Jen další mimořádné album

Hradišťan & Jiří Pavlica – Live, Indies 2006, celkový čas 65:50

Když diskutuji se svými přáteli o hudbě, občas do vzduchu vyskočí otázka: Kdy už Hradišťan konečně vydá nové řadové album? Nějaké pokračování O slunovratu? Jiří Pavlica s Hradišťanem (i bez něho) totiž v posledních letech vydával pouze mimořádné projekty: album lidových písní Zpívání o lásce s Bambini di Praga (2001), čtyři disky z řady Sešli se… (záznamy ze stejnojmenných televizních pořadů), společné CD s jihoafrickým zpěvákem Dizu Plaatjiesem Mys Dobré naděje (2001), koncertní nahrávku z náměšťských Folkových prázdnin (společně s polskými Muzykanci), reedici vánočního „živáku“ se Spirituál kvintetem nebo dětskou kolekci Hrajeme si u maminky (2005). Jenže ani Slunovrat (1999) nebyl běžné řadové album. I když z něj vzešla řada hitů (šlo o jakési „greatest hits“ natočené v jediném roce), v první řadě to bylo souvislé pásmo zhudebněných básní Jana Skácela a lidové poezie. Mimořádným projektem bylo i album Svítání s japonským bubeníkem Yas-kazem (1997). Hradišťan totiž žádné řadové desky nevydává, má pouze projekty mimořádné, a to v obou významech tohoto adjektiva, tedy 1. vymykající se obvyklosti a 2. nadprůměrné, skvělé. A tak vydání koncertní nahrávky, která shrnuje, zhušťuje a mapuje současný repertoár legendární cimbálové muziky, je pouze dalším logickým krokem v této (mimo)řadě. Deska pojmenovaná stručně, neoriginálně a překvapivě anglicky Live (neslušel by Hradišťanu spíše český ekvivalent Živě?) přináší více než hodinu hitů, trvalek i rarit, poskládaných tak, jak je kapela nabízí na svých koncertech. Začíná obligátní „znělkou“ Na besedu idem k vám a končí neméně upřímným přáním Vinšujem vám. Zbytek tvoří přehlídka nejrůznějších minulých projektů skupiny. Najdeme tu písně ze Svítání (Dvě růže, Stínání berana), ze Slunovratu (Láska, Rozhovor, Sonet o lásce a modrém portugalu… a samozřejmě Modlitba za vodu), z Mysu Dobré naděje (Vstávej, Svět se mi vznášel, O zrození, Člověk a země) i z Hrajeme si u maminky (Návrat, Měsíce). Živé verze se od studiových nahrávek často velmi liší. Avšak i bez charismatického jihoafrického zpěváka nebo japonského bubeníka jde o silný zážitek. Posluchač si i bez přímého kontaktu s kapelou vychutná gradující energii, jednotlivé hráčské výkony (zaposlouchejte se postupně do houslí, cimbálu a klarinetu ve Vstávej) i kontrast krásného klenutého hlasu Alice Holubové (O zrození) a přirozeného moravského zpěvu Pavlicova (Člověk a země). Kromě hitů na albu najdeme lidové písně, shromážděné především v první polovině desky. Zde Hradišťan dokazuje, že už dávno není folklórním souborem písní a tanců, nýbrž svébytným představitelem žánru world music. Z tradice zůstaly sbory (O ženách), moderní je naopak sólový zpěv Holubové (Zelené sem sela) i aranže (hodně se mi líbí klarinet v Polajce). A konečně album obsahuje i několik dosud nevydaných písní. Děti si mohou oblíbit ukolébavku Ovečky spí s textem Milana Rúfuse a se jménem téhož autora je spojena i další potenciální hitovka Letní ráno. Na Slunovrat pak Hradišťan navázal duetem Pavlici a Holubové s textem Jana Skácela Kamínek na dlani. Ačkoli nového materiálu nabízí Hradišťan na tomto CD poměrně málo, je užitečné mít tuto desku doma a pustit si ji třeba několikrát za sebou. Poznáte, že síla Hradišťanu netkví pouze v bezchybné (a přitom neakademické) interpretaci, ale především v její kombinaci s pestrým repertoárem. Hradišťan sice vydává samé mimořádné – řekněme jedinečné – projekty, avšak zajímavá a smysluplná je i jejich kombinace. Snad žádná jiná kapela nedokáže tak dobře skloubit písně pro dospělé a pro děti, písně laškovné a vážné, písně tradiční a moderní, písně hladivé (Sonet o lásce a modrém portugalu, Modlitba za vodu) i morbidní (Stínání berana). A přitom to všechno drží pohromadě. Na závěr jeden drobný dotaz pro editora bookletu. CD obsahuje záznam ze dvou koncertů. Zatímco Ivančice dobře znám, obcí s názvem Němčice u nás existuje dvanáct. Kde se tedy část alba nahrávala?