Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Recenze

HOME

zpět na seznam recenzí


Poezie, pozorování, pohoda

Cymbelín: Kolem osy. Indies, 2001, celkový čas 48:23.

Druhá deska Cymbelínu Kolem osy obsahuje celkem osmnáct písní, což po jednoduchém dělení dá průměrnou délku 2:40. Bývaly doby, kde se takto krátké písničky psaly všobecně, v současnosti ale jde spíš o výjimku, hodnou tak asi nejspíš Plíhala. Jakkoliv srovnávání Cymbelínů s Plíhalem je docela módní a společný jmenovatel je víc než jasný – úsměvná poetičnost, musím říci, že je jasná hranice mezi příbuznými východisky a podobností tvorby – a o té se tu příliš mluvit nedá.

Kristýna i Tomáš Šenkyříkovi stále ještě tvoří zásadně každý sám, vlastní písničky střídají zhudebňováním poezie a především máte pocit, že si v naprosté pohodě hrají. V jejich podání se vyprávění reálného příběhu nenápadně mění v čisté pábení, fantasie a realita se prostupují a někde za tím možná tušíte další, symbolické roviny vyprávěného.

Jakkoliv se totiž občas jejich písně dotknou velkého tématu, děje se tak slovy prostými a v náznaku. “Vlasy si rozpustí v neděli, je opilá chlebem a vínem” v jakémsi imaginárním portrétu dívky (autoportrétu?) Před zrcadlem dívka stojí prostě řekne Kristýna, “střílelo se z děl do výtvarných děl” líčí vizi bortícího se světa Tomáš v písničce To v spánku jsem viděl, která je díky homonymům přes závažné téma léčivě hravá.

I výběr zhudebněných textů jiných autorů je zajímavý. Kromě Pavla Šruta, se kterým kapela spolupracuje častěji, se zde objeví jeden Ivan Martin Jirous z doby, kdy ještě nebyl Magorem ale mariánsky pokorným básníkem, a titulní skladba je zhudebněný Miroslav Holman. To už je pán v bohatě důchodovém věku, který zůstal v poezii vždy amatérem, napsal před asi třiceti lety pár písňových textů a před asi pěti lety vydal v nepatrném nákladu malou sbírečku. Najít ji, a rozpoznat v ní i drobný skvost a zhudebnit si jej, to dokazuje, že Šenkyříkovi se opravdu o poezii zajímají. Přesto bych pochopitelně měl k textové stránce drobné výhrady. Slovo “objat” je synonymum k obejmut, nikoliv obejmout. Zatímco moravismy ve výslovnosti pomalu mizí, je sporné, zda si je dopřát ve slovníku – spojení “začala šťukat” mne docela ruší i v té žertovné poloze, která mu je přisouzena. Ale to jsou drobnůstky.

Muzikantsky tvoří Cymbelín stále Tomáš Šenkyřík (kytara, baskytara), jeho žena Kristýna (klavír, klávesy), její bratr Jiří Rohel (klarinet) a Pavel Rajmic (housle). Všichni jsou instrumentálně dobří, oproti první desce se buď ještě zlepšili, nebo si alespoň troufli víc zahrát. Zase jen drobnou výhradu bych měl po stránce interpretační ke Kristýninu zpěvu. Myslím, že by se měla nechat odborně vést a že by se jí podařilo hlas ještě více uvolnit a otevřít.

Hosté – další kapitola, která si zaslouží pochvalnou zmínku. Nejvíc si zahostoval na marimbu Martin Opršal a Josef Fojta, kterého poslední dobou můžete vídat především s Pavlicou. Jeho citlivé perkuse se k Cymbelínu hodí. V několika písních se s kontrabasem objevil Petr Surý a sem tam něco dozdobil muž ze studia – Klemet Jochymek. Za zvláštní zmínku pak stojí pěvecký duet Kristýny s Radůzou, barevně zajímavý, neobvyklý, emocionálně působivý a jeden z vrcholů alba (Před zrcadlem dívka stojí), a dívčí sboreček v dětské písničce na text Pavla Šruta – Co dělali kluci v pravěku. Jeho členka Veronika Bikárová si pak vystřihla i své první pěvecké sólo v závěrečné Laputě. Čistě a napůl dětsky.

Deska je vydavatelstvím dobře vypravena, pěkný obal navrhl a vlastními fotografiemi ozdobil Jiří Rohel starší, otec poloviny kapely a fotograf sice jen koníčkem, ale kvalitní a uznávaný.

Uvědomuji si, že o samotné hudbě na albu jsem toho mnoho nenapsal. Bude to asi tím, že je pro mne poněkud komplikované ji nějak blíže charakterizovat. Je příjemná, akustická, využívá různých barev a zvuků, ale základem je většinou klavír nebo klávesy (častěji než kytara) a nápadité vlastní melodické motivy pro klarinet a housle. Stylově je dost různorodá, od blues přes jazzůvku až po ohlasy folkloru, které ale nejsou nijak výrazné a časté, většinou bych ji ale neopatřoval vůbec žádnými stylotvornými přívlastky. Příjemná, sloužící písničce, podněcující fantazii a svou podstatou křehká. Jakou jinou si ostatně představit k veršům: “Je někdo, kdo se právě žení/ krajina se v prsten mění.”

Celkově mám pocit, že druhá deska dopadla ještě o kousek líp než první a už ta byla velice dobrá.

Jiří moravský Brabec

 


zpět na seznam recenzí

HOME

desky na burze

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.