Z Brna až na konec světa…
Čankišou : Lé La, Indies Scope 2008,
celkový čas: 49:16
Brno a jeho nejbližší okolí
obohatily českou nekomerční hudbu o několik významných vývozních artiklů.
Vedle Ivy Bittové, Pavla Fajta, Petra Váši, vydavatelství Indies (a jeho
nástupnických firem) nebo členek Tara Fuki (které sice z Brna nepocházejí,
avšak seznámily se zde na studiích) jsou to v posledních letech také
Čankišou. Kapela, která sice vznikla mimo okruh takzvané brněnské
alternativní scény (existuje-li vůbec ještě něco takového), avšak ve které
se sešli muzikanti dvou generací s bohatými zkušenostmi. Zatímco v počátcích
se pozornost médií soustředila především
na bubeníka Zdeňka Kluku, známého z legendárních Progres 2, postupně se stal
hlavní tváří kapely nepřehlédnutelný zpěvák Karel Heřman. Jenže Čankišou si
nehrají na partu více či důležitých individualit. Kapela se minimálně na
koncertech snaží vystupovat jako semknutý
kolektiv, což v rozhovorech zdůrazňuje
například tvrzeními, že s první změnou sestavy přijde konec celé
skupiny. I na čtvrtém řadovém albu tak
zůstávají Čankišou jako sedmice (s nehrající kapitánkou-manažerkou Hankou
Vojtěchovou, která se o svůj tým stará opravdu vzorně). Za hlubší analýzu by
stála otázka, jak se nové brněnské kapele podařilo proniknout se svou hudbou
už dvakrát na obrovský festival v Pákistánu, na přehlídku především
frankofonních kapel na ostrově Réunionu nebo do řady evropských zemí. Vždyť
jiným by k naprosté spokojenosti stačilo rozjásané publikum na Chodských
slavnostech (!) v Domažlicích, kde jsem
Čankišou v roli moderátora už dvakrát uváděl. Je pravda, že eklektický
přístup k world music může u Čankišou zavánět módností, avšak při pohledu
zblízka zjistíme, že skupina se k němu propracovala vlastní, originální
cestou. Brněnské septeto přišlo na počátku s žánrem, který se podobá všemu a
přitom ničemu. Zatímco folklór, etno, world music – ať už to nazveme jakkoli
– je hudba, která vychází z kořenů, Čankišou si vymysleli vlastní
pseudofolklór, ke němuž museli kořeny, legendy, mýty a báchorky
vymyslet či rekonstruovat. A od
hudby smyšleného jednonohého lidu Čanki, zpívané “autentickým” jazykem,
se nyní posouvají k inspiracím skutečně
světovou hudbou, a to v přímé závislosti na počtu exotických krajů, které
mají možnost navštívit. Proto je nové album Lé La
pojmenované podle kreolské odpovědi na pozdrav, proto výtvarník obalu
(opravdu jsem jeho jméno nepřehlédl?) situoval jednonohé postavičky na
tropický ostrov, proto je hudba současných Čanišou mnohem barevnější než
poněkud jednotvárný styl minulých desek.
Základem zůstává už známý styl postavený na
kombinaci rytmických nástrojů a dechů
(od saxofonů po didgeridoo), přičemž
místo mandolíny hraje poprvé důležitou roli elektrická kytara. Tento přístup
Čankišou konfrontují s hudbou, kterou
slyšeli, nasbírali a také živě provozovali na svých výletech.
A tak v jedné písni slyšíme pákistánského
zpěváka Saina Zahoora, ke slovu se
dostanou roztančené kreolské melodie, jinde nás Čankišou pozvou na Balkán,
ke kterému měla skupina i v minulosti hudebně blízko. Kromě toho na
CD uslyšíme například sbor dětí z Ugandy
nebo hrdelní zpěv. K Brnu se kapela stále hlásí přizváním Petra Váši do
zběsilé skladby Kardima Normale.
Vedle ní doporučuji zaměřit pozornost na orientální Lahore, na
hardrockové kytarové riffy v Zuha nebo
na jasný taneční hit Harampa Rija. V Borrega
se Čankišou jen tak mimochodem otřou o valašský
folklór a předposlední skladba Kustino Oro zní jako pompézní
finále výpravného westernu. Všímejte si
detailů, zní pak moje obecná rada, ke které mě navedl dávno vyhynulý dronte
mauricijský, který se na obalu alba krčí v levém horním rohu.
Ano, může se
zdát, že Čankišou míchají vše se vším. Jenže na
albu Lé La jednotlivé
styly a žánry pevně drží pohromadě a kapela celou desku odehrála
v maximálním nasazení bez jediného zakolísání. Sehranost celku a vyhranost
jednotlivých členů vyvažují zdánlivě laciné šoumenství (ČankiŠOU). Karel
Heřman není mistr intonace, mnohé texty, které zpívá, nemají žádný smysl,
avšak jeho hlas je dalším nástrojem, který přesně zapadá do soukolí
hudebního stroje, který se z Brna valí do světa.
Milan Tesař
Folk & Country 7-8/2008 |