O
Vánocích pestřeIrena Budweiserová: O Vánocích zpívám.
Indies MG, 2008, celkový čas 44:07
Zřejmě málo muzikantů je celoživotně imunních vůči
pokušení natočit vánoční desku. Proč ne: máte-li co sdělit, můžete dostat
Anděla i za vánoční desku (viz Jablkoň: Hovada Boží). Je však
pravda, že je mnoho povolaných a málo vyvolených: řada nosičů této oblasti
čpí snadným kšeftem a přeslazenou nenápaditostí. Irena Budweiserová je
jednou z osobností, u kterých si člověk nad informací “připravuji vánoční
album” ulehčeně oddychne. Téměř třicet let na scéně, ať už se Spirituál
kvintetem nebo s vlastním projektem, jí přineslo repertoár, který se z velké
části skládá ze spirituálů a gospelů, i mnohé zkušenosti s vyloženě vánoční
tématikou. Můj první dojem z prvního protočení kotoučku a prvních řádků
první – titulní – písně byl ale nepříliš příznivý. Text nepříjemně vedený
v mužském rodě (někde – např. v Jozef, můj kochany – to nevadí, tady
ano), zpěv s tak obrovským vibrátem, že je těžké určit, kde v té amplitudě
vlastně plave žádaný tón. Proč tak zhurta? To pro ty z vás, kteří se
v obchodech s CD rozhodují podle náslechů prvních tónů desky. Všechny mé
další dojmy byly totiž podstatně příjemnější. Skoro polovina z třinácti
písniček jsou spirituály (i když popisek v bookletu řadí mezi spirituály i
Amazing Grace), kromě krátké závěrečné Váhavý pastýř (Follow
Shepherds) všechny zpívané anglicky. Řadu z nich už protagonistka léta
zpívá, většinou s českým textem (Mary Had A Baby – V jeslích dítě
spinká, Go Tell It On The Mountains – Mou dobrou zprávu hlásej…).
Druhou část tvoří koledy evropských národů – české, dvě francouzské,
španělská, anglická. Ta je zpívaná v originále (Three Ships);
francouzské (O Vánocích zpívám, Volek a oslík) a španělská
mají české texty Pavla Jurkoviče, které se prostřídávají s původními
slokami. Koledu Jozef, můj kochany znám v polštině; zde je uvedena
jako “moravskoslezská” a podána (snad) “šlonzácky”. Doširoka rozmáchlý výběr
pojal notoricky známé i přinesl velmi neznámé a z důvodu repertoárové
pestrosti zahrnul hodně rozdílný materiál. Že takto pojatý výběr nepůsobí
neurovnaně, je velká zásluha zejména aranžéra Miroslava Linky, jakož i
celého doprovázejícího tria Fade In, které je uvedeno jako kolektivní
spoluaranžér. Oba kytaristé – Miroslav Linka a tentokrát i Jaroslav Šindler
– hrají na akustické kytary s nylonovými strunami, Šindler několikrát též
velmi umírněně na elektriku. Třetím “domácím” hráčem je kontrabasista Vít
Fiala, hosté jsou také tři. Velmi zásadní jsou klavír a varhany Jakuba
Zomera (zazní čtyřikrát), o většinou velmi jemné perkuse se staral Miloš
Dvořáček jr. a příhodně zaranžovanou celestu (v podstatě zvonkohra) nahrál v
několika skladbách hudební režisér Peter Binder. Tato instrumentální sestava
je dostatečně úzká na vytvoření charakteristického zvuku, vložený aranžérský
um pak vytváří pestrou sadu hudebních překvapení až snad fórků. Historická
anglická koleda Three Ships má zřetelně bluesový grunt, zatímco
spirituál Poor Little Jesus je postaven na minimalistickém kytarovém
kolečku. Mary Had A Baby tepe v rytmu reggae a jeden ze základních
kamenů anglosaského hudebního kánonu Amazing Grace je neuvěřitelně
posunutý směrem k najazzlé latině. Pouze Španělsko (Hleď, mámo, kdo je u
dveří) zůstává Španělskem, za použití dvou dravých nylonových kytar a
rytmického tleskání. Sound většiny dosud nejmenovaných písní se pohybuje
někde mezi folkem a jazzem. Úžasně promyšlená a zahraná jsou naprosto
všechna kytarová sóla (Jaroslav Šindler). Na některé prvky zpěvu Ireny
Budweiserové je samozřejmě možné pohlížet různě: může vadit již zmiňované
velké vibráto (kromě titulky třeba i v písni Den přeslavný) nebo
hodně přiškrcený zpěv s minimem znělého tónu. Těžko ale stanovit nějak
objektivizovanou hranici, co ještě považovat za “správné”. Budweiserová je
obrovská postava mezi zpěvačkami v tom, jak neustále ohledává jednak
zpracovávaný hudební materiál, jednak možnosti svého hlasu a zkouší stále
nové a nové rejstříky, myslitelné i nemyslitelné způsoby, jak odlišit první
sloku od druhé nebo čtvrtou písničku od páté. Lehce zpívá na dechu, trefně
scatuje, tiše naříká, melodicky vyšeptává, hraje si s tóny, náhle rozzáří
sloku zevnitř jak sluníčko. Občas se ozve i několik plných, hlasitých tónů,
ale většinou se – v souladu se záměrem příslušným této desce – pohybuje
zpěvačka v dynamickém rejstříku blíže k piánu: velkého burácení se tentokrát
nedočkáme. Vrcholy alba jsou u mne Váhavý pastýř s výtečným textem
Františka Novotného a neméně trefeným doprovodem “pouhého” kontrabasu. Nebo
prostý a krásný Volek a oslík. Nebo do nových šatů převlečená
Amazing Grace. Zpěv, jehož nevšední klady jasně převažují, je
samozřejmou korunou díla. Spolu s kvalitním výběrem a zajímavým zpracováním
je zárukou, že vzniklo album, kterému to bude v štědrovečerních přehrávačích
slušet.
Tomáš Hrubý
Folk & Country 12/2008