Skvěle
zaranžované princezny
Hromosvod: Zimní čas.
OF Records, 2010, celkový čas 51:39
Vlastně
jsem si myslel, že takové muziky bude v současnosti víc. Desek se slušným
folkrockem, v kapelním pojetí – tedy ne dobarvovaní písničkáři - a nepočítám
špičkové stálice žánru a taky demonahrávky (třeba slibné) začátečníků.
Zimní čas sem rozhodně patří: třetí řadovka kapely, která hraje
už natolik dlouho (16 let), že je to na jejích instrumentálních výkonech
velice znát. A která je natolik mladá, že slyšitelně vnáší tuto vzácnou
ingredienci do našeho stárnoucího žánru. Rozpor předchozích dvou vět je
vyřešen tím, že Hromosvod spolu hraje od třinácti let jeho členů, respektive
kapelníka, tvůrce písní, aranžéra, zpěváka a kytaristy Ondry Fencla. Nikdo
jiný z dnešní sestavy u zrodu kapely nestál a přes platnost toho, co jsem
řekl o plnokrevně kapelním pojetí hudby, Hromosvod s osobností Ondřeje
Fencla stojí a padá. Hrát uměli vlastně už na první desce (17 lízátek,
2004), písničky vzbuzující pozornost se objevily na druhé (Svitavy,
2006). Co nového přinesl Zimní čas? Hromosvodu to ještě lépe
hraje a zvuk desky je ještě dokonalejší (mix a mastering - studio Michaela
Vašíčka). Sound Hromosvodu naživo je dán napětím mezí dvojicí virtuózních
sólových akustických nástrojů (housle – Hanka Vyšínská a příčná flétna –
Tereza Koucká) na jedné straně a důrazně tvrdící rytmikou (bicí – Jakub
Homola a baskytara - Jiří Vlasák) na straně druhé. Na desce toto schéma
tvoří pouze základ, který je dále obarvován, zjemňován, či převrstven řadou
dalších nástrojů. Hodně jich nahrál sám kapelník: foukačku, mandolínu,
elektrickou kytaru a na tomto albu velmi důležité klávesy. Co se hostů týče,
nejvíc je jich tu kvůli hlubokým tónům: trojice baskytaristů (Jaryn Janek,
Martin Štec a Martin Kudlička) a jeden kontrabasista (Rasťo Uhrík) nechali
domácímu Jiřímu Vlasákovi snad jedinou skladbu. Fenclova kolegyně z jiných
projektů Pája Táboříková zpívá sbory; v jednom případě (Tanečnice) je
dívčí sbor dokonce protiváhou Fenclova hlasu, což dosud nebylo součástí
kapelních postupů. Zvuky perkusí přiletěly ze studia Romana Lomtadzeho z Los
Angeles, zatímco nádherné dobro určující odlišný sound skladby Nebe nad
Berounem nahrál Michael Vašíček. Z této matérie jsou poskládány hutné a
vrstvené doprovody i lehounké mlžné podkresy, divoké reje tónů nejrůznějších
barev, objevné zlomy rytmické i melodické, nápaditá a neopakující se sóla –
nesóla a lehoučké inspirace z jiných žánrů (reggae – Tanečnice,
jazzově-vinárenský spodek – Uvařil jsem si čaj, troška Keltů –
Špatný časy…). Nebe nad Berounem je sice nadbytečně, ale trefně
označené jako Plíhalovka, ve skladbě Svitavy II lehce „straší“
elektrika Libora Mikošky. Co se týče instrumentálních a aranžérských
dovedností, je album jednoznačně pochoutka. Zlepšil se i Fencl jako zpěvák.
Sice bude mít asi vždy blíž k písničkářskému zpívání než k nezaměnitelným
velkým hlasům, nicméně co se techniky týče, nikde žádná chyba, kterých byla
ještě minulá deska plná. Ondřej se snaží zpívat hodně emotivně – až je to
z mého pohledu zejména v hlubokých, pomalých slokách na hraně (Uvařil
jsem si čaj) – ale nikdy ne hystericky; snaží se písničkám sloužit co
nejlépe. Ach ano, písničky: tady mám pocit, že je Zimní čas o
stupínek níže než předchozí Svitavy. Možná je tu méně velkých
písní a hlavně se asi některé vzory začínají trochu opakovat. Až teatrální
tragika od minule vymizela a zůstalo hlavní téma „básník a jeho ženy“. Ano,
je to nejobvyklejší inspirace, co píseň písní jest, ale když se autorovi na
minulou desku podaří až nezvykle povedená píseň o nešťastné lásce (Konečná),
je o to méně pravděpodobné, že to zopakuje i tentokrát (Zákaz vjezdu)
- atp. I úvahy o tom, jestli náhodou nejsem mizera, kupodivu lépe vyznívají
jako vrstvička na dně jinak veselé písně (Tanečnice) než pochmurná,
bezmála existenciální záležitost (Ztracenej, popř. Špatný časy).
Nejlepší je titulka s výborným nápadem: možná je Fencl opravdu první, kdo
zachytil tu divnou noc, kdy vlaky na hodinu zastavují na venkovských
nádražích a my čekáme, až se vrátí „minuty jarem zavražděný“. Slabiny
hodnoceného alba bych hledal hlavně v textech, ačkoliv ani v nich není
zjevný průšvih. Muzika má taky několik slabších momentů (absence
výraznějšího nápadu v Svítá, těžko únosná pompéznost v Ztraceném),
ale jako celek stojí za pochvalu. Za pochvalu stojí dokonce i dvě převzaté
melodie: netrčí a hlavní úspěch je, že si posluchač neklade otázku proč
přetextovávat George Harrisona (Pisces Fish – Ryby) nebo dokonce
českou písničku – Na čekané od Spirituál kvintetu (František
Nedvěd/Irena Budweiserová). Vlastně těžko na cokoliv prstíkem káravě ukázat:
i ty méně chutné ingredience do dobře fungujícího celku zvaného Hromosvod
zapadají. Ale vím, že až se Ondřej Fencl posune od svých princezen, víl, a
hvězd z Hvězdy zase někam o kousek dál, bude se mi to líbit ještě o kousek
víc.
Tomáš Hrubý
Folk 2/2011