Jemně
i na zubařském křesle
Pavel Helan a Kapela: Je(mně) příjemně, FT Records
2008, celkový čas 37:00
Krátce před vydáním svého debutového alba se mi Pavel
Helan svěřil s obavou, zda titul desky nebude až příliš věrný pravdě. Tak
jako se například o “svěrákovských” filmech mluví jako o laskavých, mohlo by
se o Helanově tvorbě psát jako o příliš jemné a příjemné. Je pravda, že
vítěz Zahrady 2007 v kategorii písničkářů má mnohem širší pole působnosti,
než odhaluje na svém debutu. Hraje revival U2, zpíval v klasickém sboru,
zdařile paroduje Karla Gotta, v Americe učil několik letních sezón na
kytaru, složil vtipné legrácky na téma Metal, Techno nebo Islam
Song, spolupracoval s kirgizskou zpěvačkou. Na svůj poměrně krátký debut
písničkář vybral jednak několik ukázek z vlastní tvorby, jednak šest
zhudebněných básniček Michala Černíka, určených původně dětem. A protože i
mnohé Pavlovy vlastní kousky oslovují především dětské posluchače, lze album
bez obav nabídnout školákům (či dokonce předšklákům). Naopak dospělým
posluchačům budou možná některé písně (Tu je louka, Zahrádka nebo
Ó Magdi) na první poslech připadat až příliš infantilní. Deska jako
celek má však co říct i odrostlým posluchačům. Produkci alba měli společně
na starosti vydavatel Pavel Kopřiva a sám Pavel Helan. Z toho, jak jej znám,
usuzuji, že především do aranží a výběru hostů si písničkář příliš mluvit
nenechal. Neúnavný experimentátor s kapelami různého složení (od klasické
rockové sestavy až po přátele z cimbálek či bluegrassové hudebníky) nechává
sebe a svou kytaru či Fender piano v jednotlivých skladbách doprovázet
klarinetem (Aleš Krejčík), cimbálem (Ladislav Bravenec), kontrabasem (Milan
Maxla Trnka), bicími (Petr Šupler), houslemi (Antonín Bukovský, Kateřina
Niklová) či violoncellem (Martin Zeman ml.). Do dvou nejdětštějších písniček
přizval Dětský pěvecký sbor ZUŠ Kuřim a o účast ve dvou duetech požádal
kultivovanou Alici Holubovou. Ta svolila a zatímco Černíkův milostný dialog
Toužení nazpívala přímo s Helanem, v písničkářově pseudolidové
Trávě se objevuje překvapivě po boku Petra Bendeho. I když jsem už
zaznamenal názor, že Helan ano a Bende ne, sám si myslím, že oba pánové se
své role po boku jedné z našich nejlepších zpěvaček zhostili se ctí. Školený
Helanův hlas k intonačně přesnému výkonu sólistky Hradišťanu sedne dokonale
a rockersky přidrzlý Bende, superstar s minulostí folkového písničkáře,
zajímavým způsobem rozšiřuje portfolio Helanových hostů. Zatímco jako zpěvák
je Helan opravdu výborný (i když místy opravdu velmi jemný a příjemný), jeho
autorská tvorba je diskutabilní. Čekáte-li od písničkáře poselství či jiná
moudra, nedočkáte se. Pavel Helan si především hraje, baví se a baví. Jeho
písně stojí na vtípcích (častěji textových, ale i hudebních), na legráckách
odartikulovaných s učitelskou precizností, které připomenou už zmíněný
svěrákovský styl. Jemně a bez cynismu zpívá Helan o smrti (“Vědět že co
nevidět do nebe poletí” – Babička), milostný song odvypráví na
zubařském křesle (Zubařka), mlčení povýší na “vtipotvorný” prvek (Zahrádka)
a jižní Moravě vzdá hold tak kulišácky, že netušíte, zda jde o vtip, nebo
vyřvané vlastenectví (Příběh o Tatiánce). Úkrok od laskavého stylu
zpěvu si přitom dovolí jen v Černíkově básničce Vejce, kterou
zaranžoval jako rap. Pokud jde o dramaturgii alba, dokážu si představit
kolekci pestřejší a šťavnatější. Zatímco Babička, Píseň o zubařce, Příběh
o Tatiánce nebo Zahrádka jsou trefy do černého, oželel bych
nevýraznou Dnes ráno, Tu je louka (stačila by stylově podobná a
vtipnější Zahrádka) i některé další Černíkovy verše (Obyčejně).
Naopak bych z Helanovy autorské tvorby přidal vtipnou Kapličku,
miniaturu Běžel kůň a jako bonus třeba Islam Song či zdařilou
parodii na komerční pop Techno. Ale možné si některé z nich Pavel
Helan schovává na další desku… Jestliže nepotřebujete, aby vás písničkář
poučoval a burcoval vaše svědomí, ale hledáte především kultivovanou zábavu,
kterou můžete sdílet se svými dětmi, bez obav po písních Pavla Helana
sáhněte. Album Je(mně) příjemně je dobře zahrané a zazpívané,
pestře zaranžované a plné nápadů.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 5/2009