Od
středověku k world music
BraAgas: Tapas, Indies Scope 2009, celkový čas 47:11
Před necelým rokem jsem psal recenzi debutového alba
ženské čtveřice BraAgas No. 1. Článek jsem zahájil výčtem
všech možných projektů, které se zaměřují na středověkou hudbu, protože
skrze tento proud jsem písně z celé Evropy v podání BraAgasek vnímal.
Mezitím dámy vydaly minialbum No. 2, na kterém se do
středověku ponořily ještě důkladněji a já jsem začínal mít strach, zda budou
mít posluchačům i za rok či dva co nabídnout. Mají – a za dobu výrazně
kratší. Může za to především další ročník soutěže Colours Talents, který
BraAgas vyhrály, důsledkem čehož byla nabídka natočení alba pro společnost
Indies Scope. Hudebnice tedy sesbíraly další tradiční písně z celé Evropy a
nahrály desku, která se svou koncepcí od té první příliš neliší a přesto zní
jinak. Nebo jen já jinak slyším? Charakteristický zvuk BraAgas stojí
na nástrojích historických a exotických. Ty první zastupují šalmaje, cistry,
fiduly či šalimo, do druhé skupiny patří především nejrůznější bubínky a
další rytmické nástroje jako davul, darbuka, riq nebo na českých pódiích už
zdomácnělý cajón. Většinu těchto pojmenování bychom našli už v bookletu
prvního alba, nicméně podíl jednotlivých nástrojů ve výsledném zvuku se
posunul. Zatímco v recenzi debutu jsem psal, že “z jednotlivých nástrojů je
pro zvuk kapely důležitá především cistra, zajímavé barvy skladbám dodávají
fiduly (pro dnešní ucho na první poslech mírně nelibozvučné) a
nepostradatelné jsou flétny” a že “rytmické nástroje se drží často v pozadí
a na povrch vyplouvají především v mezihrách”, novinku Tapas
slyším jinak. V tomto případě kapela rytmiku mnohem víc zdůraznila a písně
jako Asentada en mi ventana nebo výborná Csiki, csiki (s
názvuky reggae) stojí především na rytmu. Jistotou přitom zůstávají sehrané
(rozuměj sezpívané) vokály – doporučuji třeba závěrečnou Suricillo.
Nevím, zda zdůraznění rytmické složky souvisí s oním vítězstvím na
festivalu world music. V každém případě album zní mnohem víc “etnicky” než
debut i díky dalším třem detailům. Prvním z nich je výběr repertoáru: zcela
odpadly latinské středověké písně, naopak nechybějí sefardské, romské,
balkánské (Srbsko, Bulharsko) či dvě švédské skladby. Druhý detail – podle
mne možná nejdůležitější – souvisí opět s aranžemi. Album má výtečný zvuk
(na první poslech mě příjemně uhodilo do uší), který zdůrazňuje “hlasy”
jednotlivých bubínků a chřestítek. A do třetice: jeden z producentů David
Göttlich přispěl do zvukové koláže elektronickými efekty. Ty sice nikterak
nevyčnívají, nicméně jemně přibližují nové album BraAgas k deskám stylově
spřízněného Gothartu (který se mimochodem postupně také vyvíjel od
středověké hudby k modernímu pojetí world music). Také nevím, zda jde
o zásluhu obou producentů (vedle Göttlicha také Petr Koláček, který na albu
hostuje na klarinet), avšak Tapas mi jako celek zní mnohem
kompaktněji než poněkud roztříštěný debut. I po této stránce tedy BraAgas
udělaly krok správným směrem. V rubrice Desky na burze tvrdím, že ze všech
dosavadních vítězů soutěže Colours Talents patří BraAgas k těm nejlepším.
Cosi mi sice brání vynášet absolutní soudy o tak čerstvé desce, nicméně
v tuto chvíli se mi asi líbí ze všech vítězů úplně nejvíc (přičemž druhé
místo zatím drží další dámská záležitost Yellow Sisters). Na závěr poznámka
k bookletu alba: Je laděný do retro barev a obsahuje kompletní texty všech
písní. Ovšem pouze v originálních jazycích, a tak si bez znalosti švédštiny
nepřečtete, o čem pojednává temná a tvrdá píseň Herr Holger, a coby
ignorant maďarského jazyka se mohu pouze kochat libozvučností slov “Vesz ő
nékem selyemruhát” (Csiki, csiki). Na albech žánru world music bývá
dobrým zvykem alespoň pár slovy naznačit, o čem píseň pojednává. Vždyť
v anketní rubrice Ruku na srdce i odborník na slovo vzatý Jiří Moravčík
tvrdí: “Bez pochopení slov je to s písněmi jako s tělem bez duše. (…) Pokud
někdo tvrdí, že ho textové sdělení míjí a tím i nezajímá, lituji ho.” Co
třeba vysvětlivky k jednotlivým písním uvést na webu?
Milan Tesař
(autor je hudebním redaktorem Radia Proglas)
Folk 1/2010