Blues
akusticky a didakticky
Beňa & Ptaszek: V kriminále, Indies Happy Trails 2009,
celkový čas 54:17
Vzpomínáte si na rozhovor s Ľubošem Beňou v dubnovém FOLK
& COUNTRY? Slovenský kytarista a propagátor tradičního mississippského blues
v něm vzpomíná, proč mu učarovala rezofonická kytara: “Mohl jsem spojit styl
slide, tedy hru skleněným válečkem, který používali staří bluesmani pro
tvorbu a ohýbání tónu, a přitom jsem mohl nástroj držet jako klasickou
kytaru a kombinovat jednotlivé styly.” Až poté, co si sám pro sebe tento
styl vytvořil a co jej nechal zaznamenat na oficiální i raritnější nahrávky
(třikrát byl například hostem mého pořadu Jak se vám líbí), vypravil se Beňa
do povodí Mississippi pátrat po tom, co z dřevního blues v kolébce stylu
zbylo. A zjistil, že i v Deltě se dnes hraje převážně elektricky a že
nejryzejší variantu stylu aby jeden pohledal. Vznikla tak paradoxní situace:
Slovák by mohl Američany učit, jak se jejich tradiční hudba kdysi dávno
hrála. I když Beňa zkoušel hrát blues v různých sestavách (sám mám v živé
paměti trio s hráčem na harmoniku Karlem “Charliem” Slavíkem a s bubeníkem
Tomášem “Bobkem” Bobrovniczkým), rovnocenného partnera nakonec našel
v pouličním zpěvákovi Matěji Ptaszkovi z Ostravy, majiteli nezaměnitelného
(hodně vysoko posazeného a pro někoho možná nelibozvučného) hlasu. Jejich
první studiové album Sound From The Street z roku 2007 poněkud
zapadlo, avšak druhému zářezu v diskografii, koncertní nahrávce
V kriminále, se už dostává zasloužené pozornosti.Možná inspirováni
slavnými nahrávkami Johnnyho Cashe a dalších amerických bardů, ale především
faktem, že většina raných bluesmanů se pohybovala jednou nohou v kriminále
(a druhou často v kostele, doplňme paradox doby), rozhodli se Beňa s Ptaszkem
natočit své druhé album v tomto netradičním prostředí. Shodou okolností se
podařilo domluvit koncert na Mírově, tedy v přísně střežené věznici par
excelence. A tak slovenský kytarista s českým zpěvákem a foukačkářem usedli
tváří v tvář drsným hochům, kteří slyší na drsnou muziku. Pánové pojali své
vystoupení jako – a to nemyslím pejorativně – výchovný koncert. Před každou
písní vysvětlují okolnosti jejího vzniku, hovoří o autorech (včetně
pikantností z jejich soukromí a samozřejmě s narážkami na jejich kriminální
minulost), vysvětlují texty. Pro vězně, z nichž někteří sedí třeba dvacet
let a s angličtinou možná nikdy nepřišli do styku, to smysl mělo. Má ho to
ovšem i pro kteréhokoli jiného posluchače a je dobře, že i průvodní slovo na
albu zůstalo. Pokud se totiž Beňa s Ptaszkem věnují dřevnímu blues jako
v podstatě historické hudbě, stává se jejich nahrávka spíše didaktickou
pomůckou než uměleckým artefaktem. Tím samozřejmě nepopírám, že Beňa na svou
“oplechovanou” kytaru hraje výborně a že Ptaszek fouká znamenitě. Mohu
obdivovat rychlá Matějova sóla (Midnight Special), avšak především mě
zajímá dramaturgie alba a zasazení jednotlivých skladeb do kontextu.Album
V kriminále doporučuji hlavně těm, kteří by se chtěli
s mississippským blues teprve seznámit a k autentickým nahrávkám Roberta
Johnsona a dalších “otců zakladatelů” se ještě nedostali. Poslechnout by si
je měli i ti fanoušci blues, pro které dvanáctitaktová hudba začíná
s elektrickou chicagskou scénou a kteří “ze světa” znají především aktuální
(a výborná, musím dodat) alba B. B. Kinga nebo Buddyho Guye. Zjistí, že
blues má skutečně akustické kořeny a že řada písní, které později evropští
rockeři přebírali do svého repertoáru, se dá zahrát v komorním obsazení. Na
druhou stranu repertoár alba V kriminále není striktně
bluesový. K nejlépe zahraným skladbám patří státní hymna (state song,
pokud byste to chtěli hledat na internetu) Louisiany You Are My Sunshine,
píseň dobře známá z filmu Bratříčku, kde jsi? Vedle tohoto
milostného vyznání zemi, ve které vzniklo nejen blues, na albu najdeme
několik pracovních písní, songy o bavlně a bramborách, o cestě na jih nebo o
talismanu mojo, který však zpravidla nefungovat tak, jak měl. Blues
naštěstí funguje stále, i po téměř stovce let. A tak díky Ľuboši a Matějovi
za jejich osvětovou činnost. Dělají to dobře a zábavně.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 6/2009