Stopy jen místy mizí
Epy de mye-Stopy nezmizí-Good Day Records, 2008celkový čas: 47:33
První, co hned úvodní tóny desky evokovaly, byl pocit
dramaturgické chyby. CD otevírá skladba , jejíž začátek je podivně efektně
rozostřený a skladba sama je z těch méně výraznějších. Když potenciální
kupec vloží CD do přehrávače , spustí se mu tato skladba a víc nemusí. První
měly být Lovec Amorů a po něm Nad ránem nebo Zabily básníka. Příjemnou
hříčkou, hudební i textovou (Kos / Kos-ovo / Kos-tlivec –/Rá-kos / Po-kos-ená)
je i Zahrádka – ta měla naopak desku zavírat, má ambice utkvět v paměti. To
jsou také nejsilnější skladby, s dramatickým nábojem v textu a projevu a
výraznou melodií. Všechny pecky alba jsem ale tímto nevyčerpal. Pokud
překonáte úvodní vadu, otevře se před vámi deska s 16 písněmi vesměs
pomalejšími, romanticky laděnými, melodicky nekomplikovanými a jakoby
starosvětsky (míněno z hlediska historie českého folku) laděnými – ty pomalé
písně ve mě evokují konec sedmdesátých a začátek osmdesátých let ve folku.
Epy de Mye by si patrně rozuměla s Popelkami (Strom) a podobnými kapelami.
Což je dobře, tenhle směr v českém folku dnes trochu chybí, respektive, ti
kdož se o něj pokoušejí se často utopí v nedostatku prostých, a přesto
nosných melodických nápadů. Ty skupina má. Příkladem budiž např. Slepota
nebo Ženy mužů, ty jsou hity té pomalejší, komornější části desky. . A pokud
tyhle písně zabírají u publika, není to ještě s českým folkem a jeho
publikem tak špatné, jak se zdá z některých internetových diskusí o poslání
a směřování tohoto žánru. K podpoření výše uvedeného dojmu slouží i zpěv
všech členů skupiny – zní z něj milá upřímnost a nevyumělkovanost, touha
sloužit písničce a nepředvádět se. Všichni zpívající (zpěváky bohužel
nerozliším) mají příjemnou barvu hlasu, která odpovídá tématům a ladění
písniček. A navíc ty hlasy zpívají texty, které jsou dostatečně obrazotvorné
a poetické, ne však vyumělkované a přeintelektualizované. Prostě jim
z podstatné části rozumím, a tam kde snad je jejich jazyk mému vzdálený (Antelao),
zůstává aspoň pocit tajemna a ne blábolu, jako u mnohých jiných interpretů.
Ostatně , Antelao je podpořeno i snivou, ono tajemno evokující instrumentací
a rytmem. Abych jen nechválil – najdou se i slabší kousky, ty , kde se
nedostavil ten potřebný kousíček ducha, inspirace nebo nápadu: hned ta
úvodní Zlatý rám, nebo Čtyři tóny. Předposlední píseň Opustíme vzory právě
že má vzor, a to v písních Nad ránem a Lovec Amorů. Text byl míněn dobře,
ale dopadl jako agitka do Sokolova: Nebudem tleskat ze zvyku/nebudem žít ze
zadání/nebudem zpívat publiku/písně co nás všechny zachrání. Nebo : Opustíme
vzory televizních zpráv/.../pravidelný návyk uchopit a jít/a teprv v cíli
heslo pochopit. Prý má být slavný festival obnoven, tak třeba jej Epy de Mye
vyhraje právě s touto písní. Navíc tam flétna Jakuba Klára nějak nad obyčej
prudí. Titulní píseň, která desku uzavírá, je v podstatě pokračováním té
předchozí a navíc připomíná veršované živé pódiové obrazy z dob Majakovského.
Ale i tyhle dvě poslední skladby mají určitý náboj hledání, který nedovolí
je zcela zatratit, takže slabinou alba jsou jen ty dvě zmíněné v úvodu
odstavce a snad jedna dvě k nim. Což je slušný výsledek. CD doprovází
příjemný, decentně barevný booklet s červenomodrými geometrickými obrazci a
náznaky historických obrázků. Obsahuje všechny podstatné údaje včetně textů,
což je milé. Deska zřejmě nebude mezníkem v historii folku, ale překvapivě
ukazuje směr pro ty, kteří ve své tvorbě tápou a vykrádají jiné – třeba
historii.. CD tak bude patřit k tomu “zdravému jádru” českého folku konce
prvního desetiletí tohoto tisíciletí.
Miloš Keller (Country radio)
Folk & Country 3/2009