Mnoho
andělů a trocha country
Hana Horecká: Trocha country andělům, BMS 2008,
celkový čas 51:31
V souvislosti s Hanou Horeckou a jejím šestým sólovým
albem Trocha country andělům jsem
narazil na slovní spojení “téměř ezoterická country”. Jedná se o označení
podobně srozumitelné, jako když zpěvačka
v jednom ze svých textů (Andělé) praví: “Zatím jen v duchu držíš
stráž / lucidní snění znáš.” Vedle andělů, přítomných v několika písních
(včetně úvodního Esa v rukávu),
se dostane například na jasnovidectví a numerologii
(Trocha country andělům), které si na
ploše 50 minut konkurují například s křesťanským spirituálem (Down
In The River To Pray). I když Hanu Horeckou
známe především jako interpretku country, je dobře, že tentokrát nezůstala
svému stylu věrná na sto procent. K nejsilnějším momentům barevného (či
dramaturgicky roztříštěného – záleží na úhlu pohledu) alba totiž patří
žánrové úkroky stranou. Vedle už zmíněného a krásně zazpívaného spirituálu
(společná nahrávka se Zuzanou Stirskou a její dcerou Vicky)
stojí za pozornost závěrečná ukrajinská lidová Skripki.
V ní se Horecká představuje jako zpěvačka
sytého hlasu, předurčená k interpretaci šansonů. Drobnou vadou na kráse je
otevřená pražská výslovnost, která východoslovanskému jazyku nesluší.
Z autorských písní mě interpretačně přesvědčila Dlouhá pouť se
střídmými a přesto gradujícími aranžemi a pěveckým projevem na půl cesty
mezi gospelovou zpěvačkou a Jitkou Zelenkovou ve světlejších momentech její
kariéry. A konečně pěkně zazpívaný je také duet s Romanem Slavíkem
Please, Don’t Stop Loving Me, skladba Dolly
Parton a Portera Wagonera s původním americkým textem a s velmi umírněně
countryrockovými aranžemi. Ke slabším
momentům naopak patří písně ve stylu
typicky české country, což je vlastně nemastný neslaný střední proud
s přidaným houslovým sólem či kvílením dobra. Do této kategorie řadím
pokus o sociální baladu Houmlesák, duet s Josefem Lauferem
Až budem down nebo Pivní song,
možná zamýšlený jako festivalový hit.
Country – pokud nejde o dřevní verzi žánru nebo autorskou tvorbu géniů typu
Johnnyho Cashe nebo Krise Kristoffersona – zpravidla nepřináší nic
objevného. Mezi současnými českými textaři stěží najdeme druhého Jana
Vyčítala a i on se občas pořádně utne (“Dobrý den, radare Gagarine”). Proto
když Hana Horecká zpívá na takřka greenhornovskou melodii (ve skutečnosti od
nashvillské písničkářky Carlene Carter) svůj text Lístek do nikam,
žádný zázrak nečekám. Přesto i z průměrného textu o “správném vlaku”, místu,
“kam nejezdí žádnej náklaďák” a o cíli “ve stanici Touha” šlo vytěžil víc
důvěryhodnější interpretací (např. bez zbytečného natahování slabik “ná-drá-ží”).
Pokud jde o témata textů, před obvyklými countryovými
klišé a všudypřítomnými anděly
dávám přednost obyčejným příběhům ze života. Na komerčních rádiích by se
vedle zamilovaných popových písniček texty Hany Horecké o odcizení a
partnerském lhaní (Lhaní nám zbývá)
dobře vyjímaly a působily by jako příjemné osvěžení. I díky nim nakonec
album jako celek nevyznívá úplně špatně. Pokud čekáte od hudby víc pobavení
než umění, může vás Hana Horecká a její Trocha country andělům
potěšit. PS 1: Stranou jsem nechal úpravu lidové písně Sluníčko už
zašlo. Víc než docela obyčejný přednes mě zaujalo v textu jméno
vesnice, ve které jsem do svých 23 let žil,
Ketkovice. Použitý dialekt (“bohatú nevěstu”) neodpovídá
nářečí v Ketkovicích používanému. I proto by mě
zajímalo, z jakého zdroje zpěvačka čerpala. Paní Hano, prozradíte? PS 2:
Téměř šestiminutový recitativ Trocha country
andělům o tom, jak autorka “téměř
přestala zpívat”, ale “několik měsíců po smrti mé matky začala velice
zvláštní cestou dostávat vzkazy odněkud z druhého břehu” měl zůstat
maximálně napsaný v bookletu. Jeho přednes bohužel vyznívá jako nepovedená
parodie na Mirka Černého (v textu mimochodem citovaného). Když navíc Horecká
praví: “Muž (…) mi docela iracionálně sdělil, že je anděl, a že mi musí
pomáhat, protože odkudsi shora dostal takový příkaz,” napadla mě kacířská
myšlenka: promixovat tuto “píseň s hitem
vítěze letošní Zahrady Xindla X: “Jsem anděl, co tě dostal na povel. Ale
mám-li tě vzít do nebe, chci z toho něco pro sebe…” To by byl duet!
Milan Tesař
Folk & Country 9/2008 |