Rovnocenné
partnerství
Naďa Urbánková & Bokomara: Pouť na Želiv . Areca Multimedia
2007, celkový čas: 44:47
Spolupráci pětinásobné Zlaté
slavice Nadi Urbánkové s folkovou Bokomarou jsem původně považoval za
krátkodechý projekt, který skončí s jednou festivalovou sezónou. Mýlil jsem
se. Hudební kamarádství Luboše Javůrka s paní Naďou, kterou možná poslouchat
v rádiu už jako malý kluk, utužila už dvě léta společného vystupování
na velkých přehlídkách a nyní vyvrcholilo natočením společného alba
Pouť na Želiv.
Ačkoliv je zpěvaččino jméno na obalu uvedeno většími písmeny než název
skupiny, jde o setkání naprosto rovnocenné. Posluchač
už při prvním letmém seznámení s nahrávkou zjistí, že zde došlo
k oboustrannému ovlivnění a obohacení. Kdo se tedy ve studiu Javor
v Kobeřicích v průběhu několika měsíců roku 2007 scházel? Na jedné straně
jedna z kdysi nejúspěšnějších českých zpěvaček středního proudu, interpretka
několika nezpochybnitelných silných hitů,
které však v polovině 80. let začal ujížděl
vlak a které se snad nyní po mnoha
letech povedlo najít nejen nové spoluhráče, ale i (staro)nové publikum. Na
straně druhé stojí folkrocková kapela, která se ani v minulosti nebála
jiných žánrů a různých spoluprací, jejíž umí zahrát i akustické
country nebo bigbít a pro kterou byly vždy
velmi důležité texty, ať už poetické, nebo humorné (třeba
v brněnském hantecu). Kapela, která se
už roky potýká s fluktuací zpěvaček a která tu pravou tvář a ten pravý
ženský hlas možná konečně našla. Pokud jsem v prvním odstavci
učinil narážku
na generační rozdíl mezi Urbánkovou a Javůrkem, musím doplnit, že ostatní
muzikanti z Bokomary jsou ještě mladší než kapelník. Právě díky nim dochází
občas na albu Pouť na Želiv k zajímavým střetům uhlazeného
středního proudu s rockovou dravostí. Jako posluchač bych těchto momentů
uvítal ještě daleko víc; takto album zní až příliš laskavě. Dramaturgie alba
svým způsobem kopíruje obě naznačené stylové tváře Bokomary: vážnější,
poetickou polohu (skladby 1–8) a polohu hravou, rozvernou,
místy až košilatou nebo sice vážnou,
avšak vycházející z moravského folklóru (závěr
alba). V tomto rozdělení lze – samozřejmě s vědomím velké nepřesnosti –
vidět paralelu ke dvěma známým tvářím
Nadi Urbánkové (Závidím nebo
Drahý můj na straně jedné a Vilém peče housky a
Svatební průvod na straně druhé).
Jak je to s naznačeným vzájemným ovlivňováním
Nadi Urbánkové a Bokomary? Zpěvačka se skupině přizpůsobuje v rovině
dramaturgie. Zpívá Javůrkovy skladby, z nichž některé jí na první poslech
sednou (Samota, Betlémský příběh),
z jiných však sálá jistá křečovitost (především zmíněný rádoby humorný závěr
alba). Kapela se naopak interpretce částečně přizpůsobuje v aranžích:
Více než na starších albech zde Bokomara tíhne
ke country, respektive k jeho fúzi se
středním proudem, která odkazuje na
spolupráci Urbánkové s Country Beatem Jiřího Brabce. Nejpatrnější je to v Babičce
Majce: text Jiřího moravského Brabce
neguje dechovku a vyzdvihuje swing, avšak kapela hraje přesně ten druh
country, který pro mnohé posluchače nemá k dechovce daleko. Mnohem lépe
vyznívá úvodní kombinace moderního (rockovějšího) country s popem v Jednou
sved nás Bůh. Album jako celek je po
aranžérské stránce pestré a přináší několik příjemných překvapení: irské
píšťalky v Pygmalion (mimochodem
vždy při té melodii čekám, kdy se přelije v Lennonovo Imagine),
výraznou basu v Já tě poznám a
Ej na políčku nebo
akordeon ve Vánočním přání. Naďa
Urbánková jako zpěvačka je profesionálka s bezchybnou výslovností a
školeným hlasem. Z těchto kladů se však může
stát i zápor, když interpretka svým
dokonalým přednesem odzpívá verš s chybami v přízvucích (“o DObrá znamení”
nebo “do SPODní přihrádky” namísto přízvuků na jednoslabičných předložkách –
Pouť na Želiv). Že spolupráce Bokomary s Naďou Urbánkovou není
krátkodechým projektem, už dávno víme. Zda bude pokračovat ještě pár let a
vyústí v další alba, zatím netuším. Přesto se těším a doufám, že by mohla
vzniknout deska s novými písněmi, silnými minimálně tak jako zde právě
titulní píseň Pouť na Želiv s textem Jiřího moravského Brabce, psaná
zkušené zpěvačce přímo na tělo.
Milan Tesař
Folk & Country 6/2008 |