Jedním tahem na bránu

Cop – Jedním tahem…. Jiří Vopava, 2003, CD Extra. Celkový čas 32:13.

Má-li copácké album všeho všudy dvanáct kousků, musí být pěkně krátké, protože jejich písničky se většinou podobají erupci. Gejzír energie a za chvíli je konec. Deska opravdu jen mírně překračuje půlhodinové minimum pro alba na CD. Navíc se poslouchá příjemně, takže vám možná bude připadat jako nepěkně krátká.

Nevím, jestli kapela vsadila výhradně na české melodie proto, že by měla problém s autorskými právy při překládání textů, nebo proto, že si prostě (správně) myslela, že dokáže napsat slušnou muziku i sama, nebo konečně proto, aby tím dala dalším způsobem najevo, že jejím cílem není vytvářet další klony památníčků pánů Monroa a spol.; ale každopádně ty písničky jsou dobré a šlapou a je v nich dost prostoru pro muziku: čitelná a příjemná sóla i nadupané refrény. Polovina melodií je od Míši Leichta, tradičního copáckého autora, na zbytek se složili mandolinista Jirka Vopava (3x), banjista Martin Fridrich (jedna instrumentálka) a dva kousky dodal na klíč František Černý.

Leicht je prokazatelně autorem potenciálních hitů, navíc je výjimečným zpěvákem (přestože ve střelhbitých pasážích někdy ani jeho artikulace nezaručí srozumitelnost – např. sloky v Lady, kde pokud správně na začátku nezachytíte slovo “klisnu”, ztratí písnička svou rajcovní dvojznačnost.) Jeho texty jsou přímočaré, drsňácky romantické a i když v nich nic světoborného není, s muzikou se dobře snášejí a zpravidla mají alespoň zapamatovatelný slogan, který vytváří atmosféru. V Blues (na text V. Mottla) pak Míša naprosto opouští standardní zvuk kapely, ostatně ta má zřejmě kouřovou a Leichta doprovázejí Franc s Čížkem (kdo na co, se z bookletu nedozvíte). Snad jako usmíření pro bluegrassovou menšinu následuje tradicionalistická instrumentálka M. Fridricha. Leicht na desce ještě dvakrát výrazně zvolní tempo – na počátku Půlnoci a v závěrečném Osudu. Vždy je to důkaz jeho pěveckého charismatu a dramaturgicky správný tah.

Vopavovy písničky mi připadají o něco složitější i kompozičně a v každé jsem našel nějaký opravdu pěkný textový obrat. Hned na první pokus jsem si u všech poznamenal, že to asi nebude made in Leicht. Podobně osobitý a neamerický je i rukopis F. Černého. Můj osobní názor je, že právě takovýto autorský mix Copu svědčí.

Deska byla velmi solidně natočena v AV Studiu u Jana Friedla, když režie se spolu s ním ujal Jirka Vopava, který se zároveň stal vydavatelem. Vinceho obal je solidní, videosekvence ovšem poněkud amatérské.

Album je podle mého soudu bohužel nedostatečně vybaveno informacemi – nedozvíte se délku alba ani jednotlivých písní a jste-li úplný nováček, nepoznáte z něj ani, kdo zpívá sólo v které skladbě. Pravda, je sice ve tvaru CD extra, ale ani v počítači jsem si na informace nepřišel, snad kromě té, že Leicht píše bluegrassový muzikál na starém psacím stroji i s notami, a podobné mystifikace. Pro tradiční příznivce Copu bude novinka Jedním tahem asi důkazem toho, že Cop jako ochranná značka má smysl i přes všechny změny v sestavě. V současné době už generačně značně různorodá sestava zdatných muzikantů táhne za jeden provaz jedním směrem. A takovýmto jedním tahem lze dosáhnout mnohem víc, než vyšíváním filigránských ozdob v netvůrčích sestavách plných samoúčelných sólistů. A to v libovolném žánru.