Máte
už plán na léto?
Hm…: Plán na zimu, vlastní náklad 2008, celkový čas
43:38
Plán na zimu je třetí album hravé pražské
kapely, která svůj repertoár staví především na nápaditě zhudebněné poezii
českých klasiků. Ze starších nahrávek Hm… mám rád například Seifertovu
Píseň o lásce, Apollinairův Oběd, Wolkerovu Baladu o očích
topičových a především úžasně zrapovaný majstrštyk Antonína Sovy Kdo
vám tak zcuchal tmavé vlasy. Druhý pilíř tvorby Hm… tvoří vlastní texty
Marka Doubravy (kytara, piano) a jeho bývalého spolužáka Petra Kotouše.
Z jeho tvorby si dodnes rád pouštím třeba latinskoamerickou baladu
Muchacho Pedro z první desky nebo naléhavou Buď můj salám
z dvojky. Porci potenciálních hitů přináší i nové CD. Jistou výhodu oproti
ostatním skladbám měla zhudebněná báseň Ivana Blatného Znáš dálku…?,
která se už o rok dříve dostala na nedoceněnou kompilaci Brno město
básníků. Básník své tři sloky sestavil z převážně krátkých vět a
z přesahů z jednoho verše do druhého (“Tajemné jeskyně a ve dne sudy. Sudy.
/ Je ráno, druhou zem. Lucerna mrtvých můr”), což byla pro Hm… jistě ta
pravá výzva. Vždyť vyfrázovat v písni to, co posluchač nemusí pochopit ani
při poslechu recitace, za snahu stojí. Kapela se úkolu zhostila výborně –
složitější struktuře veršů odpovídají změny tempa i zajímavý přístup k rytmu
–, nicméně za poslech stojí i další písně. Sám jsem si nejvíc oblíbil
pochmurné verše Jiřího Ortena o smrti (U tebe teplo je…), kterým Hm…
dodali asi nejzpěvnější melodickou linku alba, podbarvenou jemnou a přitom
výraznou elektronikou. Dalším z vrcholů desky je známý Gellnerův Kuplet o
ženské emancipaci, ve kterém líbivé a zajímavě zaranžované hlasy
kontrastují s textem o rozkladu a hnilobě, aby v závěrečné tečce “Ach, vemte
si mne, slečno, za muže…” na malou chvíli posluchače oklamaly, budíce dojem
prvorepublikového šlágru. Z autorských textů mě tentokrát oslovil Kotoušův
Sifonový bombometčík, a to nejen originalitou námětu (vyznání
prodavačce: “Já dobře vím, že ten mladý muž od vedle z úseku pečiva /
pokaždé po šichtě v podvečer domů vás za ruku vodívá / proto si od něho
vícekrát pečivo kupovat nemohu”), ale opět i zajímavou prací s rytmem
(“Poslyšte slečno můj CO2 valčík na čtyři doby”). Doubravův
parodický Můj příběh o tom, že “celej život hrál jsem jenom folk a
kántry / nevím jak se správně říkaj hiphopový mantry”, mě zaujal především
nasamplovaným úryvkem z rozhovoru s Wabim Daňkem a následným: “Já chci
repovat v hustý repový kapele / Wabiho i Daňka posílat do prdele.” Hudba Hm…
je tak jako na předchozích albech barevná a optimistická, a to navzdory
mnohdy depresivním tématům zhudebňovaných básní. Pánové Doubrava, Ekrt,
Nebřenský a Rejholec svými aranžemi docilují zajímavého kontrastu k poezii,
kterou mnozí z nás znají pouze jako nezáživný skanzen slov a vět z čítanek.
V podání Hm… znějí i Zábranovy Monotónní básně nemonotónně a
Rimbaudův Plán na zimu (o tom, že “na zimu pojedem v růžovém malém
kupé”) až letně skotačivě. Členové skupiny ovládají dohromady asi patnáct
nástrojů (vedle kytar, houslí, fléten a bubnů jsou to například harmonium,
tuba nebo barytonsaxofon), další barvy do palety přidali hosté (trubka,
křídlovka, trombón, akordeon nebo tónový generátor). A když už si myslíte,
že vás Hm… dalšími netypickými rytmy nebo zajímavými aranžemi vokálů nemohou
překvapit, přijde na řadu zmíněný Wabi Daněk, dívčí sbor (Inspirace)
nebo úplně na závěr třívětá vokální kompozice Filipa Nebřenského La
Canzone del Treno. “Kde jste to vyhrabali?” ptala se mě do telefonu
nadšená posluchačka ze Slovenska, která právě tuto vtipnou miniaturu
zaslechla u nás v rádiu. Hm…, kteří staví především na zhudebňování poezie,
totiž dokážou zaujmout i zpěvem beze slov. Dodejme, že jako je
originální hudba Hm…, je zajímavě řešený i celopapírový obal. V době, kdy CD
má smysl pouze jako artefakt lahodící uchu i oku, jdou Hm… s dobou. Pokud
tedy ještě nemáte plán na léto, zkuste si na některém festivalu Hm…
poslechnout. I živě je to vkusná zábava…
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 3/2009