. (Pozor, CD Pravděpodobné vzdálenosti
vydané v roce 1994 jako společný projekt Jaroslava Hutky a Radima Hladíka,
má zcela jiný obsah.) Zatímco Vladimír Merta a Vlastimil Třešňák svá první
autorská alba nahráli ve studiu, resp. v bytě Robina Hájka, Hutkova deska
přináší záznam z malostranské Baráčnické rychty včetně reakcí publika. Hutka,
který byl navzdory vážným tématům některých svých písní, do značné míry
bavičem, tak nabízí ukázku dobové interakce s posluchači, která posiluje
dokumentární význam alba. „Hráli jsme každé úterý, aby si lidé zvykli na
pravidelný den,“ vzpomíná písničkář v bookletu. Pravděpodobné
vzdálenosti tedy nejsou nahrávkou výjimečného, měsíce připravovaného
koncertu (jak to známe z aktuálních live nahrávek), ale autentickým – a o to
cennějším – vhledem do písničkářovy každotýdennosti. Kdybychom chtěli album
hodnotit podle dnešních měřítek, našli bychom na něm spoustu chyb: od
všudypřítomných špatně kladených přízvuků a natahování krátkých samohlásek
přes nerýmy tahající za uši (soudu/pravdu) až po dávno zastaralé vtípky (Sociální
balada). Kdo by také dnes autorské album zahajoval jedinou neautorskou
písní (Pojď se mnou, milá), ve které zpěvákovi sice odpovídá
publikum, avšak zvukař je jaksi nezvládl nazvučit? Hutka jako textař navíc
nedisponoval darem pečlivého kladení slov a vrstvení obrazů, jak je známe od
Merty či Třešňáka, a jeho verše měly na míle daleko k formální dokonalosti
Krylově. Jsou lidovější (jako by se oblíbený Sušil odrážel i v písních,
které se selským folklórem z Moravy neměly zdánlivě nic společného), trošku
kostrbaté, ale přesto měly ve své době smysl a mají jej i dnes. Do současné
doby však přežily především písničkářovy vážné texty. Nové významy dnes
nabízí píseň Sobě a tobě, věnovaná původně Vlastě Chramostové
k padesátinám. Vrcholem alba pak zůstává titulní skladba, kterou Hutka
napsal spolu s Vladimírem Veitem už v roce 1967 a která díky množství
silných obrazů (hřbitovní nářek větru; kočka, která dovede ve tmě žít; snění
tibetských mnichů; chrám Einsteinových myšlenek smělý; ubrus z nejhorší
špeluňky) přináší stále bezpočet výkladů intelektuálům i nejprostším
posluchačům. I když jsou tedy některé Hutkovy písně nadčasové, album
Pravděpodobné vzdálenosti je v první řadě dokumentem: nejen o
písničkáři samotném, ale o společnosti pět měsíců po vzniku Charty 77.
Některé písně s Chartou přímo souvisejí, ať už to byla satira Církevní
tatíci („vznikli kvůli vlažnému vztahu katolické církve k Chartě 77“),
Galileo nebo samozřejmě zlidovělá Havlíčku, Havle.
Dokumentární charakter alba podtrhává i zaznamenaný mluvený vstup (Dovětek
o tom, proč píseň Havlíčku, Havle nevychází u Supraphonu), stejně jako
písničkářova komunikace s publikem. Booklet obsahuje nejen texty všech
písní, ale i Hutkovy komentáře k jednotlivým skladbám, písničkářovo
vyprávění o vzniku desky (a o ne-vzniku předchozích plánovaných desek) nebo
obsáhlou poznámku Jindřicha Kučery, který album v roce 1977 natáčel.
Pravděpodobné vzdálenosti jsou dokumentem o době, kdy vydat desku
nebylo snadné. Dnes je to podstatně jednodušší, ale rozhodně není samozřejmé
vydat album s takovou pečlivostí. I proto si společnost Galén zaslouží
dlouhý potlesk.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk 4/2011