S BraAgas
nuda nehrozí
BraAgas: No. 1, vlastní náklad 2008, celkový čas:
41:00
Zájem o středověk neutuchá. Zatímco Gothart se od
španělské duchovní hudby dávno přeorientoval na progresivní balkánský sound,
zatímco Zdeněk Němeček se svými Quanti minoris kombinuje (snad po vzoru
Ritchieho Blackmora) středověké motivy s bigbítem a zatímco znojemská
Lucrezia Borgia secvičuje společný repertoár s metalovými muzikanty, jiné
soubory se dál snaží o autentický “středověký” zvuk. Patří k nim Řemdih
(který se ke středověku naopak dostal od rocku), “hudci písní nejstarších”
Krless, Dubia Fortuna, mladý cvikovský Jääääär nebo dámská čtveřice BraAgas,
která vznikla z obdobně koncipované skupiny Psalteria. BraAgas podle svého
webu hrají “hudbu z období středověku a staré písně z Evropy. Repertoár
BraAgas vás provede od jihu až na sever staré Evropy, přes Iberský
poloostrov, Provence, střední Evropu, Balkán až do Skandinávie”. Přesně tak
je koncipováno debutové album No. 1, které skupina natáčela na
konci roku 2007 v pražském studiu 3bees. CD si soubor vydal sám, což je
zdánlivě škoda vzhledem k tomu, že BraAgas zvolený žánr nabízejí na
interpretačně vysoké úrovni. Na druhou stranu v dnešní době, kdy CD slouží
spíše jako propagační materiál a kdy se hlavním médiem vedle živých
vystoupení stává internet, je vydání alba vlastním nákladem pochopitelné.
Čtyři dámy z BraAgas dohromady ovládají téměř dvacítku nástrojů. Vedle
příčné a zobcových fléten a střídmého užití klarinetu převažují jednak
nástroje historické, jednak více či méně exotické perkuse a další orientální
nástroje. Kateřina Göttlichová střídá drnkací cistru s dechovou šalmají,
Bety Josefy hraje především na bubínky (davul, darbuka), Karla Mateásko je
flétnistka (a šalmajistka) a Michala Hrbková tahá smyčcem po fidule. Ze čtyř
hostů na albu jsou nejdůležitější kontrabasista Karel Zich a další hráč na
fidulu Martin Hrbek. Dramaturgie alba se sice na první pohled (a
poslech) může znát neuspořádaná a chaotická, avšak já ji vnímám jako
šťastnou. Střídání českých středověkých písní (v latině) s ukázkami starého
folklóru nejrůznějších evropských národů je osvěžující a nehrozí nudou.
Posluchačovo ucho oblaží nejen nezvyklé harmonie historických nástrojů a
znělé hlasy jednotlivých muzikantek, ale také více či méně libozvučné
jazyky. Bohužel nejsem schopný posoudit, jak dobře mají dámy naposlouchanou
například švédštinu nebo lotyštinu, avšak základní pravidla výslovnosti se
naučily. (O to víc zamrzí, že je lotyšská píseň Kodaļa, sprēslīca v bookletu
mylně uvedena jako litevská.). Velkou pozornost BraAgas věnují tradici
okcitánské (tedy jihofrancouzské) a sefardské (v dnes už prakticky zaniklém
židovském jazyce ladino, vzniklém ze španělštiny). Pokud jde o písně
v latině, je mi sympatické, že dámy zvolily u nás obvyklou středoevropskou
výslovnost ([regina] a nikoli na jihu a západě Evropy obvyklejší [redžina]).
Zaujalo mě také úzce vyslovované “e” (např. v Gaudete) a jen hádám,
zda tento jev nevznikl schválně z obavy, aby posluchač neodhalil český
(rozuměj pražský) původ kapely. Album BraAgas je interpretačně ještě
vyzrálejší než velmi slušné CD Balabile už neexistující dívčí
čtveřice Psalteria. Z jednotlivých nástrojů je pro zvuk kapely důležitá
především cistra, zajímavé barvy skladbám dodávají fiduly (pro dnešní ucho
na první poslech mírně nelibozvučné) a nepostradatelné jsou flétny. Rytmické
nástroje se drží často v pozadí (Jan Petit) a na povrch vyplouvají
především v mezihrách. Přístup BraAgas k historickému nebo exotickému
repertoáru v žádném případě není akademicky chladný. Dámy si hraní užívají,
i na kratičkých fragmentech textu staví písně běžné délky (Min man) a
jejich projev zní rozhodně více folkově než klasicky a spíše radostně (i
v mollových polohách) než zachmuřile. Jednotlivé písně bych přirovnal
například k raným brněnským Vagantům nebo k baladám od Asonance, avšak jako
celek BraAgas působí autentičtěji. Když jsem se albu No. 1
před časem věnoval v minirecenzi, projevil jsem přání, aby se na trhu
brzy objevilo nějaké No. 2. To mezitím vyšlo, v podobě
šestipísňového minialba, a my vám je ve FOLK & COUNTRY jistě také brzy
představíme.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 4/2009