Ivan
Hlas jako mistr metafor Ivan Hlas Trio: Láska jako oliva,
Indies Happy Trails 2008, celkový čas
48:54
Co si představit pod přirovnáním
Láska jako oliva? přemýšlel jsem,
než jsem si poprvé poslechl nové album Ivana Hlase a jeho aktuální komorní a
čistě akustické kapely. Zvláštnost olivy pro mne spočívá v tom, že napoprvé
možná nezachutná, avšak čím víc jich sníte,
tím více jim přicházíte na chuť. Navíc
olivy můžeme mít rádi dochucené dalšími
přísadami: paprikou, ančovičkou nebo slaninou. A mohou nám lahodit
s doprovodem dobrého bílého vína, nejlépe španělského. Netřeba však
přemýšlet, jak na to všechno napasovat lásku. Klíčem k novému Hlasovu albu
je sice jeho název, avšak ne pro svůj obsah, nýbrž pro svou formu.
Pokud jsem v recenzi minulého Hlasova alba Utek mi pes
chválil především “nevšední aranže”, tentokrát vnímám jako nejdůležitější
texty. Ne že by někdejší rockový písničkář na hudební složku rezignoval,
avšak rozhodl se tentokrát o co nejprostší úpravy; snad právě proto, aby
vynikly příběhy a básnické obrazy. Po hudební stránce je Láska
jako oliva album téměř čistě folkové,
akustické. Občas probleskne náznak blues (harmonika hostujícího Jiřího
Rašovského), country nebo trampského swingu (Kuře z umělý líhně mi
připomíná Pololáníkovy Sandály, oceněné
Autorskou Portou 2002). Veškerý rytmus obstarávají kytary s výjimkou písně
Hyeny smavé, ve které zpěvák
ve spolupráci s Filipem Hlasem poznává módu
beatboxu. Zdaleka však nejde o tak radikální sblížení s tímto stylem
vyluzování zvuků, k jakému se odhodlal Slávek Janoušek na albu
Nestíhám v písni Uši. S výjimkou
už zmíněných dvou hostů plus zpěvákovy dcery Kateřiny Svobodové jako
vokalistky v jedné písni natočilo celé album pouze trio, které vedle Hlase
tvoří kytarista Norbi Kovács a violoncellista Jaroslav Olin Nejezchleba. Ten
je spojovacím můstkem ke kapele Vladimíra Mišíka, jejíž akustické skladby mi
Hlasova novinka místy připomíná (Když jsem se naposled topil, Poezie).
K čemu dalšímu bychom Lásku jako olivu
mohli přirovnat? Především opět k Ivanu
Hlasovi. Melodie Co ti přát v mé paměti
vyvolala příjemnou píseň Třeba jo z alba 1999,
text Poezie (“Ta holka se pořád točí a
nevnímá čas”) vzdáleně připomíná Karlín a v Jak
živou vodou se opět setkáme se zpěvákovou oblíbenou Marií.
V textech však najdeme pozoruhodnější momenty
než popis tančící dívky nebo noční scény z okraje Prahy (V náruči
dejvický noci). Dokonce ani originální rým Louny/lvouny (Láska
jako oliva) není to, co mě na albu zaujalo
nejvíc. Ivan Hlas mě tentokrát dostal množstvím metafor, které řadí jednu za
druhou, jako by to byla ta nejsamozřejmější samozřejmost. “A tvoje srdce
ptáče / Když se mu trochu zastejská / Má pláč divokejch kačen,” zpívá se
například v první sloce titulní písně, aby autor po chvíli pokračoval: “A
vlajková loď odplouvá / už skasala si
sukni.” Zajímavou orwellovskou (zvířecí) metaforu Hlas zpracoval v písni
Kuře z umělý líhně, ve které zjistíme, že to nemají jednoduché kuřata
ani husy. Další originální obrazy najdeme v písni Hyeny smavé,
a to nejen v jejím názvu (“Jak srdce blondýny
bledé / Jak orvanej plakát”). Ve výčtu můžeme pokračovat líčením cesty do
Santiaga (Co ti přát) nebo podobenstvím Dostal jsem lampu,
při jehož poslechu jsem si vzpomněl na
Exupéryho studnu. Ani dříve bych sice Ivana Hlase nepovažoval za
podprůměrného textaře, avšak tentokrát mě album jako celek skutečně dostalo.
Až jsem začal “básníka lásky” v úvodní písni Slunečnej den vnímat
také jako symbolickou postavu, zastřešující celé album. Mimochodem právě
v úvodní písni najdeme další pěknou metaforu: “Štěstí hodilo záda / na záhon
gladiol.” Samozřejmě že ne každá píseň z alba by snesla recitaci bez
hudebního doprovodu a některými detaily si autor laťku zbytečně sráží (až
příliš přímočaré “A holky ti daj” v Jak živou vodou). Avšak
vnímáme-li písničkáře jako zpívajícího básníka,
nejlépe s akustickým doprovodem, pak Láska jako oliva
je ryzí písničkářská deska. Deska, která nebude aspirovat na album roku,
avšak deska velmi příjemná. Abych nezapomněl, s láskou jako olivou se to má
následovně: “A láska jako oliva / nahořkle chuť ztrácí / A nikdo už se
nedívá / Kam letěj černí ptáci.”
Milan Tesař
Folk & Country 5/2008 |