Věčný
poslední romantik Marko Č.
Marko Čermák a Paběrky, Poslední romantik, Supraphon
Už podruhé za sebou mi přišlo psát o dvoudeskovém výběru
největších historických hitů jedné osobnosti. Minule to byli Hoboes, nyní
Poslední romantik Marko Čermáka. Hoboes patřili na osadu, byli
trampská skupina a hráli moderní trampskou muziku. Marko Čermák je duší i
životem tramp, tramp spíše putující a jeho muzika, respektive muzika, na
které se tak či onak podílí, putuje také v širším spektru: od bluegrassu
přes country až k trampgrassu. Jedním z důvodů pro vydání dvojCD jsou kulaté
Markovy narozeniny – Marko si tedy dává dárek sám sobě, ale hlavně a
především: dává nádherný dárek všem posluchačům a příznivcům country (a
dalších škatulek, jak jmenováno výše). Marko Čermáka jsem poznal
nejprve jako kreslíře seriálů (a to nejen Rychlých šípů, ale snad se mi moje
minulost promine, i jako malíře tuším, že Modré pětky, seriálu o pionýrském
(?) oddílu v časopisu Pionýrská stezka), pak následoval Marko – hudebník a
nakonec Marko – člověk a kamarád. Rád jsem poznal jeho mírný, laskavý humor
a pokoru a s potěšením jsem konstatoval, že jsem si ho tak nějak na základě
jeho kreslení vlastně představoval... Na dvojalbu nejsou žádné
překvapivé objevy, ten, kdo muziku sleduje dlouhodobě a pravidelně, je bude
všechny znát, nebo dokonce i na nějakém nosiči mít. V tom zvláštnost
kompilace není. Její síla a význam se projeví už při čtení seznamu skladeb a
vynikne při kontinuálním poslechu, který ukáže, jednak jak se Marko hudebně
vyvíjel, jednak ukáže oslavence v širokém spektru jeho audiodovedností
(vizuální dovednost malování bohužel na bookletu CD není patrná, škoda, že
si Marko obal sám nenamaloval, nebo nepřipojil nějakou ze svých kreseb – já
osobně miluji jeho mapy...). Marko Čermák se na výběru předvede především
jako precizní hráč na banjo, a to jak doprovodné, tak sólové v instrumentálkách,
dále v řadě případů jako textař, a občas i jako (velmi civilní) zpěvák a
autor hudby. Snad proto, jak málo Marko zpívá, mi přijdou nejzajímavější
právě tyto kousky (Psí píseň). Bez dechu jsem poslouchal i
instrumentálky (Vltavská marina), pozorně jsem se soustředil na texty
- nejen na obsah, ale i na to, jak je uchopili jeho kolegové z kapel, ve
kterých účinkoval (White Stars, Greenhorni – Zelenáči a Paběrky) a srovnával
je s texty jiných autorů v ostatních písních, které byly vybrány na
kompilaci z jiného důvodu než z důvodu Markova textu. Ale stejně zapůsobily
i ty ostatní, “obyčejné”, nahrávky, kde Marko prostě “jen” hraje na banjo –
ty právě tou silou kontinuity hudební mravenčí práce klenoucí se přes
desítky let. Práce, která se časem vyvíjela, přesto však zůstávala
charakteristicky stejná. Práce, které říkáme umění, ale mě tohle slovo
v tomto případě přijde povrchní. Práce, která se stala Dílem. Na
nahrávkách je samozřejmě znát punc doby, toho jak hráči zráli, toho, jak
některé nahrávky byly spíše kompromisem a podobně – ale takhle pitvat se
měly (a asi i pitvaly) v době premiéry – po desítkách let vesměs všechny
nahrávky na výběru prokázaly svou životaschopnost a význam pro (českou)
country. Zakolísání tónu či jednodušší text se s odstupem let jeví úplně
jinak. Kéž by se takto dalo psát po letech i o některých současných zvucích,
které na deskách mnohdy nacházíme. Dneska se už nemusí lovit nahrávky
z rozhlasových středních vln či odezírat, jak umělec hraje na jediném
koncertě, tak jako se Marko Čermák kdysi musel propracovávat k poznání, že
to banjo, jehož zvuk obdivoval, mělo o strunu víc, než bylo v té době
v kraji zvykem, ale stejně bude dvojalbum nejen zdrojem vzpomínek a
potěšení, ale také zdrojem poznání – a to je na dvě CD docela dost.
Miloš Keller (Country radio)
Folk 5/2010