Bajka
o hoře, Mohamedovi a ponožkách v sandálech
Esence: Folk You!,
vlastní náklad 2010, celkový čas 20:55
Není zvykem uvádět na stránkách našeho
časopisu velké recenze hudebních nosičů délky maxisinglu. Folk You!
od skupiny Esence svým rozsahem víc než maxisingl (či minialbum) není – pět
písní a necelých 21 minut jsou na regulérní album samozřejmě málo. Navíc
nejde o nahrávku, která by aspirovala na tituly jako deska roku (objev roku
možná pro někoho ano). Přesto si šestičlenná kapela naši pozornost zaslouží.
Ve starém sporu mezi horou a Mohamedem totiž dokazuje, že nemusí chodit jen
jeden ke druhému, ale že se kopec s prorokem mohou přiblížit jeden druhému
navzájem – postupně, drobnými krůčky… Esence si dříve říkala SNC a
ještě předtím S’N’C a hrála rock. V rádiu mám jedno její starší demo, které
mě zaujalo tak málo, že jsem z něj pustil jednu jedinou píseň a to ještě
kolem třetí hodiny v noci. V tehdejším FOLK & COUNTRY se o ní nepsalo,
protože nebyl důvod. Zato v Rock & popu se recenze na její demonahrávky
objevovaly poměrně často: v letech 2001–2007 jsem napočítal sedm výskytů,
tedy průměrně jednu zmínku ročně. A co že konkurenční měsíčník o S’N’C psal?
„Šli vždy k melodickým písničkám, snadno zapamatovatelným čitelným, přitom
sdělením co možná nejhlubším,“ vrstvil v roce 2004 adjektiva Jaroslav Šlukák
a dodal: „Neposílají žádné filozofické novopravdy, spíše pracují s ohebností
jazyka a jeho schopností přizpůsobit se i v těch nejsložitějších oblastech.“
Petr Korál kapelu v roce 2006 nazývá „jemnými rockery“ a přirovnává ji k
„dávnému počínání Marsyas“. A v roce 2007 – to už si kapela říkala Esence –
ji recenzenti vymezují jako „někde mezi Divokým Billem a Vladimírem Mišíkem“
a všímají si textů „plných jinotajů a symbolik“. Jak šel čas, náš časopis
se čím dál více přibližoval okolním žánrům (nejen jazzu, blues nebo world
music, ale pochopitelně i kvalitnímu rocku) a současně Esence postupně
měnila svůj zvuk na akustický, folkrockový. Mohamed a hora se k sobě tedy
přiblížili, což bylo zpečetěno úspěšnou účastí skupiny v Konkursu Zahrady
2010 a postupem na Zahradu do Náměště na Hané. A také – v neposlední řadě –
ziskem Autorské Porty. V téže době kapela natočila svou novou nahrávku,
zmíněné pětipísňové EP Folk You!, které jednak vydala vlastním
nákladem na CD, jednak je kapela vystavila na internet k bezplatnému stažení
se slovy: „Hudba pro nás byla vždy především koníčkem. Přijde nám proto
samozřejmé, že svoje písničky nabízíme ke stažení zdarma.“ Sympatický a
v době, kdy se v nové hudbě člověk téměř topí, naprosto pochopitelný krok.
Jen takto mohou nové tváře přežít – a Esence je, přes mnohaleté snažení na
rockové scéně, pro většinu potenciálních fanoušků stále nováčkem. Při
poslechu Folk You! jsem měl tendenci Esenci k někomu
přirovnávat. Vedle už zmíněných Marsyas, Divokého Billa nebo ETC… mě
napadala jména jako Zoo, Chinaski, Bílá nemoc či akustické písně Wanastových
vjecý. To vše samozřejmě s rezervou a bez toho, že bych chtěl kapelu
nařknout z plagiátorství. Nikoho z uvedených nekopíruje, pouze tu a tam
způsobem zpěvu, výstavbou doprovodu, frázováním nebo poetikou textů někoho
připomene. Důležité je, že písně jsou solidně napsané a výborně zahrané.
Občasné textové banality (Klonovaná, Časová pásma) Esence vyvažuje
svěžími aranžemi (mj. housle a mandolína). A pokud se na začátku písně zdá,
že ji zpěvák nedokáže pořádně prožít (Víno), konec téže skladby nás
přesvědčí o opaku. Na svou rockerskou minulost pánové občas upozorní
frázováním a slovníkem (cigáro a kocovina se k jejich hudbě hodí rozhodně
víc než šiška nebo kemp za tratí). O tom, že si nevystačí s obvyklými
rockovými klišé, nás však přesvědčí nejpozději v poslední písni s názvem
Módní policie. Ta mě nejen pobavila, ale především potěšila, protože mi
mluví ze srdce. A tak poslouchám „Všechno, co na sebe vezmete, bude použito
proti vám“ a říkám si: Kdybych v létě nosil sandály, určitě bych si do nich
bral ponožky, abych popudil „hlídače vkusu“. – A Esence? Opravdu příjemný
objev, i když až napodruhé.
Milan Tesař
(autor
je hudebním redaktorem Radia Proglas)
Folk 1/2011