Barvy
dne před úsvitem
Garcia: Before Dawn,
Indies Happy Trails 2010, celkový čas: 42:19
Může vůbec ze spolupráce
jedné z nejlepších českých zpěvaček s jedním z nejvšestrannějších
instrumentalistů vzniknout něco podprůměrného? Už první album společného
projektu Katky García a Luboše Maliny (Woven Ways, Supraphon
2007) bylo výtečné. Pokračování s názvem Before Dawn možná
nenabízí takovou koncentraci hitů na první poslech (jako byly The Queen
Of Argyll, One Last Cold Kiss, tradicionál The Curragh Of Kildare
nebo moje zvlášť oblíbená Ag an gCóisir), avšak je ještě o kus
propracovanější, pokud jde o střídání nálad a dokonalost aranží.
Přestože má Katka za sebou minulost především v tzv. keltském žánru (ať už
jeho existenci uznáváme, či zpochybňujeme) a třebaže je Luboš Malina naším
špičkovým hráčem na pětistrunné banjo, Garcia nehraje bluegrass ani
čistokrevnou keltskou hudbu. Nejen že oba protagonisté vnášejí do kapely
něco ze sebe a svých bývalých i současných projektů. Plnohodnotně s nimi
v jednotlivých skladbách komunikují i další členové základní sestavy, tedy
Katčin dlouholetý spoluhráč Petr Košumberský (kytara), nadžánrový bubeník
David Landštof (mj. Druhá tráva, Xindl X, Lenka Dusilová) a Adam Stivín,
baskytarista r&b kapely Navigators. A aby žánrů a vlivů nebylo málo, hostují
na albu například další Malinovi kolegové z Druhé trávy Emil Formánek a
Luboš Novotný, Katčina sestra Bára García coby vokalistka, legendární
houslista Jan Hrubý nebo jazzový klávesista Ondřej Kabrna. S takovou
sestavou se sice dají dělat divy, ale Garcia svůj potenciál využívá uměřeně
a přiměřeně. Žádné nástrojové exhibice, žádný přeplácaný dort od pejska a
kočičky. Že je album postavené především na střídmosti a čistotě projevu,
dokazuje Katka hned v první skladbě, skotské Gloomy Winter’s Now Awa’,
kterou odvážně a krásně přednese a cappella. Hned v následující autorské
skladbě Before Dawn se však kapela představí v celé své kráse i
s hosty. Silnou Malinovu melodii podepírají bicí, avšak ani zde se v lese
nástrojů neztrácí Katčin výrazný hlas. I v dalších skladbách může posluchač
obdivovat zpěv a současně se kochat variacemi, které kapela nabízí.
K vrcholům přitom patří další střídmé číslo, Katčina autorská Summer Rain,
nahraná pouze jako sesterský duet s doprovodem akustické kytary.
Z kontextu alba, které navzdory žánrové a aranžérské pestrosti přece jen
čerpá především z britských ostrovů, nejvýrazněji vybočuje makedonská lidová
Ančice Mori Dušice. I její melodii však Luboš Malina původně objevil
na anglosaském albu („v písni Sensual World od Kate Bush, kde zazněla
její část jako mezihra, kterou hrál Davy Spillane v unisonu s kavalem“) a až
dodatečně ji rozšířil o původní jihoslovanský text. Ančice podle
skupiny Garcia je šestiminutová skladba s řadou aranžérských zvratů, se
zpěvaččinou sympaticky měkkou výslovností tvrdého balkánského jazyka a
s charakteristickou houslovou hrou Jana Hrubého. A protože celé album stojí
na kontrastech, je moudré, že po orientální melodii následuje rozverná
ostrovní Tippin’ It Up To Nancy („o mazané ženě, která chtěla oslepit
svého manžela tím, že ho soustavně nutila konzumovat syrová vajíčka“) a po
ní další z vrcholů alba, půvabná asturská ukolébavka Con Tomillo y Romero.
Dobře zvolenou syntézou celého CD je pak závěrečná – opět Katčina autorská –
píseň Under My Skin, ve které dostanou větší prostor bubeník Landštof
i Luboš Malina jako skutečně bluegrassový banjista. Garcia je v českém
kontextu výjimečná kapela. Už to, že skotský tradicionál Fine Flowers In
The Valley hraje s doprovodem africké kalimby, španělské kytary a
balkánské píšťaly kaval je hodno pozornosti. Nejde však o žádné exhibice,
ale o hledání toho nejzajímavějšího tvaru, který píseň nezahubí, ale podpoří
její melodii a v první řadě lidský hlas. Album Before Dawn je
krásné a ve své střídmosti a nenápadné pestrosti. Podobně jako v šedivé
fotografii úsvitu na obalu vnímáte barvy dne, který právě začíná.
Milan Tesař (Radio
Proglas)
Folk 3/2011