Fleret v obrazech

DVD Fleret Live Koncert, Multisonic, 2007, celkový čas: 122 min + bonusy, zvuk DD2,0, formát obrazu 4:3

V březnu 2007 natočil Fleret své první DVD. Stalo se tak v pražském Lucerna music baru a tu čest být zaznamenán měl koncert při předávání dvou zlatých desek firmou Multisonic. Šlo o jediné dva nosiče, které u této firmy Fleret vydal a na zlato si vydělaly spíš postupným dlouhým prodejem, než že by šlo o krátkodeché bubliny. Tož ščasné a veselé vyšlo v roce 2000, To najlepší - Kurnikšopatožtojo o rok později. Kromě záznamu koncertu nosič obsahuje jako bonus videoklip Zafúkané (bohužel se vydavatel neobtěžoval na nosič uvést autory) a rozhovory, kde jsou postupně vyzpovídáni členové kapely včetně Jarmily Šulákové, hosté koncertu Zuzana Lapčíková a Milan Straka, exčlen Vladimír Dědek Mokráš (který pak na pódiu podpořil sbory) a spisovatel Ilja Kučera, který napsal o Fleretu knižní rozhovor. Interview jsou dělána formou zapřeného reportéra, tedy otázka se objeví jako titulek a protagonista odpoví. Myslím, že celkem dobře charakterizují povahové rozdíly mezi členy kapely, ale především neustále zdůrazňují, že Fleret je fajn pohodová parta. Takže protože to všichni vědí, přeskočením rozhovorů o nic moc nepřijdete. Samotný koncert je snímán za velmi úsporného nasazení obrazové techniky. Nevím, byly-li kamery dvě nebo tři, ale víc jich nebylo. Pódium Lucerna music baru je jak plivátko, navíc je na něm dost aparatury, takže jevištní pohyb je omezen na dva až tři kroky doleva či doprava. Stáňa Bartošík tentokrát neprošoupal krpce. Žádné uhrančivé jevištní šou se nekoná, kostymér ani vizážista nebyl objednán, navíc koncert byl jen jeden, takže co se nepovedlo, nešlo opravit. S ohledem na tato omezení je výsledek (hlavní kameraman David Cysař, střih a režie Martin Vandas) opravdu velmi dobrý. Protože jde o hudební DVD, je pro mne podstatné to přídavné jméno, tedy hudební. Zvuk (Luboš Chmelař, Vlastislav Drozen) dopadl ještě lépe než obraz, i když pochopitelně není pro domácí kino, ale pěkně do sterea. Jen v první polovině mi v několika případech přišel utopený cimbál Zuzany Lapčíkové, ale jinak všechna čest – čitelné, dobře vyvážené poměry nástrojů a hlasu, střihy skoro nepoznatelné. Pokud je na tomto DVD něco opravdu záslužného, pak je to především podle mého názoru to, že zachycuje typický fleretí tvar koncertu. Mluví se málo, hraje se hodně. Jediný rozsáhlejší mluvený úsek je zde ten, kde Karel Vágner předává zlatá alba. Na DVD je 26 písní (ovšem u folklorního materiálu jde někdy pod jedním titulem o klasický set několika melodií). Oba hostující instrumentalisté odvádějí ve prospěch kapely pořádný kus práce – i když Milan Straka si vlastně jen oprášil party z nahrávání desek, zatímco Zuzana Lapčíková asi víc tvořila jen pro ten dnešní den. I když to zní asi nelichotivě pro kapelu, přes veškeré jejich zanícení mne nejvíc oslovil a capella duet Šuláková – Lapčíková (Pod horú je jatelinka) a následné okénko hostující Zuzany (Ej, v širém poli hruška). Ale musím říci, že celé album se poslouchá příjemně, snad bych si přál být ušetřen jen komedie Takú ti lištím. Dočkáte se zásadních hitů snad s výjimkou těch opravdu starých. DVD je vypraveno dost spartánsky – kromě obalu je v něm jediný list – na jedné jeho straně fotka z vystoupení, na druhé seznam skladeb a autorů. Na třetí straně, v době internetu stejně najdete skoro všechno, co chcete. Jen toho autora televizního klipu Zafúkané (i ten byl zřetelně stvořen levně, ale poctivě) jsem nenašel.  Shlédnout obrazový záznam Fleretu je možné, nejen že to ničemu nevadí, dokonce to pobaví, ale přiznám se, že bych se nakonec obešel i bez něj. Přece jen jde víc o muziku, než o tu šou kolem. V podstatě to je vlastně poklona kapele, protože u mnoha hudebních videí jde hudba jaksi bokem. A kapela si tím splnila další dluh. Přicházíme totiž do dob, kdy kapela, která nemá DVD, neexistuje. Protože CD už má každý.

Folk & Country 4/2008