Výměna
vnitřností Duo Ťuk: Čtrnáctá komnata. Good Day Records,
2007, celkový čas 47:05
Co se vlastně stalo? Zmizela snad veškerá kvalitní
poezie česká i překladová, nebo už jen přestala
Jaroslava Moravce inspirovat? Anebo
prostě zvítězil šuplík plný písní a touha jednou nahrát docela
vlastní desku? “Pan Ťuk” – padesátiletý
Východočech Jaroslav Moravec - byl
doposud skutečně spíše zhudebňovatelem poezie než písničkářem. První
dvě desky - Přiťuknutí
(1998) a Jiná báseň o srdci
(2000) – které s ním nazpívala Kateřina
Haladová, obsahují, jak výše naznačeno,
zhudebněné básně, např. Jana Skácela, Viléma Závady, Miroslava Floriana,
Petra Skarlanta nebo Donáta Šajnera. Způsob uchopení básní je křehký,
opatrný až pietní, ale určitě básně o další rozměr obohacující a přínos
Jaroslava Moravce alias Dua Ťuk je na zvoleném území nepominutelný. (Pro
přesnost je třeba poznamenat, že už na prvních dvou albech bylo celkem pět
Moravcových písní.) Třetí album
Čtrnáctá komnata obsahuje
naopak pouhé dva ne-vlastní texty: nejznámější
dílo Karla Hlaváčka Hrál kdosi na hoboj,
o které už se pokoušeli tak mnozí, a Upřímnou
Marceline Desbordes – Valmore. Důvod mnoha mých otazníků v úvodním odstavci
je zřejmý: trend nástupu Moravcových textů znamená
zřetelný propad kvality. Projekt, který
byl do značné míry postaven na kvalitní
slovesné tvorbě, nemůže fungovat ve stejných obrysech po tak zásadní výměně
“vnitřností”. A nejde
o to, že bychom měli pokrčit rameny nad nepřekvapivým faktem, že Moravec
píše hůř než Skácel. Takhle problém nestojí: písničkový
text je jiná disciplína a textař je porovnáván se svými pravidly a svými
kolegy. Zde nepříliš úspěšně: od
poetičnosti jsme často daleko, rýmů je
přitom pomálu. Když už se objeví, často
jsou typu zklamání/vyznání, jít/snít, dál/stál. Rozdíly
v kvalitě jsou značné: na jedné straně jsou
třeba zamyšlené Proměny, na druhé
straně strofy jak vyryté do lavice v 7.
B: “…teď mi tě osud vzal/a já tu sama musím být/proč muselo se stát/že jsi
mě opustil/to smutné ráno” (Moc smutná).
Mezi tím řada titulů, které
buď obsahují nějaké “ale”, nebo neurazí,
ale odšumí. Písnička je sice celek, jenže i
melodie jsou zřetelně slabší než na předchozích deskách. Často se buď
posunuly směrem k dost strašidelnému popovému klišé (Moc smutná, Racek,
Třináctá komnata), nebo marně čekáme
na nějaký výraznější motiv (Jednou snad přijdeš, Ztráty, Nic není stálé
napořád). Dobře funguje třeba hitově
napadnutý Pouliční anděl – hlavně proto, že se hodně liší od
všeho ostatního. Je lehce countryový, dobře se
váže s textem – příběhem s lehce
zlomyslnou refrénovou hlavou “Láska je věčná, jen když věk dovolí/buď trochu
vděčná, že tě nic nebolí”. A fungující introvertní
náladovku se povedlo vytvořit synergií hudby a textu v písni K večeru.
Sestava čtyř aranžerů je stejná, jako na
předchozím albu: Petr Novotný – Petr Havrda –
Jiří Mašek – Jaroslav Moravec. Čím to, že i aranže jsou mnohem méně
zajímavé, než na předchozích deskách? Jaksi mechanicky se střídají různé styly,
od jedné “nylonové” španělky po velmi mírný folkrock v mezích zákona.
Hostovali výborní muzikanti: již zmínění
aranžéři Novotný (basa, klávesy, akustické kytary) a Havrda (elektrické a
akustické kytary), dále Josef Pepson Snětivý (saxofony), David Landštof
(perkuse) a Jaromír Čížek (bicí). Smyčcové
a taky poměrně málo využívané dechové kvarteto jsou velmi šikovně
zaranžovány. Nevím, jestli se tvůrci
nekochali myšlenkou, že je sound nahrávek hned jaksi ušlechtilejší…
Bohužel, jako by se stejné myšlenky honily
hlavou i při natáčení zpěvu: oč by celá desky byla lepší, kdyby se zpěv (a
vlastně cokoli) dalo dodatečně trochu “umazat”. Současná Moravcova hudební
partnerka Lucie Nunová – technicky naprosto perfektní – je vlastně typově
shodná zpěvačka jako její předchůdkyně. Jenže při souvislejším poslechu
zjistíme, že způsob přednesu Nunové je
značně monotónní a postrádá jakékoli charisma.
Zpěv pohaslý jak plamínek svíce voskovice
předvádí nejen Nunová, ale i Moravec. Jeho zpěv byl i dříve chladně kovový,
ale zaujatý a zejména ve vyšších polohách zajímavý. Zde
občas loudí tóny hlubší, než jsou jeho možnosti, a šedivější,
než myší kožíšek. Nejproblematičtější jsou některé z četných dvojhlasů Dua
Ťuk: sladký sirup z nich prýští proudem, smíchaný s mladistvým optimismem,
jak když nám zpívali Bartošová – Sepéši (Dialogy).
“Sympatický tvrdohlavec ze Žamberka nebude
nikdy bořit hitparády… (…) …ze záplavy nových a nových unifikovaných,
umělohmotných, rychlokvasných a instantních umělců se ale přece jen občas
vynoří zjev, který na sebe upozorní právě tím, že nesplňuje kritéria vkusu a
rytmu své doby,” píše o Moravcovi velmi laskavě jeho vydavatel Jirka Mašek.
(V další části sleevenote ho dokonce
uvádí v jedné řadě s Dylanem, Křesťanem a Mišíkem.) To, že je Duo Ťuk
slyšitelně antitrendové, je sice i mně
sympatické, ale existence alba
Čtrnáctá komnata je pro mě spíš dokladem toho, že jít proti proudu
samo o sobě kvalitu nezaručí. Nu což – přes všechno, co jsem napsal, je
Jaroslav Moravec natolik zkušený harcovník, že nevím, proč by to nemělo
vyjít příště.
Tomáš Hrubý
Folk & Country 5/2008 |