Antologie – Pavel Bobek
Pavel Bobek: Antologie. Supraphon Music a.s., 2007, 2CD, celkový čas:
75:36 a 71:05
To se to bude psát, řekl jsem si, když jsem od
šéfredaktora dostal tento úkol. To jsem ještě netušil, co s tím bude za
komplikace. Jednak jsem získal pocit, že propagaci Antologie
nebyla věnována úplně ta nejvymazlenější péče, jakou by si zasloužilo
v podstatě celoživotní bilancování jednoho z nejvýznamnějších a nejdéle
působících zpěváků našeho popu, rock and rollu a country. Možná proto, že
nakonec na ní jsou záležitosti, které každý příznivec nejen zpěváka, ale i
dotčených žánrů jako takových v podstatné většině doma má, a tak každý
kupující v podstatě ví do čeho jde a kupuje především proto, že chce mít
nahrávky pohromadě nebo v současné technické kvalitě. Dlužno poznamenat, že
se mu obojího dostane – dvojCD je opravdu obsažné
a nezapomíná na nic podstatného ze zpěvákovy
tvorby ( je zbytečné psát, že vím nejméně o dvacítce dalších, které by tam
být taky mohly – např. z jeho rock and rollového období), nezapomíná
ale ani na některé jeho evidentně oblíbené
věci, které až tak stěžejní v jeho tvorbě ani v dějinách hudby nebyly, ale
je milé poznat tento zpěvákův vztah k nim, a písničky byly zřejmě ve většině
účinně remasterovány. Určitě Antologie
poskytuje přehled o vývoji zpěváka, jeho písniček i muziky kolem něj za
uplynulých skoro 40 let – je zajímavé slyšet vedle sebe například tradičně
countryovou Ruby, countrypopovou
Lásko mě ubývá sil, baladickou
Věž tónů a slov a moderně retrospektivní Muž, který nikdy nebyl in.
A podobných skupin byste sestavili víc a každá by reprezentovala... váš celý
život (pokud je vám 40 a víc). A tím jsme se dostal i k druhému důvodu toho,
proč jsem se mýlil, když jsem si říkal, že se bude recenze snadno psát. Když
jsem to tak poslouchal, tak jsem si říkal: O čem proboha vlastně mám psát?
Jednak o každé z těch písní toho bylo tolik napsáno (zadejte si je ve
vyhledavači), jednak je to výběr toho nejpodstatnějšího a nejlepšího ze
zpěvákovy tvorby, tak nezbývá , než tomu prostě jen přitakat. A i kdyby
nebyl, tak i ty slabší Bobkovy kousky ještě bohatě dosahují
obecného nadprůměru ve všech žánrech. Jednu chvíli jsem koketoval
s myšlenkou, že by bylo nejlepší vypsat prostě názvy písní, které na obou CD
jsou – to by byla ta nejlepší recenze. Není to ale na tomto místě zvykem, a
tak se jen omezím na ujištění, že i tu
svou oblíbenou na CD najdete – nehledě na již výše zmíněnou funkci
vyčerpávajícího přehledu. A možná že nějakou “novou” pro sebe i objevíte. A
pozor - relativně nedávno (2006) vyšel jiný výběr 40 písní Pavla
Bobka – ten je ale pojat podstatně komerčněji.
Inu není výběr jako výběr. A tak se o to víc mohu soustředit na to, co se mi
honilo hlavou, když jsem obě CD poslouchal a prohlížel si obal. Jak písničky
právě v podání Pavla Bobka za těch bezmála 40 let nezestárly (a jak
si naopak originály mnohdy ani nevybavujeme). Jak sám interpret dokázal
(a dokáže) držet krok s časem podobně noblesně. Jak neuvěřitelně dlouhá
cesta těch 40 let je a kolikrát bylo možno klopýtnout a kolik Bobkových
současníků se stejnou startovací čárou dneska už je dneska v zapomnění vinou
svou nebo okolností. Jak jím přebírané
hity buď ctily obsah a provedení vzoru, anebo jej vkusně posunovaly do
českých reálií. Jak původně angličtinu vyznávající zpěvák opravil svůj názor
a jak dal písničkám češtinou nový rozměr. Jak vždycky dbal na pečlivě
odvedenou práci – i třeba z hlediska výběru textařů pro české texty. Jak
v každé písni najdeme příběh či poučení – v některé dříve, v některé později
(některým bilančním písním začínám teprve teď rozumět, některé na mě teprve
čekají – o některých jsem si bláhově
myslel, že mě jejich příběhy ani nemůžou potkat - aspoň jsem na ně
díky Pavlu Bobkovi připraven). Jak se s časem
mění i témata a jejich hloubka. Jak navzdory (nebo právě kvůli) určité
skromnosti ve vnější prezentaci si jeho písničky vždycky cestu k posluchačům
našly a měly takový úspěch, jakého jiní dosahovali jen za masivní podpory
okolí (reklama, televize a podobně). Jak vytrvalost přináší ovoce. Jak
nenápadně všestranný Pavel Bobek vlastně je – nejen zpěvák, ale i autor,
pedagog, a vlastně i herec. Jak se doprovodné skupiny kolem něj měnily a jak
on zůstával stále svůj a každé spojení s každou novou skupinou se stalo
vlivem síly jeho osobnosti vlastně logickým, přirozeným a normálním (řekli
byste v osmdesátých letech, že jej bude
za dvacet let doprovázet v podstatě bluegrassová formace?) Jak dokázal
spolupracovat se svými kolegy a vždycky vznikla píseň, která mnohdy
v repertoáru onoho pěveckého partnera je evergreenem. Jak vlastně vůbec
nevadí, že existuje jen minimum původních českých písniček napsaných přímo
pro Pavla Bobka. Jak jeho zásluhou jsme se dozvídali o tom, co se děje
v zahraniční country, když sem
přicházely i popové písničky s dlouhými
zpožděními. Jak to asi zpěvák mnohdy neměl při tomto hudebním zaměření lehké
(a jak o tom dneska nemluví, na rozdíl od jiných, kteří měli cestu podstatně
snažší). Jak moje osobní setkání s ním bylo naprosto konzistentní
s představou, jakou jsem o něm měl
z desek, plakátů, rozhovorů,
písniček a koncertů...
A neustále mě napadá: Johnny Cash.
Miloš Keller
Folk & Country 6/2008 |